۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
نقدینگی عامل تعویق طرح های فولادی

نقدینگی عامل تعویق طرح های فولادی

پس از تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به دلیل متوقف شدن طرحهای ملی فولادی به دلیل مشکلاتی چون نبود نقدینگی و تحریم‌ها، براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد که غالب سرمایه دولت در هر یک از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی هفت طرح فولادی راه‌اندازی شود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، طرح فولاد بافت یکی از ۸ طرح ملی فولادی کشور بود که در سال ۱۳۸۶ در زمان دولت وقت پایه‌گذاری شد. این ۸ طرح قرار بود که در فاز نخست خود ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کنند و در فاز دوم یک تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید شمش داشته باشند. در اوایل مطرح کردن این ۸ طرح یک طرح به نام فولاد بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد که ۷ طرح دیگر به صورت طرح‌های دولتی باقی ماندند. پس از تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به دلیل متوقف شدن این طرح‌ها به دلیل مشکلاتی چون نبود نقدینگی و تحریم‌ها، براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد که غالب سرمایه دولت در هر یک از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی این ۷ طرح فولادی راه‌اندازی شود.

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان در ادامه با اشاره به این موضوع که در آن زمان پیشرفت کار حدود ۷۷درصد، بود، البته به صورت واقعی از این میزان نیز کمتر بود، تصریح کرد: زمانی که ما کار را آغاز کردیم، زیرساختی وجود نداشت، نه آب داشتیم و نه پست‌های برق آن اجرا شده بود، جاده‌ای در کار نبود و گازکشی آن نیز کامل نشده بود. فقط برخی کوره‌ها نصب شده بود و تجهیزات اصلی مانند پمپ‌ها، ابزار دقیق و آجرهای نسوز و... که باعث راه‌اندازی کارخانه می‌شدند، هیچ‌یک موجود نبودند. زمانیان با تاکید بر این موضوع که با همت سهامداران مجموعه تمامی امور به پیش رفت، عنوان کرد: در ۱۸ فروردین سال ۱۳۹۸ خروجی نخستین محصول فولاد بافت وارد چرخه تولید شد و تا به امروز نیز کارخانه روپا و سرحال مشغول به تولید است که امیدواریم امسال به رکورد تولید بالای ۷۰۰ هزار تن دست پیدا کنیم، البته ظرفیت اسمی ما ۸۰۰ هزار تن است.  

وی ادامه داد: براساس استانداردهای میدرکس در سال ۱۳۹۸ما باید ۶۰ درصد ظرفیت یعنی ۴۸۰ هزار تن تولید می‌داشتیم، ولی بیش از ۵۰۰ هزار تن تولید کردیم، بدون اینکه یک ریال از تسهیلات بانکی استفاده کنیم. از محل فروش محصول، قطعات یدکی خود را تامین کرده‌ایم و در سال نخست تولید، کارخانه را به سوددهی رسانده و رکودهای قابل‌توجهی را در زمینه تولید به ثبت رساندیم. متال تولیدی کارخانه ما همیشه بالای ۹۱ و بیشتر مواقع بین ۹۲ و ۹۳ بوده است که این متال در تولید آهن اسفنجی یک متال مطلوب به‌شمار می‌رود.

کد خبر: ۵۹٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha