۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
اقلام مهم صادراتی کشاورزی ایران در ۸ ماه امسال
سخنگوی گمرک اعلام کرد

اقلام مهم صادراتی کشاورزی ایران در ۸ ماه امسال

لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: پسته با پوست، هندوانه، مغز پسته و سیب تازه در ۸ ماهه نخست امسال، چهار قلم اصلی صادراتی محصولات کشاورزی کشور بودند.

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: در ۸ ماهه نخست سال ۹۹ بیش از پنج میلیون و ۴۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۳ میلیارد و ۸۴۲ میلیون و ۱۳۵ هزار دلار صادر شده است که پسته با پوست، هندوانه، مغز پسته و سیب تازه در صدر این محصولات قرار دارند که یک میلیون و ۴۰ هزار و ۷۷۵ تن به ارزش یک میلیارد و ۳۸ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۹۵۵ دلار آن به این چهار قلم اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: کشاورزی ایران، به دلیل قرار گرفتن ایران در کناربازار مصرف بزرگ و چند اقلیم بودن کشورمان یکی از بحث‌های جدی، برای به کارگیری این ظرفیت در افزایش تجارت غیر نفتی است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: پسته با پوست با ۱۰۹ هزار و ۶۶۹ تن به ارزش ۶۷۵ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۸۵۴ دلار در رتبه اول، هندوانه با ۶۲۹ هزار و ۱۶۴ تن و به ارزش ۱۳۸ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۴۸ دلار در رتبه دوم، مغزپسته با ۱۰ هزار و ۸۵۶ تن به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۳۱ هزار ۸۶۵ دلار دررتبه سوم و سیب تازه با ۲۹۱ هزار و ۸۶ تن به ارزش ۱۰۵ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۶۸۸ دلار رتبه چهارم سبد صادراتی محصولات کشاورزی کشورمان در هشت ماهه سال ۹۹ را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: در سال ۹۸ نیز این چهار قلم در صدر محصولات کشاورزی صادراتی کشور قرار داشتند و پسته با ۴۷ هزار و ۴۱۳ تن به ارزش ۳۷۰ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۵۷ دلار در رتبه نخست، هندوانه با ۷۰۹ هزار و ۹۸۸ تن و به ارزش ۱۷۲ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۵۴۹ دلار در رتبه دوم، سیب تازه با ۱۸۸ هزار و ۷۹ تن به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۹۴۲ دلار دررتبه سوم و مغز پسته با ۶ هزار و ۲۱۰ تن به ارزش ۸۶ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۳۸۰ دلار در رتبه چهارم محصولات کشاورزی صادراتی کشور در ۸ ماه نخست ۹۸ قرار داشتند.

لطیفی گفت: پسته با ۱۳۱ درصدرشد در وزن و ۸۲ درصد رشد در ارزش، هندوانه ۱۱ درصد رشد در وزن و ۱۹ درصد کاهش در ارزش، مغزپسته ۷۴ درصد رشد در وزن و ۳۷ درصد رشد در ارزش و سیب تازه نیز ۵۴ درصد رشد در وزن و ۶ درصد کاهش از لحاظ ارزش نسبت به ۸ ماهه نخست سال ۹۸ را تجربه کرده است.

وی افزود: متوسط ارزش هر کیلو پسته در ۸ ماهه امسال ۶.۱۶ دلار بود درصورتی که درسال گذشته ۷.۸۱ دلار، هندوانه امسال ۲۲ سنت و در مدت مشابه سال قبل ۲۴ سنت، مغزپسته ۱۰.۸۸ دلار ودر مدت مشابه سال قبل ۱۳.۹۱ دلار، متوسط قیمت هر کیلو سیب تازه در سال ۹۹ حدود ۳۶ سنت و درمدت مشابه سال ۹۸ حدود ۶۰ سنت بوده است.

کد خبر: ۵۹٬۹۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha