۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
تسریع روند مذاکرات سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا | فرانسه منافع خود را دنبال می‌کند
گلوبال تایمز بررسی کرد

تسریع روند مذاکرات سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا | فرانسه منافع خود را دنبال می‌کند

فرانسه سیاست هایش را بر اساس استقلال استراتژیک خود و با در نظر گرفتن منافع خود و منافع اروپا به طور کلی تنظیم می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اخیرا سایت تحلیلی گلوبال تایمز مقاله ای با قلم «دونگ ییفان» با عنوان «فرانسه در همکاری با چین مسیر خود را دنبال می کند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

رئیس جمهور چین «شی جین پینگ» و رئیس جمهور فرانسه «امانوئل ماکرون» عصر چهارشنبه طی یک مکالمه تلفنی به چندین توافق مهم در مراحل بعدی همکاری چین و فرانسه رسیدند.

این امر نشان می دهد که هم چین و هم اروپا اراده قوی برای گسترش همکاری دارند. شی در جریان گفتگو خواستار تلاش های مشترک برای تسریع روند مذاکرات در مورد توافق نامه سرمایه گذاری چین و اتحادیه اروپا و ارتقا روابط چین و اتحادیه اروپا به سطح جدیدی شد. ماکرون همچنین اظهار امیدواری کرد که توافق در اسرع وقت حاصل شود. این نشان می دهد که در شرایط رکود اقتصادی جهان، چین و اروپا اکنون اراده قوی تری برای غلبه بر مشکلات از طریق همکاری دارند.

شی پینگ و ماکرون همچنین توافق کردند که در انجام همکاری بیشتر در زمینه هایی مانند پزشکی زیستی، تولید مثل بیولوژیکی، اکتشاف ماه و مریخ و تحقیق و توسعه ماهواره تلاش کنند. چنین همکاری هایی بین چین و فرانسه و بین چین و اروپا زمینه های جدید همکاری را گسترش داده و انگیزه بیشتری برای روابط دو جانبه ایجاد می کند. از یک طرف، چنین همکاری هایی مربوط به جنگ با بیماری همه گیر COVID-19 و تقویت تلاش های بهداشت عمومی بین کشورهای بزرگ است. این همکاری ها کالاها و مزایای عمومی بیشتری را برای جهان به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر روابط فناوری و سیاست های جدید بین دو طرف را تقویت می کند.

چین و اروپا متوجه شده اند که رقابت در صنعت و فناوری واقعی است. هر دو توافق دارند که منزوی شدن و امتناع از همکاری با منافع مشترک آنها مطابقت ندارد. آنها به دنبال تعادل برای رقابت و همکاری هستند و تلاشهای مشترک را گسترش می دهند. مکالمه تلفنی روسای جمهور دو کشور چین و فرانسه چنین سیگنال های مثبتی را منتقل می کند.

همکاری چین و اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نظام بین المللی اهمیت جهانی و استراتژیک بیشتری پیدا می کند. رئیس جمهور چین امیدوار است که اتحادیه اروپا سیاست مثبتی در قبال چین اعمال کند. اجماع مهم دو طرف برای حمایت از چند جانبه گرایی است. همکاری استراتژیک چین و اتحادیه اروپا نه تنها برای منافع دو جانبه مهم است، بلکه به طور فزاینده ای در حفظ چند جانبه گرایی نقش حیاتی دارد.

پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، ایالات متحده آمریکا روابط خود را با متحدان اروپایی از جمله فرانسه تنظیم خواهد کرد. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا، از کمپین حداکثر فشار برای مجبور کردن متحدان اروپایی به جانبداری کردن از واشنگتن استفاده کرده است. بایدن تلاش خواهد کرد روابط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا را تنظیم کند، اما فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ترجیح نمی دهند که به عروسک های سیاسی آمریکا تبدیل شوند. اروپا خودمختاری خود را در اولویت قرار داده است.

با توجه به این شرایط، برای کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، پیگیری از ایالات متحده آمریکا دشوار خواهد بود. آنها نمی خواهند از دستور کار تهاجمی واشنگتن علیه چین پیروی کنند. کشورهای اروپایی مطمئناً با چین رقابت خواهند کرد، اما این رقابت هماهنگ بوده و بر اساس  برقراری ارتباط و همزیستی مسالمت آمیز خواهد بود.

بایدن در شرف روی کار آمدن است و روابط دو جانبه بین چین و اروپا با یک وضعیت تازه بین المللی روبرو خواهد شد. چین و اروپا باید ارتباط و هماهنگی نزدیک داشته و با راهنمایی رهبران برجسته و دارای ذهنیت سالم سعی در غلبه بر هرگونه موانع داشته باشند. چین باید داستانهای خود را به خوبی تعریف کند و سعی کند مخاطبان اروپایی آن را بهتر درک کنند.

فرانسه اولین کشور غربی بود که با چین روابط دیپلماتیک برقرار کرد. برخی از سیاستمداران قدیمی فرانسه مانند رئیس جمهور سابق «ژاک شیراک»، درک درستی از توسعه چین و نقش آن در جامعه جهانی دارند. تفکر آنها تا حدی فرانسه و همچنین اروپا را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع، سیاست خارجی کنونی فرانسه منافع آلمان و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را در نظر خواهد گرفت. اما تفکر سیاستمداران قدیمی فرانسوی همچنان نقش مثبتی در نحوه درک چین در فرانسه خواهد داشت.

به طور عینی فرانسه به اردوگاه غرب تعلق دارد و در واقع از نظر ایدئولوژی و درک چین با ایالات متحده آمریکا و انگلیس اتفاق نظر دارد. اما همانطور که فرانسه به تدریج رهبری خود را در داخل اروپا نشان می دهد، این کشور سیاست های چین خود را بر اساس استقلال استراتژیک خود و با در نظر گرفتن منافع خود و همچنین منافع اروپا به طور کلی تنظیم می کند.

کد خبر: ۵۹٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha