۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
گمرک: تراز تجاری کشور منفی است| بانک مرکزی: تراز تجاری مثبت 1.5 میلیارد دلار!
گزارش «بازار» از تناقض آماری سازمان های دولتی؛

گمرک: تراز تجاری کشور منفی است| بانک مرکزی: تراز تجاری مثبت 1.5 میلیارد دلار!

سخنگوی گمرک می گوید؛ اظهارت اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر مثبت بودن تراز تجاری کشور اشتباه است چرا که گمرک متولی آمار تجارت خارجی کشور بوده و تراز تجاری کشور منفی ۲ میلیارد و ۴۰میلیون دلار است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ‌عبدالناصر همتی اخیرا در گفت‌وگوی ویژه خبری، صادرات غیرنفتی کشور را ۲۶.۵ میلیارد و واردات را ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرد و از تراز مثبت ۱.۵ میلیارد دلاری کشور خبرداد. سخنان همتی رئیس کل بانک مرکزی در ارایه آمار تراز تجاری کشور در حالی مطرح است که سخنگوی گمرک ضمن رد این آمار به خبرگزاری «بازار» گفت؛ آمار دقیق تراز تجاری کشور همچنان منفی است و آقای همتی چون اطلاعات آماری تراز تجاری را از ما دریافت نکرده، با استناد آماری به سازمانی غیر از گمرک، رقم تراز تجاری کشور را به اشتباه اعلام کرده است.

تراز تجاری منفی است نه مثبت
روح الله لطیفی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه آمار تجارت خارجی  در تمام کشورهای دنیا با آمار گمرک ها مقایسه و اعلام می شود، گفت: گمرک به عنوان متولی بخش تجارت خارجی آمارها را به ریز و بسیار دقیق محاسبه می کند چرا که مرجع آماری تجارت کشور گمرگ  است و چنانچه مسئولی و یا مدیر سازمانی به اشتباه آمار بخش تجارت را اعلام کند، گمرک موظف است برای اصلاح و رفع مشکل آمار غیر واقعی بدون جهت گیری و یا سوء قصدی، آمار دقیق را اعلام می کند تا سایر سازمان هایی که مرجع آماری آنها گمرک است، به اشتباه نیفتند.
وی به اشتباه سهوی همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ارایه گزارش آمار تراز تجاری کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی به جای اصلاح اشتباه آمار تراز تجاری کشور اعلام کرده است؛ آمارهای اعلامی در خصوص تراز تجاری کشور که اعلام شده است مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۹ است و این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است. این در حالی است که مرجع مشخص و قانونی آمار تجارت خارجی گمرک است که سامانه تجارت آمارها را از گمرگ می گیرد.

گمرک به عنوان متولی بخش تجارت خارجی آمارها را به ریز و بسیار دقیق محاسبه می کند چرا که مرجع آماری تجارت کشور گمرگ  است و چنانچه مسئولی و یا مدیر سازمانی به اشتباه آمار بخش تجارت را اعلام کند، گمرک موظف است برای اصلاح و رفع مشکل آمار غیر واقعی بدون جهت گیری و یا سوء قصدی، آمار دقیق را اعلام می کند تا سایر سازمان هایی که مرجع آماری آنها گمرک است، به اشتباه نیفتند

آمارهای تجارت خارجی پایان هر ماه اعلام می شود مه وسط ماه
لطیفی خاطرنشان کرد: تعیین رقم تراز تجاری در اواسط ماه که بانک مرکزی اعلام می کند این اطلاعات را در تاریخ ۱۶ آذر ماه از سامانه جامع تجارت وزارت صمت اخذ کرده است نکته ای قابل توجه است چرا که معمولا در ایران و تمام دنیا محاسبات آماری پایان هر ماه و یا یک ساله اعلام می شود نه وسط ماه.
سخنگوی گمرک تصریح کرد: تراز تجاری اعلام شده از سوی بانک مرکزی ۱/۵ میلیارد دلار مثبت نیست بلکه تراز تجاری کشور اکنون ۲ میلیارد و ۴۰ هزار میلیون منفی است. این در حالی است که میزان صادرات کشور ۲۲ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار و آمار واردات ۲۴ میلیارد و ۹۰۵ میلیون دلار است که البته آمار واردات به کشور به آماری که آقای همتی اعلام کرده نزدیک است.
وی افزود: تراز تجاری کشور در ۱۵ آذر ماه جاری منفی ۲ میلیارد دلار بوده است. حال از آنجایی که تعیین و محاسبات آماری تجارت خارجی از طریق گمرک انجام می شود. آمارها باید واقعی اعلام شود که سازمانهای جهانی، بخش خصوصی و ... در دسترسی به آمار درست به اشتباه نیفتند.
بنا به این گزارش، درحالی گمرک اصرار دارد که تراز تجاری کشور منفی است و آمار اعلامی توسط رئیس کل بانک مرکزی را نادرست خوانده که بانک مرکزی می گوید: آمار اعلامی رئیس کل مبتنی بر سامانه جامع تجارت است، ضمن آنکه آخرین آمار این سامانه نیز تراز تجاری را مثبت نشان می‌دهد.
البته روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به گمرک اما در پیامی توییتری اعلام کرد: آمار اعلامی صادرات و واردات توسط ریاست کل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۹۹ است. این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است.

کد خبر: ۵۹٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha