۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
صعود بورس به روش قدیمی «بازار الاکلنگی»| حقوقی‌های بزرگ در حال افزایش ارزش سهم‌ها هستند
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

صعود بورس به روش قدیمی «بازار الاکلنگی»| حقوقی‌های بزرگ در حال افزایش ارزش سهم‌ها هستند

صیامی، فعال بازار سرمایه می‌گوید: «بازار را الاکلنگی کردند تا بتوانند شاخص را مثبت نگه دارند و به عبارتی تقسیم کار انجام دادند تا بتوانند بازار را بدون اینکه سهم‌ها به صورت شارپی رشد کنند مثبت نگه دارند.»

بازار؛ گروه بورس: «بازار الاکلنگی» تعبیری که فعالین بازار سرمایه برای تحلیل اوضاع کنونی بازار به کار می‌برند، اصطلاحی که از یک روند نوسانی مدیریت شده یا کنترل شده حکایت دارد. بیش از یک ماه است که بازار سهام بعد از یک ریزش سنگین حدود ۹۰۰هزار واحد، روند افزایشی در پیش گرفته است. امروز ۲۲آذرماه شاخص کل با رشد ۲۱هزار واحدی بر روی ۱میلیون ۵۲۷  هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم زن هم با رشد ۶ هزار واحدی بر روی ۴۷۵ هزار واحد خود را ثابت کرد.

تابلوخوان‌های بازار اوراق می‌گویند، برای اینکه شاخص کل را بدون آنکه سهم‌ها رشد شارپی نداشته باشند، بازار را به دو بخش  شاخص‌سازها و سهم‌های کوچک تقسیم کردند، یک الی دو روز شاخص‌سازها رشد دارند و روز دیگر سهم‌های کوچک با هم حجم می‌خورند.

ورود پول حقیقی به بازار و استقبال از سهم‌های کوچک در این روزها نشان می‌دهد که اعتماد از دست رفته سهامداران خرد به بازار برگشته است. عدم رشد در بازارهای موازی مانند طلا و ارز را در ورود پول حقیقی به بازار نادیده گرفت. صاحب نظران بازار سرمایه این اخطار را به سهامداران خرد در این روزها می‌دهند که بدون مشاوره یا استفاده از کارشناسان خبره به هیچ عنوان روی سهمی سرمایه گذاری نکنند.

خبرهای چندانی که بتواند بر روی بازار تاثیرات قابل توجهی داشته باشد به غیر از خبرهای مربوط به انتخابات آمریکا و واکسن کرونا در سطح بین الملل و در داخل هم خبرهای مربوط به بازار طلا و ارز و همچنین  طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مهم‌ترین اخباری است که این روزها در رسانه‌ها منتشر شده است.

حقوقی‌های بزرگ آنقدر نوسان ایجاد می‌کنند که کسی زمان رشد شارپی را متوجه نشود. معمولا زمان شارپ هر سهم زمانیست که حداقل ۷۰ درصد سهام شناور آن دست بازار گردان باشد، چون تا زمانی که دست بازیگردان از سهم پر نباشد نمی‌تواند رشد شارپی در سهم را ایجاد کند

بازار را الاکلنگی کرده اند
حسین صیامی تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت تابلوی بورس با اشاره به اداره الاکلنگی بازار، گفت: بازار را الاکلنگی کردند تا بتوانند شاخص را مثبت نگه دارند و به به عبارتی تقسیم کار انجام دادند تا بتوانند بازار را بدون اینکه سهم‌ها به صورت شارپی رشد کنند مثبت نگه دارند.

صیامی اضافه کرد: در یک بازه زمانی بخشی از شاخص سازها آنقدر حجم می خورند که بازار مثبت شود  و  در منفی حجم کمتری می‌خورند و دو روز بعد جای این دو دسته تغییر می‌کند، در این میان هم تعدادی سهم مانند خزر از بازار جا می‌مانند که این سهم‌ها سالهای قبل مسیر خودشان را از روند بازار جدا کردند.

وی در مورد ورود پول حقیقی‌ها به بازار گفت: این روزها اصلا خرید سهامداران خرد به چشم نمی‌آید  و الان فقط پول‌های درشت خرید می‌کند. متاسفانه سهامدار خرد زمانی وارد بازار می‌شوند که حقوقی‌های بزرگ در حال خالی کردن سهم‌ها روی سر ملت هستند و یا با این نوسانات آنقدر این سهم و آن سهم می‌کنند که پولشان را در بازار از دست می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: زمانی که بازار افت سنگین داشت، با هر منفی سهامداران خرد چشمشان می‌ترسد و اقدام به فروش سهم‌های خود می‌کنند و زمانی که کمی بازار سهام مثبت شد سریع وارد صف خرید می‌شوند این در حالی است که بازار مانند ابتدای سال رشد نخواهد کرد و اگر ریزشی هم داشته باشد نهایت به نقطه کف قبلی خود می‌رسد و از آن پایین‌تر نخواهد آمد.

صیامی هدف از ایجاد چنین شرایطی در بازار را این گونه توضیح داد: حقوقی‌های بزرگ آنقدر نوسان ایجاد می‌کنند که کسی زمان رشد شارپی را متوجه نشود. معمولا زمان شارپ هر سهم زمانیست که حداقل ۷۰ درصد سهام شناور آن دست بازار گردان باشد، چون تا زمانی که دست بازیگردان از سهم پر نباشد نمی‌تواند رشد شارپی در سهم را ایجاد کند.

وی خطاب به سهامدارانی که به دنبال رشد شارپی سهم هستند، با اشاره به اینکه زمان شارپ هر سهم با سهم دیگه فرق دارد، گفت: برخی از سهامداران با این تصور که اگر چند نماد از یک گروه رشد قابل توجهی داشتند به زودی مابقی سهم‌ها به پیروی از آن‌ها رشد می‌کنند، اقدام به خرید سهم می‌کنند این در حالی است که بازار این گونه نیست که اگر فلان سهم از فلان گروه رشد کرد، پس آن گروه در همین روزها رشد می‌کند، هر سهمی وقتی اکثر سهام شناوری جمع شد رشد خواهد کرد که فعلا حداقل ۴ تا ۵ ماه دیگر نباید منتظر رشد شارپ سهم‌ها باشیم.

این کارشناس در مورد وضعیت آینده بازار افزود: به طور قطع نمی‌توان از آینده بازار حرف زد، چرا که اولا بازار ما استاندارد لازم را هنوز پیدا نکرده است تا با تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بخواهیم آن را تحلیل کنیم و دوما دخالت‌های دولت در بازار کمی مسیر آینده را گنگ کرده و نمی‌توان به طور دقیق وضعیت آینده را ارزیابی کرد اما به طور کلی چون بازار سرمایه بیشتر بر رفتار حقوقی‌های بزرگ و حقیقی‌ها خرد واکنش نشان می‌دهد، آینده بازار را رفتار این دو سرمایه‌گذار مشخص می‌کند.

برخی از سهامداران با این تصور که اگر چند نماد از یک گروه رشد قابل توجهی داشتند به زودی مابقی سهم‌ها به پیروی از آن‌ها رشد می‌کنند، اقدام به خرید سهم می‌کنند این در حالی است که بازار این گونه نیست که اگر فلان سهم از فلان گروه رشد کرد، پس آن گروه در همین روزها رشد می‌کند، هر سهمی وقتی اکثر سهام شناوری جمع شد رشد خواهد کرد که فعلا حداقل ۴ تا ۵ ماه دیگر نباید منتظر رشد شارپ سهم‌ها باشیم

حقوقی‌های بزرگ با وارد کردن پول در حال افزایش ارزش سهم‌ها هستند
صیامی رفتار حقوقی‌ها را اینگونه تشریح کرد: حقوقی‌های بزرگ با وارد کردن پول در حال افزایش ارزش سهم‌ها هستند تا با این روش پول حقیقی وارد شده را به سمت خود جذب کنند و سپس با عرضه درصدی سهم‌های که در قیمت پایین جمع کردند را نقد می‌کنند، در واکنش به این رفتارها سهامداران خرد سعی کنند که سهم را از نظر ارزندگی بررسی کنند و سپس اقدام به خرید کنند و در غیر این صورت اگر به دنبال نوسانگیری در این سهم‌ها هستند سعی کنند با بخش کمی از پول خود این کار را انجام دهند.

این کارشناس در رابطه با رفتار حقیقی‌های بازار گفت: به نظر می‌رسد برخی حقیقی‌ها به دنبال سهم‌های منفی هستند تا با خرید آن‌ها سود خوبی کسب کنند و برخی دیگر هم مثل همیشه با هیجان بازار در صف‌های خرید قرار می‌گیرند تا از سود سهم جا نمانند.

به گفته او بازار تا پایان سال رشد قابل توجهی دارد اما سهامداران خرد سعی کنند تا بعد از کسب یک مقدار از سود، ذخیره سود داشته باشند تا با ریزش بازار مانند قبل به صورت هیجانی اقدام به ایجاد صف فروش نکنند.

کد خبر: ۶۰٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha