۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کمبود آب یکی از مهمترین موانع سرمایه‌گذاری در استان سمنان است

کمبود آب یکی از مهمترین موانع سرمایه‌گذاری در استان سمنان است

شاهرود - یک کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: کمبود آب برای سرمایه گذاران در سطح استان سمنان یکی از موانع و مشکلات محسوب می‌شود که باعث شده تا رغبت چندانی بین بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد.

علی رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به موانع سرمایه گذاری در استان سمنان، بیان کرد: موانع بسیاری بر سر راه ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به استان وجود دارد که یکی از آن ها کمبود آب است.

وی با بیان اینکه خشکسالی بیش از یک دهه گریبان گیر استان سمنان شده و به خصوص در جنوب این استان شرایط سرمایه گذاری را دشوار ساخته است.

دشواری های تامین آب

این مدرس دانشگاه گفت: آب همانند برق نیست که بتوان آن را با یک ژنراتور تامین و یا به نوعی ساخت بلکه آب باید از منابع آبی استحصال شود و وقتی منابع آبی آب نداشته باشند قاعدتاً نمی توان کارهای اقتصادی کرد.

صالحیان در ادامه گفت: برای تامین آب سه راه وجود دارد راه کوتاه مدت آبرسانی با تانکر، تامین آب از حوزه های آبی نزدیک به کارخانه ها و روستاهای همجوار و همچنین لایروبی قنوات و ... هستند که می توانند راه حلی کوتاه مدت باشند.

وی گفت: راه حل میان مدت حفر چاه ها و ... است که این روزها به دشواری می توان آن را برای صنایع به خصوص ایجاد کرد و راه حل سوم بلند مدت یعنی انتقال آب بین حوزه ای است که انتقال آب خزر به استان سمنان در زمره این مسائل محسوب می شود.

کاهش سهم کشاورزی

این استاد دانشگاه گفت: راه حل تامین آب برای صنایع اما در دو امر نهفته است نخست اینکه باید با توجه به شرایط اقلیم خشک استان سمنان از سهم کشاورزی کاسته و به سهم شرب و صنعت افزوده شود تا شاهد توازن بهتری باشیم.

صالحیان گفت: چهار درصد آب استان سمنان صرف شرب، شش درصد سهم صنعت و مابقی سهم کشاورزی است آن هم کشاورزی کم بازدهی که برای مثال در زمینه گندم تمام تولید استان سمنان در سال ۱۰۵ هزار تن معادل نصف یک شهرستان کوچک استان همجوار یعنی گلستان با خراسان شمالی است در نتیجه این کشاورزی بی حاصل چرا باید ۹۰ درصد آب استان را مصرف کند؟

وی افزود: اگر بتوانیم سهم کشاورزی را با استفاده از کشاورزی هیدروپونیک، آبیاری قطره ای و ... به ۶۰ درصد کاهش دهیم عملاً سه برابر شانس اختصاص آب به صنعت را افزایش داده ایم و این می تواند رغبت در سرمایه گذاران را افزایش دهد.

آمایش سرزمینی

این مدرس دانشگاه دربیان گام دوم نیز گفت: دومین عامل نجات صنعت در بخش سرمایه گذاری و تامین آب اما این است که ما بتوانیم آمایش درست سرزمینی داشته باشیم آن‌چیزی که برای مثال در استان یزد عدم اجرایش سبب ورشکستگی ده ها واحد تولید سرامیک و آجر شد چرا که پرآب برترین صنعت کشور دقیقا در خشک ترین استان ایران مستقر شده است!

صالحیان گفت: این امر در استان سمنان هم متاسفانه وجود دارد که البته باید دوباره این آمایش را نوشت و آن را عمل کرد.

کد خبر: ۵٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha