۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
 احتمال رسیدن به تورم ۳۰درصدی /تورم  بخش خدمات کمتر از تولید
پیش بینی های یک اقتصاددان از تورم سال ۹۹

احتمال رسیدن به تورم ۳۰درصدی /تورم بخش خدمات کمتر از تولید

یک اقتصاددان گفت: آمار رشد نقدینگی از سوی بانک مرکزی درحالی روزهای گذشته منتشر شد که این آمارها به خوبی نشان می‌دهند که احتمال رشد تورم حتی تا ۳۰ درصد هم امکان پذیر بوده و این زنگ خطری را برای اقتصاد ایران با رشد پایه پولی به صدا درآورده است.

به گزارش بازار، مرتضی ایمانی راد گفت:اعلام آمارهای نقدینگی و بخش تولید، پیش بینی‌ها از افزایش تورم در سال آینده نشان می‌دهد که تورم اقتصاد ایران در سال آینده به احتمال ۹۹درصد دو رقمی خواهد بود و به احتمال بسیار بالا بسته به اینکه دولت چگونه کسری‌های بودجه خود را برای سال آینده تامین خواهد کرد، دارد که  با این احتساب ممکن است تورم بالا رفته و به ۳۰درصد برسد اما اگر تحولات سیاسی خاصی برای ایران رخ ندهد تورم کمی پایین تر  از ۳۰درصد خواهد بود.

وی افزود: تورم کماکان در سال آینده رقم قابل توجهی خواهد داشت و تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای که ایران درگیر آنهاست، اگر بیشتر از وضعیت فعلی شود، طبیعی است که انتظار تورم حدود ۴۰درصدی نیز محتمل است.

نقدینگی سال بعد بیشتر از تمام دولت های قبل از روحانی 

وی همچنین با اشاره به محاسبات انجام شده در حوزه افزایش نقدینگی د رسال آینده گفت: سال اینده حداقل ۵۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی خواهیم داشت که رقم ان به مراتب بیشتر از تمام نقدینگی ایجاد شده در دولت های قبل از دولت اقای روحانی ( ۴۹۲ هزار میلیارد تومان) است.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به ارقام اعلام شده بانک مرکزی پیش بینی می شود سال آینده  حداقل ۱۱۰۰ میلیارد تومان روزانه و ماهانه ۳۳ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شود.  

ایمانی راد خاطر نشانکرد: در دی ماه امسال با افزایش تنش‌های منطقه سیگنال‌های منفی برای اقتصاد ایران ارسال شد، اما در حال حاضر سیگنالی از افزایش تنش‌ها دریافت نمی‌شود که این امر را محتمل کرده که در سال آینده شاهد تنش جدی برای کشور نباشیم و با توجه به متغیرهای پولی بازهم به تورم حدود ۳۰درصدی خواهیم رسید. از این رو بانک مرکزی بعد از چند ماه آمار نقدینگی را منتشر کرد و از سوی دیگر به یک‌باره آمارهای تولید منتشر شد که آمارهای مطلوبی برای اقتصاد ایران نبوده البته برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر مدیریت بانک مرکزی و دولت بر این ارقام وجود دارد.

وی ادامه داد:  این ارقام به خوبی نشان دهنده آن است که سطح هوشمندی اقتصاد ایران بسیار پایین بوده و ضروری است که آمارها به صورت مستمر همانطور که تعهد شده توسط سازمان‌ها و نهادها به موقع منتشر شود.

وی با اشاره به سخنان  رئیس بانک مرکزی مبنی بر افزایش حجم نقدینگی با رشد ۲۸درصد گفت: این رشد نقدینگی  به خوبی نشان دهنده بیشترین حجم رشد نقدینگی در ۵۰سال گذشته بوده و این زنگ خطری برای اقتصاد ایران به خطر درآورده البته زنگ خطرهای دیگری هم وجود دارد که از رشد پایه پولی که علت اصلی رشد نقدینگی بوده نشات می‌گیرد.

رشد پول شتاب گرفت

ایمانی راد خاطر نشان کرد: در پایان آذر ۱۳۹۸، سهم پول از کل نقدینگی افزایش پیدا کرد که این افزایش در سال‌های اخیر بی سابقه بوده و با توجه به رقم ۱۶/۱ درصد از پول که سهم حساب‌های جاری بوده، این امر به خوبی نشان میدهد که پول از حساب‌های پس انداز به حساب‌های جاری منتقل شده که این امر تا حدودی سیگنال‌های تورمی را برای اقتصاد ایران آشکار می‌کند. همچنین تمامی آمارهای نقدینگی حکم به افزایش تورم در سال آینده می‌دهد و اگر این سیگنال‌ها ادامه یابد، همانطور که گفته شد تورم اقتصاد ایران به ۳۰درصد خواهد رسید.

تورم در بخش خدمات کمتر از تولید

این کارشناس اقتصادی در فایل صوتی که بر روی پادکست خود قرار داده  است، افزود: با توجه به آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی در سال آینده، میزان تورم در کالاهای خدماتی کمتر از کالاهای تولیدی بوده به این معنا که تورم بیشتر در بخش‌های تولیدی کشور نمود پیدا می‌کند و کالاهای وارداتی و تولیدی مانند خودرو و کالاهای پایه، تورم بیشتری را تجربه خواهد کرد. از این رو در سال آینده عمدتا کالاهای وارداتی که با کمبود منابع ارزی  و با قوانین ارزی که برای کشور در نظر گرفته شده دست و پنجه نرم می‌کنند با مشکل روبه‌رو خواهند شد و از سمت دیگر کالاهای صادراتی که بخشی از عرضه داخلی کشور را به خارج از کشور ارسال می‌کند و سهم بازار داخل  را کاهش می‌دهد با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد بنابراین جدا از کالاهای تولیدی، کالاهای صادراتی و وارداتی و تمامی زیر مجموعه های آنها با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد.

وی درباره پیش بینی وضعت خودرو نیز گفت: طبعا خودروهای وارداتی و تولید داخل که بخشی از قطعات آن از خارج  کشور وارد می‌شود تحت تاثیر نوسانات بازار ارزی کشور با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر: ۵٬۹۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha