۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
ظرفیت بالقوه قطعه سازان برای ۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی/ ۱۴۰۰؛ سال درخشان قطعه سازی کرمانشاه
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان کرمانشاه خبر داد

ظرفیت بالقوه قطعه سازان برای ۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی/ ۱۴۰۰؛ سال درخشان قطعه سازی کرمانشاه

کریمخان، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت ۵ میلیون یورویی قطعه‌سازان استان برای کاهش ارزبری گفت: در حال حاضر حدود ۳ هزار نفر در واحدهای قطعه سازی استان کرمانشاه فعالیت دارند که امکان افزایش آن تا دو برابر جمعیت فعلی فراهم است.

بازار؛ گروه خودرو: هرگاه نام کرمانشاه آورده می‌شود، طاق بستان، کتیبه بیستون، تندیس هرکول و دیگر ظرفیت‌های گردشگری آن در ذهن نقش می‌بندد؛ استانی با نزدیک به دو میلیون نفر جمعیت و چندین واحد صنعتی که اقتصاد آن فقط به آثار باستانی و گردشگری محدود نمی‌شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با عراق می‌تواند ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی صنعتی- اقتصادی کشور دارد. همین حالا هم به دلیل حضور تنها یک کارخانه خودروسازی و چندین واحد قطعه‌سازی توانسته به عنوان یکی از مناطق مطرح در صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن معرفی شود.
مهندسان این استان با راه‌اندازی حدود ۴۰ واحد  قطعه سازی نه تنها توانسته‌اند در طرح‌های خودکفایی کشوری شرکت کنند و باری از دوش اقتصاد بردارند بلکه با افزایش تیراژ تولید و توسعه فعالیت‌هایشان، هم نیازخط تولید ایران خودرو و بازار لوازم یدکی استان را تامین می‌کنند و هم برای کارخانه‌های خودروسازان مستقر در تهران قطعه ارسال می‌کنند. با همین مقدمه برای بررسی ظرفیت‌های قطعه سازی استان کرمانشاه به سراغ بابک کریمخان، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، رئیس انجمن صنایع همگن استان کرمانشاه و مدیرعامل شرکت صنعتی پیک افروز غرب رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواهند.

* کرمانشاه به عنوان یکی از چند استان تامین کننده قطعات مورد نیاز خط تولید خودروسازان معرفی می‌شود، چطور این استان توانسته در صنعت قطعه به اسم و رسمی خاصی برای خود دست یابد؟
استان کرمانشاه به عنوان یکی از مناطق مستعد برای توسعه صنعت قطعه سازی شناخته می شود؛ بخصوص که یک کارخانه خودسازی ایران خودرو با تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه خودرو سمند در این استان فعالیت دارد.
از همین رو تصمیم گیران شرکت ایران خودرو و ساپکو به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است عمده قطعات مورد نیاز این کارخانه از سوی همان قطعه سازان فعال در استان تامین شود؛ چرا که از این طریق هزینه های حمل و نقل به شدت کاهش می یابد و صرفه جویی خوبی هم در این راستا رقم می خورد. بنابراین توسعه صنعت قطعه در این استان چندان کار دشواری نیست، از همین رو نیاز است مسئولان استانی نیز در راستای تسهیل فعالیت واحدها فعال در آن تلاش کنند.

* اشاره کردید به اینکه خودروساز حاضر در استان برای کاهش هزینه‌های لجستیک در زمینه تامین قطعات تمایل به استفاده از تولیدات استان دارد، قطعه سازان کرمانشاهی چقدر از نیاز شرکت خودروسازی را برطرف می کنند؟
قطعه سازان استان توانسته‌اند ظرفیت‌های بالایی را برای تولیدات شرکت خودروساز حاضر در استان فراهم کنند؛ برای مثال در ارتباط با تامین قطعات دو بحث وجود دارد؛ یکسری از قطعات را داریم  که لازم است قبل از اینکه وارد مجموعه خودروسازی شوند خودشان مجموعه سازی و به صورت مجموعه به خودروساز تحویل داده شوند. این قطعات شامل مجموعه رام، مجموعه اکسل جلو، مجموعه فرمان، مجموعه صندلی و دیگر مجموعه هایست که بهتر است قبل از ورود به خودروسازی فعالیت‌های مجموعه سازی آن انجام شود. چرا که با این اقدام خودروساز دیگر نیازی به تشکیل یک واحد جداگانه برای مجموعه سازی ندارد و با این شیوه هزینه‌های تولید نیز در خودروسازی کاهش می یابد.
در همین راستا حدود ۱۰ مجموعه مورد نیاز خودروسازان از طریق مجموعه های قطعه سازی مونتاژ و تحویل خودروسازی کرمانشاه می شوند. علاوه بر این برخی از شرکت ها هم قطعاتی را دارند که این قطعات بدون مجموعه سازی باید وارد مجموعه خودروساز شوند که این مورد نیز از طریق استان تامین و تحویل داده می شود.
برای مثال به عنوان یکی از قطعه سازان حاضر در استان مجموعه غلطک، تسمه سفت کن خودرو پارس ایران خودرو را تامین می کنیم، علاوه بر این قطعات را به تهران و برای سایر خودروسازی ها می فرستیم.

توانمندی‌های استان فقط به یک یا دو شرکت محدود نمی شود شرکت هایی را داریم که در زمینه پمپ فرمان، جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک کار می کنند که با واردات خطوط تولید توانسته‌اند به کاهش ارز بری کمک بزرگی کنند. این قطعات در هر خودرو می تواند حدود ۲۰ یورو صرفه جویی ارزی داشته باشد که داخلی سازی آن با توجه به تیراژ مصرفی بالا برای قطعه ساز نیز سودآور است

البته ظرفیت‌های استانی به همین محدود نشده و قطعه سازان استان اقداماتی را هم برای رسیدن به خودکفایی برخی از قطعات موتور ملی انجام داده و به این مهم دست یافته اند و درحال حاضر نیز غلطک‌ها و تسمه سفت کن ها را برای موتور ملی تامین و خودکفا کرده ایم که برای هر موتور حدود ۲۲ یورو صرفه جویی ارزی به ارمغان آورده است. این رقم در بازده سالانه به حدود ۲ میلیون یورو صرفه جویی ارزی منتهی می شود.
بنابراین هرچند هنوز این بخش از قطعات مورد نیاز موتور ملی از طریق واردات تامین می شود اما قطعه سازان استان توانایی تامین کل نیاز خودروسازان و داخلی سازی این دست از قطعات موتور ملی را دارند.
البته توانمندی‌های استان فقط به یک یا دو شرکت محدود نمی شود شرکت هایی را داریم که در زمینه پمپ فرمان، جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک کار می کنند که با واردات خطوط تولید توانسته‌اند به کاهش ارز بری کمک بزرگی کنند. این قطعات نیز به هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا تهران تحویل داده می شود که در هر خودرو می تواند حدود ۲۰ یورو صرفه جویی ارزی داشته باشد که داخلی سازی آن با توجه به تیراژ مصرفی بالا برای قطعه ساز نیز سودآور است.
علاوه بر این یک شرکت دیگر هم در استان حضور دارد که در زمینه گیربکس خودرو خودروهای سواری و هم خودروهای کار و تجاری دیزلی فعالیت دارد.

* این شرکت های قطعه ساز در زمینه تامین قطعات خودروهای کار و تجاری چقدر به کاهش ارزبری کمک می کنند؟
قطعه سازان استان با شرکت ایران خودرو دیزل مذاکراتی داشته‌اند که در نهایت قرار بر این شده که بخشی از قطعات آن‌ها را تامین کنند که ۵۰ تا ۵۵ یورو صرفه جویی ارزی در هر قطعه برای موتورهای دیزل ۴۵۷ را به ارمغال می آورد. در خصوص این موتورها باید به این نکته اشاره کرد که بسیار موتورهای به روز و مجهزی هستند و اگر بخواهیم بر اساس ظرفیت اعلامی خودروساز که ۵ هزار دستگاه است برآورد کاهش ارزبری داشته باشیم به رقم بزرگی دست پیدا خواهیم کرد. علاوه بر آنچه که به آن اشاره شد در استان شرکت‌هایی هم هستند که در زمینه شاسی خودرو فعالیت می‌کنند. در کل ظرفیت‌های قطعه سازی استان بالا است و روز به روز نیز بر تعداد قطعه سازان استان افزوده می شود.

قطعه سازان استان با شرکت ایران خودرو دیزل مذاکراتی داشته‌اند که در نهایت قرار بر این شده که بخشی از قطعات آن‌ها را تامین کنند که ۵۰ تا ۵۵ یورو صرفه جویی ارزی در هر قطعه برای موتورهای دیزل ۴۵۷ را به ارمغال می آورد که بر اساس ظرفیت اعلامی خودروساز که ۵ هزار دستگاه است در صورت برآورد کاهش ارزبری به رقم بزرگی دست پیدا خواهیم کرد

* با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان برای داخلی سازی قطعات و تامین نیاز خودروسازان کشور وجود دارد و به آن‌ها اشاره کردید به نظرتان ظرفیت صرفه جویی ارزبری در استان کرمانشاه در سال چقدر است؟
مجموعه ظرفیت های فعلی قطعه سازی در کرمانشاه شاید بالای ۵ میلیون یورو باشد که می تواند به صرفه جویی ارزی منتهی شود. بخصوص در خصوص قطعاتی که در میزهای تعمیق خودکفایی حضور یافته‌اند و برنامه آینده صنعت قطعات استان را شامل می شوند.

* اشاره کردید به شرکت قطعه سازان استان در میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو که اغلب آن‌ها سال گذشته برگزار شده است، قطعه سازان استان در کدام میزها شرکت داشتند و برنامه داخلی سازی قطعات در چه مرحله ای قرار دارد؟
دو شرکت پیک افروز غرب و محورسازان زاگرس در میز دوم خودکفایی شرکت داشتن و یکی از آن‌ها بر روی مجموعه پمپ فرمان و جعبه فرمان فعالیت کرد و توانست به دست آوردهای خوبی دست یابد و امکان ۴ میلیون صرفه جویی ارزی فراهم شده است. در مورد قطعه ساز دیگر هم کمی قبل تر توضیح دادم که به نظر می رسد برای سال آینده امکان بیش از ۵ میلیون کاهش ارزبری فراهم شود. البته برنامه کاهش ارزبری قطعه سازان استان به همین جا منتهی نمی شود و یکی از شرکت ها کاهش ارزبری ۲ میلیون یوریی را تا سال ۱۴۰۰ در برنامه دارد.

* در بخشی از صحبت هایتان به این موضوع اشاره کردید که صنعت قطعه سازی کرمانشاه آماده توسعه و افزایش واحدهای تولیدکننده قطعات خودرو است، اکنون چه تعداد واحد در این استان فعالیت دارند؟
تعداد شرکت های قطعه سازی ثبت شده در استان به ۴۰ شرکت می رسد که حدود ۱۵ درصد از این تعداد به عنوان سورس‌های اصلی و قوی تامین کننده قطعات خط تولید خودروسازان معرفی می شود. در بین این قطعه سازان نیز شاهد حضور سورس‌هایی هستیم که تنها تامین کننده قطعات خودرو خودروسازان هستند. البته صنعت گران استان در بازار لوازم یدکی نیز حضور دارند و برخی از آن‌ها نیز با تامین کنندگان درجه یک خودروسازان (tier one)همکاری می کنند.

* ۴۰ شرکت قطعه سازی که به آن‌ها اشاره کردید برای چه تعداد از مردم کرمانشاه اشتغال زایی کرده است؟
الان آمار دقیقی نسبت به اشتغال زایی قطعه سازان برای استان ندارم اما به طور تقریبی حدود ۳ هزار نفر در این بخش فعال هستند که به نظر می رسد با توجه به ظرفیت‌های استانی تا سال آینده این تعداد با رشد قابل توجهی مواجه شود. چون واحدهای قدیمی همه شروع به توسعه فعالیت هایشان کردند و توسعه صنعت قطعه سازی و ایجاد واحدهای جدید نیز در حال پیگیری است و به نظر می رسد اشتغال زایی قطعه سازی استان تا ۲ برابر ظرفیت فعلی رشد کند. از همین رو می توان گفت سال آینده برای استان کرمانشاه در زمینه صنعت قطعه بسیار درخشان است.

کد خبر: ۵۹٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha