۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کمبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه بلای جان صنایع خرد؛ تولیدکنندگان چه می‌گویند
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

کمبود نقدینگی و افزایش قیمت مواد اولیه بلای جان صنایع خرد؛ تولیدکنندگان چه می‌گویند

ورامین- کارگاه‌های خرد فعال در زمینه صنایع چوب و چرم در جنوب استان تهران در حالی با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، که افزایش عجیب و غریب قیمت مواد اولیه و نیز نبود نقدینگی برای ارتقاء دستگاه‌ها و تکمیل چرخه تولید، آن‌ها را آزار می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع کوچک و خرد در کشور و استان تهران بار اشتغال‌زایی بیشتری را نسبت به صنایع بزرگ بر دوش می‌کشند، اما متأسفانه این صنایع این روزها حال‌وروز خوشی ندارند و بسیاری از آن ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند و برخی تعطیل شده و یا تا مرز تعطیلی رفته اند.

این مشکلات در حالی است، که بسیاری از کارشناسان بر این باورند، که چرخ اقتصاد در یک جامعه زمانی می چرخد، که صنایع خرد و کارگاه های کوچک آن سودده بوده و بازده مناسبی داشته باشند، برای بررسی علت مشکلات برخی از این کارگاه  ها به سراغ چند مدیر کارگاه های کوچک و صنایع خرد فعال در زمینه تولید صنایع چوب و چرم رفتیم.

افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه طی ۲ ماه اخیر
مدیر یک کارگاه کوچک که در زمینه تولید الک چوبی فعالیت دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که ۲۰ سال است، در این زمینه فعالیت دارد، اظهار داشت: کار ما تقریباً سنتی اما روبه‌پیشرفت است و امروز دیگر الک‌ها از حالت روده‌ای درآمده و سیمی شده‌اند.

حسین کدخدا رستم که ادعا می‌کند، کارگاهش اولین و یا دومین تولیدکننده الک‌های چوبی باکیفیت در تهران است، اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل این صنعت را افزایش قیمت مواد اولیه است، امروز اصلاً قیمت مواد اولیه با شش ماه و یا یک سال پیش قابل‌مقایسه نیست.

بنیاد برکت ۴۰میلیون تومان وام با بازپرداخت چهار درصد و شش ماه تنفس به تولیدکنندگان خرد پرداخت کرد و ما نیز این وام را گرفتیم و به زخم‌های کارمان زدیم و علی‌الحساب گوشه‌ای کارمان را گرفته است

وی ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه به حدی است، که نمی‌توان قیمت فروش را با بازار هماهنگ کرد، اگر قیمت مواد اولیه متناسب بود، می‌توانستیم، محصولاتمان را بسیار خوش قیمت‌تر از قیمت فعلی عرضه کرد، در حال حاضر تقریباً سود ما صفر شده و بار را یِر به یِر به بازار می‌دهیم، اما بازهم خدا را شاکریم.

این مدیر کارگاه تولیدی کوچک به حمایت‌های بنیاد برکت از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: این بنیاد ۴۰میلیون تومان وام با بازپرداخت چهار درصد و شش ماه تنفس به تولیدکنندگان خرد پرداخت کرد و ما نیز این وام را گرفتیم و به زخم‌های کارمان زدیم و علی‌الحساب گوشه‌ای کارمان را گرفته است.

کدخدا رستم لازمه توسعه کارگاه خود را داشتن سرمایه لازم برای بزرگ کردن کارگاه و یا خرید مواد اولیه دانست و اضافه کرد: دو ماه پیش یک ماشین چوب را می‌توانستیم، با ۴۰ میلیون تومان خریداری کنیم، اما امروز و طی این دو ماه افزایش قیمت هر ماشین چوب با افزایش ۵۰ درصدی به ۶۰ میلیون تومان رسیده است.

تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولیدی چرم
صنایع چرم در جنوب استان تهران شهرت خاصی دارد، تا جایی که شهرک صنعتی به نام « چرمشهر» در جنوبی‌ترین نقطه این استان و از توابع ورامین احداث‌شده و سال‌ها است، فعالان صنعت چرم در آن فعالیت دارند، سالانه ۲۵ میلیون رأس دام سبک و سنگین در کشور ذبح می‌شود، که پوست این دام‌ها برای فرآوری در صنعت چرم به این صنایع، که اغلب از صنایع کوچک و خرد کشور محسوب می‌شوند، ارسال می‌شوند.

یکی از دارندگان واحد تولیدی چرم در شهرک صنعتی چرمشهر محصولات این صنعت را بسیار متنوع دانست و به خبرنگار بازار گفت: با فرآوری چرم گاو گوسفند محصولات پرطرفداری تولید می‌شود، که نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از ایران و در کشورهای اروپایی به‌ویژه ایتالیا طرفداران پروپاقرصی دارد.

محمد مفیدی افزود: پوست نرم و زیبای چرم ایرانی سبب شده تا چرم کشورمان در اروپا شناخته‌شده بوده و هواداران خاص خود را داشته باشد، اما با توجه به وجود چنین مواد اولیه باکیفیتی شاهد چرخش کند چرخ‌های صنعت چرم هستیم و اگر بررسی کنید، می‌بینید، ۴۰ درصد از واحدهای صنعتی تولید چرم تعطیل‌شده‌اند.

متأسفانه « سالامبور» که هنوز ماده خام به‌حساب می‌آید، از کشورمان راهی دیگر کشورها می‌شود و این کشورها ارزش‌افزوده بیشتری با فرآوری « سالامبور» به دست می‌آورند و صادرات « سالامبور» سبب شده تا صنعت چرم ورامین نیز مانند بسیاری از نقاط کشور به بیراهه برود

وی بابیان این‌که اولین مرحله فرآوری پوست دام «سالامبور» است، گفت: پسآب های حاصل از تولید سالامبور و مشکلات تصفیه‌خانه شهرک صنعتی و مشکلاتی که در این خصوص با محیط‌زیست برخورد می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین مشکلات صنایع فعال در این منطقه است، اما جالب است، بدانید، تولید « سالامبور» که اولین مرحله تولید چرم در جهان محسوب می‌شود، برای کشور ما مرحله پایانی تولید چرم در بسیاری از کارگاه‌های خرد و کوچک به‌حساب می‌آید.

این تولیدکننده چرم اضافه می‌کند: متأسفانه « سالامبور» که هنوز ماده خام به‌حساب می‌آید، از کشورمان راهی دیگر کشورها می‌شود و این کشورها ارزش‌افزوده بیشتری با فرآوری « سالامبور» به دست می‌آورند و صادرات « سالامبور» سبب شده تا صنعت چرم ورامین نیز مانند بسیاری از نقاط کشور به بیراهه برود.

یک درصد از فروش را باید عوارض پسماند بدهیم
تولیدکننده دیگری نیز از ارسال غیرقانونی سالامبور ایران به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: از سالامبورهای ایرانی در کشورهای همسایه کیف، کمربند و کاپشن‌های زنانه و مردانه تولید می‌شود و سالانه صدها هزار نفر در همین پاکستان با سالامبورهای ایرانی مشغول به کار در صنعت چرم هستند، کشورهای همسایه موردحمایت دولت‌هایشان قرارگرفته و با تسهیلات ارزان‌قیمت دستگاه‌های موردنیاز را وارد کرده و اکنون با ایتالیا در خصوص صنعت چرم به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: اما تسهیلاتی که به ما ارائه می‌شود، ۲۸ و ۳۲ درصد است و مجبوریم، دستگاه‌های از رده خارج و دست‌دوم همسایگان را خریداری کنیم، از سویی دیگر ۲۰ جا باید عوارض پرداخت کنیم و چیزی برای تولیدکننده نمی‌ماند، ما یک درصد از فروش عوارض پسماند به محیط‌زیست می‌دهیم،دقت کنید، یک درصد از سود نیست، یک درصد از فروش است، که رقم وحشتناکی می‌شود.

این تولیدکننده در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که «راهکار حل این معضل چیست؟» گفت: باید عوارضی که از صادرات سالامبور دریافت می‌شود، طی یک پروسه سه تا پنج‌ساله برای تکمیل چرخه تولید چرم تا مرحله محصول نهایی هزینه شود، چراکه اگر ما دستگاه‌های به‌روزی داشته باشیم، می‌توانیم محصول نهایی خود را به تمام دنیا صادر کنیم، چراکه ماده اولیه بسیار باکیفیتی در کشور وجود دارد.

امکان ارزآوری ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلاری در کشور
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که پروسه تولید چرم از مرحله سالامبور به بعد آلودگی ندارد، اظهار داشت: با تکمیل چرخه تولید چرم از سالامبور تا محصول نهایی ۱۷ الی ۲۰ هزار نفر شاغل می‌شوند و این صنعت یکی از پرسودترین و جذاب‌ترین صنایع تجارت جهان است.

محمد لاهوتی افزود: فرآوری ۹۵ درصدی سالامبور در کشور می‌تواند، ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد و تولید البسه و دیگر محصولات چرمی نیز می‌تواند ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد، اما اکنون ۹۵ درصد تولید سالامبور به‌عنوان مازاد نیاز داخلی برای صادرات آماده می‌شود.

فرآوری ۹۵ درصدی سالامبور در کشور می‌تواند، ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد و تولید البسه و دیگر محصولات چرمی نیز می‌تواند ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته باشد، اما اکنون ۹۵ درصد تولید سالامبور به‌عنوان مازاد نیاز داخلی برای صادرات آماده می‌شود

اما صادرات سالامبور از عوامل متعددی است، که دست ما را از صنعت پرسود چرم کوتاه کرده و آمارهای گمرک نشان می‌دهد، سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۲۹ هزار دلار سالامبور گوسفندی و ۲۵۰ هزار دلار پوست و سالامبور بزی از کشور خارج‌شده است و البته برخی از مواد خام اولیه چرم نیز به‌طور غیرقانونی از کشور خارج می‌شود.

فضای کسب و کار نامطمئن و شکننده است؛ تسهیلات به جای رونق تولید به افزایش تورم کمک می کند
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که بخش خصوصی  و واحدهای تولیدی کوچک سالیان زیادی است، کهه مورد بی مهری قرار گرفته اند، اظهار داشت: متاسفانه فضای کسب و کار نامطمئن و شکننده است و صنایع خرد هر روز با قیمت جدیدی از مواد اولیه مواجه می شوند، نمی توانند، در بازار به رقابت بپردازند.

صابر پرنیان ضضمن انتقاد از تورم و رکود تورمی حاکم بر کشور گفت: زمانی که نقدینگی بیش از تولید کالا و خدمات باشد، تورم و رکود تورمی ایجاد خواهدشد و امروز همین تورم است، که قیمت مواد اولیه را افزایش داده و از سویی دیگر رکود تورمی مانع از فروش محصولات متناسب با افزایش هزینه های تولید و صادرات می شود.

وی در خصوص مشکلات برخی از واحدهای صنعتی در خصوص دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه و تکمیل چرخه تولید نیز گفت: نظارت کافی توسط بانک مرکزی بر فرآیندهای بانکی باید اصلاح شود و افزایش یابد و تا زمانی که این مهم رخ ندهد، شاهد روانه شدن نقدینگی به بازار و ایجاد تورم به جای روانه شدن آن به صنعت و تکمیل پروژه های نیمه تمام و نیز تکمیل چرخه تولید خواهیم بود.

برای شنیدن پاسخ و یا راه‌حل‌هایی که متولیان در این خصوص اندیشیده‌اند، تلاش کردیم، با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تماس بگیریم، اما تلاش ما در این خصوص بی‌نتیجه بود.

صنایع خرد در کشور ما نقش عمده‌ای در اشتغال‌زایی دارند، که با توجه مسئولان و برداشتن موانع تولید از پیش پای فعالان این صنایع و به‌روزرسانی آن‌ها و انجام حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان شاهد پوست‌اندازی و بهینه‌سازی و سودآوری بیشتر صنایع خرد و در پی آن ارزآوری، تأمین نیاز داخل و اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی خواهیم بود.

کد خبر: ۶۰٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha