۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
در حال حاضر دارای ۶ مرز ریلی با کشورهای همسایه هستیم
مدیرعامل شرکت راه آهن:

در حال حاضر دارای ۶ مرز ریلی با کشورهای همسایه هستیم

رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن کشورمان از راه اندازی قطعه سوم خط آهن میان ایران و افغانستان تا ۶۲ کیلومتر بعد از مرزهای کشورمان خبر داد.

به گزارش بازار، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افتتاح راه آهن خواف - هرات میان ایران و افغانستان از راه اندازی قطعه ۳ این خط آهن خبر داد و افزود: ایستگاه سوم این خط به نام روزنگ که در ۶۲ کیلومتری بعد از مرز شمعتیغ واقع شده است.

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: این خط آهن در ادامه در قطعه چهارم به طول ۸۰ کیلومتر به ولایت هرات خواهد رسید البته قطعه چهارم این خط آهن به عهده کشور افغانستان است که در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: امروز برای افغانستان و ایران یک روز تاریخی محسوب می‌شود که از سوی رئیس جمهورمان، شعاری زیبنده برای این همکاری مبنی بر دو ملت یک فرهنگ یک تاریخ برگزیده شدو با این همکاری، پیوند این دو کشور عمیق‌تر شد.

مدیر عامل شرکت راه آهن افزود: شرایط اقلیمی ایران می‌طلبد که ما بعنوان یک چهار راه ترانزیتی در منطقه ایفای نقش کنیم، با افتتاح پروژه راه آهن میان ایران و افغانستان، برای کشور دوست و همسایه افغانستان فرصت خوبی برای دسترسی به آب‌های آزاد و همینطور عبور ترانزیت خود از طریق ایران و رسیدن به اروپا و کشورهای CIS فراهم شد.

وی گفت: این محور برای افغانستان از ظرفیت یک و هفت دهم میلیون تن ترانزیت، شش میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر برخوردار است.

یونس قاضی زاده، رئیس اتاق بازرگانی هرات نیز گفت: افتتاح خط راه آهن میان ایران و افغانستان، حجم مبادلاتی میان دو کشور را افزایش خواهد داد و تسهیل کننده خوبی برای صادرات و واردات کالا میان دو کشور خواهد بود امیدواریم افتتاح این پروژه ریلی بخشی از بار ترافیکی خطوط جاده‌ای و زمینی میان دو کشور را رفع کند.

قاضی زاده ادامه داد: بخش اعظم و بزرگی از معدن سنگ آهن سنگان را ایران برداشت کرده است و امیدواریم با راه اندازی خط آهن خواف - هرات ما هم بتوانیم برداشت خود را از معدن سنگ آهن سنگان آغاز کنیم.

مدیر راه آهن کشورمان نیز گفت: در حال حاضر با افتتاح مسیر خط آهن جدید دارای ۶ مرز ریلی با کشورهای همسایه هستیم البته در طرح‌های توسعه‌ای خط آهن کشورمان، مسیر شلمچه، بصره به طول ۳۳ کیلومتر و البته یک پل در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اجرایی آن در حال آغاز است و این خط آهن ما را به عراق و سوریه و حتی دریای مدیترانه متصل خواهد کرد.

وی ادامه داد: ادامه خط آهن کرمانشاه به سمت مرز خسروی، از دیگر مسیرهایی است که در دستور کار قرار خواهد گرفت و طراحی مرز ریلی دیگری هم با کشور ترکیه انجام شده است که ان شاءالله بزودی شاهد عملیات اجرایی آن خواهیم بود و این خط آهن مسیر جدید اتصال به ترکیه خواهد بود.

مدیر عامل شرکت راه آهن طرح ریلی چابهار - زاهدان در کشورمان را یک طرح راهبردی معرفی کرد و افزود: این طرح در حال ساخت است که ان شاءالله پس از بهره برداری افغانستان را به آب‌های آزاد و بندر چابهار وصل خواهد کرد در ضمن خط ریلی روزنگ که امروز افتتاح شد در ادامه هرات و سپس به ازبکستان و پس از آن برای احیای جاده ابریشم به چین خواهد رسید.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون هیچ ناوگان ریلی وارد کشور نشده است و در سال ۹۸ که سال رونق تولید بود ۷۹۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی شامل لوکوموتیو. انواع واگن‌های باری، مسافری و خودکشش در داخل کشور تولید و به شبکه ریلی اضافه شد. امسال هم ۵۲۱ دستگاه واگن ساخته و به شبکه ریلی افزوده شد و روز شنبه هم برنامه‌ای تحت عنوان سه شنبه‌های ریلی با طعم فناوری در راه آهن داریم که از رویدادهای فناورانه جدیدی که همکاران من در حوزه ریلی کشور مشغول آن هستند رونمایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت راه آهن ادامه داد: در این مراسم که با حضور وزیر راه و شهرسازی بر پا شد از چرخ مونوبلوک در سیستم ترمز واگن باری که برای اولین در داخل کشور تولید شده است رونمایی شد.

وی گفت: با ساخت این دوقطعه در داخل کشور، ما جشن خودکفایی ساخت واگن باری را در داخل کشور برگزار کردیم و امروز عنوان می‌کنیم که در ساخت واگن باری به خودکفایی صد در صد رسیده ایم.

رسولی افزود: در حوزه ساخت لوکوموتیو هم دو کارخانه خوب در کشورمان مشغول بکارند در بخش واگن‌های مسافری هم به همین منوال، بنابراین چنانچه حمایت‌های مالی مناسبی از تولیدکنندگان ریلی انجام شود نه تنها ظرفیت تامین بازار داخل را داریم بلکه توان تامین بازارهای منطقه را هم دارا هستیم.

کد خبر: ۵۹٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha