۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
گفتگوی بازار با مقامات آمریکایی؛ بایدن می خواهد سریعاً به برجام بازگردد/ اما و اگر در موضوعات دشوارتر
سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا تغییر اساسی نمی‌کند

گفتگوی بازار با مقامات آمریکایی؛ بایدن می خواهد سریعاً به برجام بازگردد/ اما و اگر در موضوعات دشوارتر

مقامات آمریکایی معتقدند تیم پیشنهادی بایدن به دیپلماسی و نهادهای بین المللی و چند جانبه گرایی اهمیت بیشتری می دهد و تمایل دارد سریعاً به برجام بازگردد.

بازار؛ گروه بین الملل: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا.

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با مقامات و اساتید دانشگاه در آمریکا انجام داده است که در ادامه آمده است.

«فرانک فن هیپل» استاد دانشگاه پرینستون. فن هیپل معاون اسبق کاخ سفید بوده و حوزه تحقیقاتی وی در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا. کارلینر در زمان کارتر و ریگان به عنوان اقتصاددان ارشد و مدیر ستاد در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور خدمت کرده است. وی همچنین در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی ، دانشگاه ویسکانسین ، دانشگاه انتاریو غربی ، دانشگاه تافتس و کالج بابسون اقتصاد تدریس نموده و در حال حاضر مدیر اجرایی کمیته روابط خارجی بوستون است.

پروفسور «ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا. ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین (۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا. وی عضو انجمن پیشرفت علم آمریکا است و در سال 2012 جایزه برجسته دانشکده کلمبیا و در سال 2010 جایزه برجسته موفقیت در انجمن تحقیقات افکار عمومی آمریکا را  دریافت کرد.

پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو. رابرت اسمیت نویسنده بسیاری از مقاله ها و ده کتاب از جمله نژاد ، کلاس و فرهنگ است. وی همچنین سردبیر مجموعه مطالعات آفریقایی آمریکایی دانشگاه ایالتی نیویورک است. وی بیش از سی و پنج سال در زمینه سیاست های آمریکایی آفریقایی و دولت آمریکا تدریس کرده است.

پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون. وی در زمینه مقالات سیاسی به فعالیت مشغول است. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی صحبت می‌کند.

پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا. وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا.


*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟

فرانک فن هیپل: من این افراد را نمی شناسم اما برداشت من این است که آنها ابتدا به دیپلماسی و نه قلدری اعتقاد دارند.

جفری کارلینر: بایدن در دوران ریاست جمهوری خود تصمیمات مهم سیاست خارجی را اتخاذ می کند. وی سالها تجربه در مورد موضوعات عمده پیش روی ایالات متحده و عقاید قوی درباره چگونگی روابط ایالات متحده آمریکا با سایر کشورها دارد. او بلینکن و سالیوان را برای پست های برتر سیاست خارجی انتخاب کرد زیرا بیش از یک دهه با آنها همکاری نزدیک داشته و آنها با رویکرد او در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا موافق هستند.

ریچارد کوزلاریچ: رئیس جمهور منتخب بایدن تیمی از متخصصان را انتخاب کرده است، کسانی که معتقد هستند ایالات متحده آمریکا اهداف سیاست خارجی خود را با همکاری با متحدان در مورد چالش های مشترک بین المللی انجام می دهد. بلینکن و سالیوان هر دو از کهنه سربازان دولت اوباما هستند و انتظار می رود که موجبات تعامل مثبت بین المللی را در سراسر جهان فراهم کنند.

رابرت شاپیرو: تیم پیشنهادی رئیس جمهور منتخب، تیم بسیار باتجربه است که به دیپلماسی، نهادهای بین المللی و همکاری با متحدان و سایر کشورها علاقه مند است.
رابرت اسمیت: به طور کلی به نظر من و اکثر ناظران تیم سیاست خارجی بایدن تیمی باتجربه، هوشیار و غیر ایدئولوژیک می باشد.

شیرین هانتر: «تونی بلینکن» معتقد است که آمریکا باید در صحنه بین المللی حضور پررنگ داشته باشد. او همچنین معتقد است که آمریکا باید به ترویج دموکراسی و حقوق بشر در سیاست خارجی خود اهمیت دهد.

بلینکن در مواقعی از مداخله نظامی آمریکا هم حمایت می کند. مثلا در سال 2013 او از طرفداران دخالت نظامی در سوریه بود. بلینکن حامی اسرائیل است با اعمال هرگونه فشار به اسرائیل مخالف است. در مورد ایران هم او رویه سختی دارد و خواهان توافق جامع تر با ایران است.

«جیک سالیوان» در مورد ایران قدری معتدل تر از بلینکن است. اما به نظر من نفوذ او کمتر خواهد بود.

ویلیام بیمن: این افراد حرفه ای، بسیار باتجربه و شایسته هستند. بلینکن و سالیوان سالها با بایدن کار کرده اند - هم در دولت اوباما و هم زمانی که بایدن رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود. من از تخصص و اعتبار آنها بسیار تحت تأثیر قرار گرفته ام. از همه مهمتر، آنها ایدئولوگ هایی مانند پمپئو نیستند. آنها هر دو در مذاکرات برجام شرکت داشتند، بنابراین آشنایی گسترده ای با مذاکره کنندگان ایرانی و وضعیت برجام دارند.

نادر انتصار: این تیم کار کشته و با سابقه ای است که نشان دهنده این است که «جو بایدن» می‌خواهد سیاست خارجی آمریکا را به دوران بیل کلینتون و اوباما برگرداند و وزارت خارجه آمریکا را از دست آماتورهای افراطی، بی تجربه و بی لیاقت که ترامپ سر کار گذاشته بود پس بگیرد.  این قدمی است در برگشت دادن دیپلماسی سنتی به بدنه دولت آمریکا و دخالت گسترده سیاسی و نظامی، حتی جنگ گرائی، در سیاست خارجی این کشور.


*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟

فرانک فن هیپل: من فکر می کنم آنها امیدوارند به برجام بازگردند و بر اساس آن کار کنند. آنها طرفدار اسرائیل هستند اما کورکورانه مانند ترامپ از عربستان سعودی حمایت نمی کنند.

جفری کارلینر: بایدن به حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل ادامه خواهد داد و روابط گرمتر بین اسرائیل و کشورهای عربی در خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی را تشویق می کند. اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس همه متحدان ایالات متحده آمریکا هستند و واشنگتن علاقه مند است آنها بهتر با هم کنار بیایند. با این حال، بایدن بدون شک متوجه می شود که عربستان سعودی یک کشور بسیار محافظه کار است و با نقش ویژه ای که در جهان اسلام به عنوان متولی مکه دارد، بعید است در آینده نزدیک از بحرین و امارات در به رسمین شناختن اسرائیل پیروی کند.

ریچاردکوزلاریچ: در این مرحله، ما نمی دانیم اولویت های اصلی دولت جدید چه خواهد بود. ولی رئیس جمهور منتخب بایدن با انتخاب تیم سیاست خارجی و امنیت ملی خود نشان می دهد یکی از مهمترین رویکردهای وی در زمینه تغییرات اقلیم خواهد بود.

رابرت شاپیرو: همانطور که گفتم این تیم به دیپلماسی و نهادهای بین المللی و توافق های بین المللی احترام می گذارد. پس رویکرد وی و تیم سیاست خارجی اش نسبت به خارمیانه متفاوت از رویکرد ترامپ خواهد بود.

رابرت اسمیت:  من انتظار دارم تیم بایدن رویکرد متعادل تری نسبت به دولت ترامپ، به ویژه در مورد اسرائیل، عربستان سعودی و ایران داشته باشد. من همچنین انتظار دارم رویکرد چندجانبه تری از جمله با شورای امنیت و متحدان ناتو توسط این تیم اتخاذ شود.

شیرین هانتر: من بعید می دانم که تغییرات زیادی در سیاستهای آمریکا در قبال خاورمیانه روی دهد. مسلما سیاست آمریکا در قبال اسرائیل تغییر نخواهد کرد. گمان نکنم که دولت بایدن روند به اصطلاح صلح را در مورد فلسطین پیش بگیرد. آمریکا کمتر از بن سلمان حمایت خواهد کرد و ممکن است که در مورد صلح در یمن فعال تر شود. اما اساس روابط آمریکا با عربستان تغییر نخواهد کرد.

ویلیام بیمن: این مجموعه ای بسیار ظریف از مذاکرات است. همانطور که همه ما می دانیم، ایالات متحده آمریکا رابطه قوی با اسرائیل دارد. وزیر امور خارجه مایک پمپئو در تلاش است تا محدود کردن برنامه شهرک سازی اسرائیل برای بایدن بسیار دشوار شود. اکنون مشخص شده که وقتی ایالات متحده آمریکا سفارت خود را به بیت المقدس منتقل کرد، نتانیاهو موافقت کرد که برنامه شهرک سازی را متوقف کند - البته او آن را متوقف نکرد. وی فقط آن را به حالت تعلیق درآورد و اکنون دوباره از سر گرفته شده است. پمپئو موافقت خود را با از سرگیری برنامه شهرک سازی اعلام کرده است، بنابراین تغییر سیاست برای بایدن سخت خواهد بود.

روابط ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی و امارات به صورت معامله و بر اساس روابط شخصی ترامپ با حاکمان آنجا بود. این نوع رابطه دیگر وجود نخواهد داشت و ایالات متحده آمریکا از این روابط دور خواهد شد. با دانستن این موضوع، دولت ترامپ بار دیگر سعی کرده توافقاتی را انجام دهد که نفی آنها برای بایدن دشوار است.

با این حال به طور کلی، دولت بایدن به جای توافق های معاملاتی یک به یک با حاکمان منفرد، توازن در منطقه را هدف خواهد گرفت. هدف قرار دادن توازن منطقه باید یک رابطه سالم تر بین ایالات متحده آمریکا و منطقه باشد. ایالات متحده آمریکا در زمان بایدن حمایت از حملات عربستان سعودی به یمن را متوقف خواهد کرد. آنها بیشتر از فلسطینیان - به ویژه کمک های انسانی - حمایت خواهند کرد. آنها از مخالفت با روابط عراق با ایران دست خواهند کشید.

نادر انتصار: در چارچوب اهداف عمده آمریکا در خاورمیانه تغییرات اساسی ایجاد نخواهد شد. بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا اهداف تقریبا ثابتی را در خاورمیانه دنبال کرده است. البته تغییرات در نحوه پیاده کردن این سیاستها همواره مشاهده شده است ولی اصل اهداف آمریکا ثابت باقی مانده اند. یک تغییری که ممکن است در دوران بایدن اتفاق بیافتد این است که آمریکا کارت سفیدی را که ترامپ به رژیم عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» داده بود پس بگیرد.


*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟

فرانک فن هیپل: در صورت بازگشت ایران به برجام، دولت بایدن بر اروپا فشار نمی آورد تا از تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران پیروی کند.

جفری کارلینر: بایدن به طور فعال در تصمیم گیری های دولت اوباما در مورد برجام شرکت کرد و از امضای آن حمایت کرد. سالیوان به ایجاد مذاکراتی که منجر به برجام شد کمک کرد و بلینکن با نامگذاری سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مخالف است زیرا این امر در مذاکره با ایران اختلال ایجاد می کند.

هر سه اتفاق نظر دارند که برجام در سال ۲۰۱۵ به نفع ایالات متحده آمریکا بوده است. همه آنها اتفاق نظر دارند که ترک برجام برای ایالات متحده اشتباه بوده است و فکر می کنند که واشنگتن باید خیلی زود پس از رئیس جمهور شدن بایدن به برخی از نسخه های آن برگردد. آنها فکر می کنند که ایالات متحده و ایران هر دو می توانند از مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران و سایر حوزه های درگیری بین دو کشور بهره مند شوند.

در سال ۲۰۱۵، ایران موافقت کرد که غنی سازی اورانیوم را محدود کند و اجازه بازرسی برای ۱۵ سال را بدهد. بایدن ممکن است مایل باشد که از سال ۲۰۲۱ به مدت ۱۵ سال به برجام  بازگردد. او ممکن است بخواهد درباره سایر موارد از جمله برنامه موشکی ایران  مذاکره کند. دستیابی به توافق یا حداقل چارچوبی برای توافق در مورد این موضوعات برای مذاکره کنندگان ماهر هر دو طرف ممکن است.

ریچارد کوزلاریچ:  باید توجه داشت که چندین نفر از اعضای تیم سیاست خارجی بایدن در طول سالهای حکومت اوباما با ایران تجربه کاری داشتند. وزیر خارجه پیشین جان کری یکی از این افراد است اگرچه او با مسئولیت های خود در هدایت تلاش های بین المللی در زمینه تغییر اقلیم، نقشی متفاوت بازی خواهد کرد.

رابرت شاپیرو: با توجه به شخصیت و رزمه کاری بلینکن، میتوان گفت که وی می تواند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد.

رابرت اسمیت: من فکر نمی کنم شخصیت بلینکن از قضاوت و تبعیت او در سازماندهی روند تصمیم گیری امنیت ملی جهت اطمینان از این که همه نظرات مربوطه از طرف بوروکراسی مطرح می شود، مهم تر باشد. از نظر شخصیتی اگرچه رزمه کاری جان کری محدود است، اما با توجه به موقعیت او به عنوان وزیر خارجه سابق و دوستی طولانی مدت و همکاری وی با بایدن در سنا و دولت اوباما، من انتظار دارم که او در طیفی از مسائل بر شخص رئیس جمهور نفوذ شخصی داشته باشد.

شیرین هانتر: مسلماً به عنوان وزیر خارجه و کسی که سالیان دراز برای بایدن کار کرده است «بلینکن» نفوذ زیادی بر بایدن خواهد داشت. بلینکن خواهان مذاکره با ایران است اما تحت یک سری شرایط. مثلاً من بعید می دانم که او با رفع تحریمها قبل از رسیدن به توافق جامع تری موافقت کند.

ویلیام بیمن: بایدن فردی سنجیده و محتاط است. وی آنطور که پمپئو و حتی ترامپ رفتار می کنند، رفتار نخواهد کرد. وی خواهان بازگشت به دیپلماسی خواهد بود. از آنجا که بلینکن از نزدیک با مذاکرات اصلی برجام درگیر بود، وی تجربه زیادی را بر سر میز خواهد آورد تا بدون ایجاد مشکلات سیاسی داخلی برای رئیس جمهور بایدن، راهی برای بازگشت به توافق پیدا کند.

تقریباً هر کاری که او انجام دهد مورد حمله جمهوری خواهان قرار خواهد گرفت، بنابراین او باید احتیاط نموده و بلینکن در این روند فردی بسیار مفید خواهد بود. من انتظار دارم که فعالیت زیادی در پشت صحنه در حال انجام باشد و احتمالاً این کار از هم اکنون آغاز شده است.

نادر انتصار: «تونی بلینکن» یکی از یاران قدیمی جو بایدن است و بایدن به او و نظرات او احترام زیادی دارد. بنابر این شکی نیست که بلینکن نقش مهمی در تصمیمات سیاست خارجی بایدن بازی خواهد کرد. با توجه به سابقه «تونی بلینکن» در دوران مذاکرات برجام او در مقام جدیدش بعنوان وزیر خارجه آمریکا در تصمیمات بایدن در خصوص ایران فردی کلیدی خواهد بود.


*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟

فرانک فن هیپل: من فکر می کنم بایدن تشخیص می دهد که آمریکا در زمان دولت ترامپ چقدر به جنگ با ایران نزدیک شده است. ما هنوز نگران کارهایی هستیم که ترامپ در دو ماه باقی مانده خود ممکن است انجام دهد.

من فکر می کنم دولت بایدن دوست دارد به سرعت به روابط با ایران که در پایان دولت اوباما حاکم بود، برگردد. من نگران هستم این کار دشوار خواهد بود، زیرا در واکنش به سیاست های ترامپ، ایران حتی به دیپلماسی با ایالات متحده آمریکا اعتماد کمتری دارد.

جفری کارلینر: بایدن برای بازگشت به برجام نیازی به تأیید کنگره ندارد. بنابراین او دلیل کمی برای متقاعد کردن جمهوری خواهان جهت حمایت از بازگشت به برجام و دلیل کمی برای تأخیر در بازگشت می بیند. اما آنچه بایدن بدون حمایت از کنگره به عنوان رئیس جمهور می تواند انجام دهد، یک رئیس جمهور آینده جمهوری خواه می تواند این عمل را لغو کند. این امر ممکن است ایران را از بازگشت به برجام بی میل کند.

ریچارد کوزلاریچ: ما هنوز چند هفته با هرگونه شفافیت درمورد بازگشت یا عدم بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای ایران فاصله داریم. اکنون باید ببینیم دولت بایدن اولویت های سیاست خارجی خود را چگونه تنظیم می کند. بنابراین، باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه کسی شخصاً درگیر مسائل ایران خواهد بود.

رابرت شاپیرو: وی مانند اوباما و برخلاف ترامپ تا حد امکان از طریق دیپلماسی، مذاکره و همکاری های بین المللی اقدامات زیادی انجام خواهد داد. یکی از این اقدامات بازگشت به توافق هسته ای ایران خواهد بود.

رابرت اسمیت: من نمی دانم سیاست بازگشت بایدن به برجام تا چه حد فوری خواهد بود. اما من انتظار دارم که دولت بایدن به دنبال بازنگری در شرایط توافق نامه و ورود به آن باشد، زیرا برجام یکی از موفقیت های خارجی دولت اوباما بود و به همین دلیل بایدن و تیمش احتمالاً آن را به نفع ایالات متحده آمریکا و منطقه می دانند.

شیرین هانتر: برگشت به برجام تا حدی برای ترمیم اعتبار آمریکا به عنوان دولتی که به توافق های خود پایبند است می باشد. اما بازگشت به برجام به این معنی نیست که همه یا حتی بعضی از تحریمها رفع خواهند شد. با بازگشت به برجام، امریکا می خواهد ایران را وادار به مذاکره در مورد مسائل دیگر نیز بکند.

ویلیام بیمن: اینکه بایدن بلافاصله و فوری به برجام بازگردد، اغراق است. من مطمئن هستم که بایدن برای بازگشت به برجام حرکت خواهد کرد اما حرکت وی بدون شرط نخواهد بود. بایدن باید به برخی توافق نامه ها با رهبران ایران دست یابد. اگر او به راحتی به برجام بازگردد، تحریم ها را لغو کند و گفتگوی دیگری با ایران انجام ندهد، درواقع خودکشی سیاسی انجام خواهد داد زیرا هر روز توسط جمهوری خواهان به شدت مورد حمله قرار می گیرد و این در دور بعدی انتخابات در سال 2022 علیه او و حزبش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

امیدوارم رهبران ایران این موضوع را تشخیص دهند. این توافق نامه ها می توانند بسیار نمایشی یا حداقلی باشند. یکی از موارد پیشنهادی این است که رهبران ایران موافقت کنند پس از ترمیم برجام، جهت بحث در مورد توافق دوم فراتر از برجام دیدار کنند. این فقط یک پیشنهاد است.

نادر انتصار: اگر بایدن چنین کاری را فوری انجام دهد به دو دلیل خواهد بود. دلیل اول این است که با این عمل به ایران سیگنال بدهد که دولت آمریکا قصد برگشت به برجام را دارد.  البته آنچه آمریکا از برگشت به برجام می خواهد با آنچه ایران انتظارش را دارد متفاوت هست. دلیل دوم چنین کاری این است که بایدن مایل به تقویت اصلاح طلبان در ایران است و می خواهد که اصلاح طلبان دوباره از برجام و قولهای آمریکا به عنوان ابزاری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران در مقابل رقبای اصولگرای خود استفاده کنند.

به نظر من وارد کردن آمریکا در درگیریهای سیاسی جناحی  در ایران و بخصوص در مسائل سیاست خارجی ایران اشتباه است و ضررهای درازمدتی برای کشور خواهند داشت. ایران باید در سیاست خارجی خود فقط روی منافع ملی کشور تأکید داشته باشد و سیاست خارجی را از اختلافات جناحی مجزا نگاه دارد.

وصل کردن گاری جناحی به اسب آمریکا به ضرر منافع ملی خواهد بود.  به هر جناحی در ایران, چه اصلاح طلب چه اصولگرا، که خیال چنین کاری را دارد باید گفت:  این ره که تو می روی به ترکستان است.

*اخیراً «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل سفری به عربستان داشته و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز دیدار داشته هر چند ریاض این دیدار را تکذیب کرده است. هدف عربستان از عادی سازی روابط با اسرائیل چیست؟
فرانک فن هیپل: با حمایت کمتر آمریکا از عربستان سعودی در برابر ایران در دوره بایدن، شاید عربستان سعودی می خواهد با اسرائیل هماهنگ شود زیرا دشمن دشمن من دوست من است.

ریچارد کوزلاریچ: من دقیقا نمی دانم دولت جدید قصد دارد در مورد عربستان سعودی چه کاری انجام دهد. من تصور می کنم رویکرد بایدن متفاوت از رویکرد رئیس جمهور ترامپ باشد. به همین دلیل عربستان و اسرائیل می خواهند ائتلاف ضد ایرانی را تقویت کنند.

رابرت شاپیرو: این اهداف ممکن است بیشتر جنبه اقتصادی داشته باشد اما شاید با توجه به مخالفت شدید هر دو کشور با ایران و توازن قوا در منطقه آنها سعی در عادی سازی روابط با یکدیگر داشته باشند.

رابرت اسمیت: من نمی دانم عربستان سعودی اکنون در چه شرایطی قرار دارد. اما رویکرد ترامپ با عربستان در واقع رویکرد استراتژیک برای مقابله با ایران بود و این دیدار نیز تا حدی جهت مقابله با ایران انجام شده است. به نظر نمی رسد انتخاب یک راه حل مناسب برای حل مسئله فلسطین و اسرائیل اولویت این دیدار باشد.

شیرین هانتر: به نظر من بن سلمان می خواهد از نفوذ اسرائیل در آمریکا و در تیم بایدن استفاده کند و مانع تغییر اساسی در روابط آمریکا با ریاض گردد. از آن گذشته اعراب به این نتیجه رسیده اند که جدال با اسرائیل فایده ای ندارد. بعضی از آنها بخصوص عربستان نسبت به ایران بدبین هستند و از اسرائیل به عنوان یک عامل توازن در قبال ایران استفاده می کنند.

ویلیام بیمن: در واقع این دیدار تلاشی است برای تقویت جبهه مخالف مشترک با ایران قبل از اینکه دولت بایدن وارد کاخ سفید شود. بدون رهبری ترامپ و جراد کوشنر من اعتقاد ندارم این نوع روابط معنای زیادی داشته باشند یا به دستاورد زیادی برسند. اکنون فرصتی برای حرکت ایران جهت بهبود روابط با عربستان سعودی است. اگر ظریف باهوش باشد، این امر می تواند برای ایران و عربستان بسیار مطلوب باشد.

نادر انتصار: نه تنها «بنیامین نتانیاهو» بلکه رییس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) نیز در این سفر به عربستان با محمد بن سلمان ملاقات کردند. این سفر قدمی برای رسمی کردن روابط عربستان و اسرائیل و تحکیم محور ضد ایرانی عبری-عربی که مدتهاست تشکیل شده می باشد. هدف اصلی این  محور تنگ کردن دایره استراتژیک اطراف ایران است.

کد خبر: ۵۹٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha