۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
طرح جدید عدالت افروزی توانیر؛ تمرکز بر کاهش مصرف برق خانگی راهگشا است؟
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

طرح جدید عدالت افروزی توانیر؛ تمرکز بر کاهش مصرف برق خانگی راهگشا است؟

اردبیل- توانیر در حالی طرحی را برای کاهش مصارف بخش خانگی اجرا می‌کند که بخش عمده‌ای از مشتریان صنعتی و اداری در مقابل پرداخت هزینه‌ها گردن کشی می‌کنند.

ونوس بهنود؛ بازار: از آبان ماه سال جاری طرح برق امید به استان‌ها ابلاغ‌شده است. مشتریان در سه گروه پرمصرف، خوش مصرف و کم‌مصرف تقسیم‌بندی شده‌اند و توزیع برق می‌خواهد با مانور بر روی هزینه‌های پرداختی مشترکان خود نسبت به تغییر ذائقه مصرف اقدام کند.

مشترک هرقدر کمتر مصرف کند، هزینه کمتری می‌پردازد و در این طرح حتی ممکن است مستحق بخشودگی باشد اما در مقابل هرقدر بیشتر مصرف کند، هزینه به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

تمرکز این طرح بر روی بخش خانگی است تا با کاهش مصارف خود بتواند بخشی از برق صرفه‌جویی شده را به بخش کشاورزی و صنعتی انتقال دهد. اما واقعیت‌ها تدبیر بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر را می‌طلبد.

در تشریح چندوچون اجرای این طرح در استان اردبیل، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان معتقد است تنها در چند ماه نخست بازتاب‌های مثبتی از روند اجرا دیده است.

حسین قدیمی با تأکید به اینکه این طرح پرداخت هزینه‌های برق را عادلانه‌تر می‌سازد، اضافه کرد: درواقع هدف ما این است مشترکی که پرمصرف است، هزینه بیشتری را بپردازد.

*تمرکز شما در این طرح کاهش مصارف خانگی است. این طرح چگونه برای مناطق مختلف جغرافیایی با مصارف متفاوت پیش‌بینی‌شده است؟
طرح برق امید به دنبال اصلاح الگوی مصرف مشترکان خانگی است. از مهر تا پایان اردیبهشت‌ماه مصرف کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت  و در ۴ ماه بعدی مصرف کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در گروه مشترک کم‌مصرف قرار می‌گیرد و از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شود.

در استان اردبیل شهرهایی با مصرف بالاتر داریم که شامل بیله سوار، پارس‌آباد، اصلاندوز و گرمی است. در این شهرها مصرف کمتر از ۸۰ کیلووات ساعت از مهر تا اردیبهشت و برای ۴ ماه بعد که مصرف به دلیل گرمای هوا در این مناطق افزایش می‌یابد، مصرف کمتر از ۱۵۰ کیلووات ساعت در ماه در گروه کم‌مصرف‌ها و تخفیف ۱۰۰ درصدی است.

*آیا شهروندان اردبیلی از این طرح استقبال کرده‌اند؟
از اول آذرماه اجرای این طرح را در استان آغاز کردیم و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه این طرح می‌تواند مشترکان را به مدیریت مصرف و کاهش هزینه پرداختی هدایت کند، استقبال مطلوب باشد. تمرکز ما بر بخش خانگی است که در حال حاضر از ۵۷۷ هزار مشترک، ۸۲ درصد را شامل می‌شود.

*هرچند بخش خانگی بیشترین تعداد مشترکان شما را شامل می‌شود اما مصارف این بخش در مقایسه با سایر بخش‌ها کمتر است. به اعتقاد شما تمرکز طرح امید به بخش خانگی با در نظر گرفتن این موضوع صحیح است؟
۳۷.۵ درصد از مصرف در استان اردبیل مربوط به بخش خانگی، ۲۴ درصد مربوط به صنعت، ۱۶ درصد مربوط به کشاورزی، ۱۰ درصد مصارف عمومی و ۳.۵ درصد روشنایی و معابر است.

ما در این طرح به دنبال این هستیم مشترکان خوش مصرف را به کم‌مصرف تبدیل کنیم و همچنین مشترکان پرمصرف را به خوش مصرف. در غیر این صورت از سال آینده درصورتی‌که پرمصرف‌ها، خوش مصرف نشوند قیمت پرداختی برق آن‌ها ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

*توضیحی در خصوص درصد مشترکان کم، خوش و پرمصرف استان ارائه کنید.
از اول آبان ماه ۲۷۸ هزار قبض صادرشده که ۲۷.۴ درصد از بخش روستایی و ۱۸.۵ درصد از بخش شهری مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی شده‌اند و به عبارتی کم‌مصرف بوده‌اند.

۴۳.۲ درصد از بخش روستایی و ۵۱.۷ درصد از بخش شهری نیز مشترکین خوش مصرف هستند. همچنین ۲۹.۴ درصد از مشترکین روستایی و ۲۹.۸ درصد از مشترکین شهری پرمصرف هستند.

خوش مصرف‌ها در ماه‌های عادی حدود ۸۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت و پرمصرف‌ها بیش از ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند.

*الگوی مصرف گویای این است اغلب مردم اردبیل خوش مصرف هستند و از طرفی ما با افزایش استفاده از برق به دلیل افزایش وسایل برقی مواجه هستیم. به اعتقاد شما بهتر نیست به‌جای تمرکز بر بخش خانگی، توانیر بر روی کاهش مصارف ادارات و صنایع متمرکز شود؟
درست است. ما از بخش صنعتی و ادارات نیز غافل نیستیم. از ۶۵ میلیارد تومان طلبی که از مشترکان داریم، ۲۲ میلیارد تومان مربوط به آب و فاضلاب شهری و روستایی، ۱۸ میلیارد بخش خانگی، ۶ میلیارد بخش صنعتی، ۱.۵ میلیارد بخش تجاری و ۷ میلیارد عمومی و اداری است.

*به نظر می‌رسد خاموشی تحمیلی به بخش خانگی بیشتر از بخش اداری است. برخی ادارات باوجود بدهی به برق با یک تماس تلفنی قطعی خود را رفع‌ورجوع می‌کنند. آیا این موضوع در منافات با طرح‌های عدالت محور توانیر نیست؟
ما با بخش خانگی هم کنار می‌آییم. در بدهی‌ها اشاره شد که ۱۸ میلیارد تومان مربوط به بخش خانگی است. درست است که برخی ادارات بدهی دارند اما رفع قطعی اغلب با پرداخت بخشی از بدهی انجام می‌شود.

*پیشنهاد شما برای اینکه مشترک خوش مصرفی به کم‌مصرف تبدیل شود و دیگر پولی برای برق نپردازد چیست؟
پیشنهاد اصلی ما اصلاح الگوی مصرف و در ادامه نصب پنل های خورشیدی است. ما حاضر به خرید برق تولیدی پنل‌ها حتی بیشتر از قیمتی که برق را به فروش می‌رسانیم هستیم.

*برخی از افرادی که اقدام به نصب پنل کرده‌اند، می‌گویند اداره برق باوجود وعده خرید، حاضر به پرداخت بهای برق نشده است.
ما در شماره‌حساب برخی مشترکان مشکل داشتیم که حل‌وفصل شده و دستور پرداخت بهای برق نیز صادر شد.

به مدت ۲۰ سال خرید برق را تضمین می‌کنیم.

اظهارات قدیمی و دستاورد طرح برق امید البته بعد از گذشت یک سال قابل ارزیابی است. نباید ازنظر دور داشت که توانیر طرح تأمین اجباری ۲۰ درصد از برق مصرفی ادارات از طریق انرژی‌های پاک به‌ویژه نصب پنل‌ها را به‌جایی نرسانده و در خود اردبیل تعداد اندکی از ادارات به این طرح که مصوبه هیئت‌وزیران بود تمکین کردند. حالا باید دید آیا طرح برق امید، عدالت افروزی است یا تحمیل فشار مضاعف بر مشترکان خانگی به بهانه اینکه پرمصرف هستند.

کد خبر: ۶۰٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha