۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
سکه گران شد، دلار ثابت ماند| احتمال کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز
گزارش «بازار» از وضعیت نرخ ها در بازار فردوسی؛

سکه گران شد، دلار ثابت ماند| احتمال کاهش قیمت ها در بازار طلا و ارز

با وجودی که طلا و سکه در هفته های گذشته با سیر نزولی قیمت همراه و بهای هر گرم طلا تا حدود یک میلیون و سکه تمام بهار آزادی در کانال ۱۱ میلیون قرار گرفته بود اما اکنون نرخ این کالاها بر مدار رشد قرار گرفته است در حالی که قیمت دلار چند روزی است ثابت مانده است.

بازار؛ گروه بانک بیمه: قیمت ها در بازار طلا و ارز مدتی است در بازار نوسانی شده و نرخ ها در برخی روزها با شیب ملایمی همراه است. کارشناسان و فعالان بازار علت نوسان قیمت ها و رشد اندک بهای طلا و ارز را بازگشایی های پس از محدودیت های کرونایی عنوان می کنند و معتقدند؛ هر چند رفع محدودیت ها و بازگشایی مشاغل باعث شد تا تقاضا برای خرید ارز افزایش یابد اما بازار این روزها هوشمندانه رفتار می کند و جز چند روز گذشته اکنون تقاضای آنچنانی برای خرید ارز در بازار به چشم نمی خورد.
از طرفی نیز صرافی های بانکی هر از چند روز یک بار تغییرات جزیی را در تابلو فروش ارز لحاظ می کنند تا چهره بازار زنده نگه داشته شود و در سکون قرار نگیرد این در حالی است که طی چند روز اخیر قیمت ارز در بازار همچنان ثابت مانده است.

رشد قیمت سکه و طلا با بی توجهی به نرخ ارز در بازار 
حال از آنجایی که قیمت طلا و سکه همیشه تابع ۲ فاکتور قیمت ارز در داخل و نرخ اونس جهانی است اما طی چند روز اخیر این کالاها با رشد قیمت انس جهانی طلا و نیز بی توجهی به نرخ ارز در بازار در حال افزایش است.  
طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون تومان و قیمت دلار ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رقم خورد.
افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شده است، این درحالی است که بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم.

طلای ۱۸ عیار هر گرم ۱ میلیون ۱۶۱ هزار تومان، سکه ۱۲ میلیون ۷۰۰
امروز قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تعیین و به فروش می رفت.
علاوه بر این قیمت طلای ۱۸ عیار نیزهر گرم یک‌میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۵۱۷ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود. قیمت دلار در صرافی های بانکی نیز باردیگر وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده است. برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها امروز ۲۶ هزار و ۷۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۵ هزار و ۷۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

پیش‌بینی فعالان بازار طلا از آینده قیمت‌ها
از هفته گذشته با شروع کار بازار طلا، قیمت‌ها برخلاف انتظار افزایش یافت که به گفته فعالان صنف طلا رشد قیمت‌ها صرفا متاثر از تغییر جهت نرخ ارز و اونس جهانی بوده و عامل تقاضا هیچ تاثیری در این روند نداشته است.  در این میان ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و افت توانایی خرید مردم، و همچنین وجود بیماری کرونا امسال با تقاضای چندانی برای خرید طلا و سکه به مناسبت شب یلدا مواجه نخواهیم شد.
محمدولی گفت: با توجه به رشد نرخ ارز و اونس جهانی، پیش‌بینی می‌شود که در هفته پایانی آذر ماه قیمت طلا و سکه هم با اندکی افزایش همراه باشد.
همچنین نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم درباره وضعیت تقاضا و قیمت طلا در هفته پایانی آذر ماه اظهار کرد: از اواخر هفته گذشته تقاضا برای خرید طلا و سکه اندکی افزایش یافته، حالا اگر طی هفته جاری نرخ ارز و اونس جهانی تغییر نکند، قیمت طلا و سکه هم ثبات خواهد داشت و احتمال رشد جزیی تقاضا هم وجود دارد.

کد خبر: ۶۰٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha