۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
مراسم بهره‌برداری راه‌آهن خواف- هرات برگزار شد
با حضور مجازی روسای جمهور ایران و افغانستان؛

مراسم بهره‌برداری راه‌آهن خواف- هرات برگزار شد

مشهد- مراسم بهره‌برداری از راه‌آهن خواف هرات به‌صورت مجازی و از راه دور با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بازار راه‌آهن خواف واقع در جنوب شرق استان خراسان رضوی به هرات واقع در غرب افغانستان باهدف تکمیل بخشی از کریدور ریلی بین‌المللی شرق به غرب و توسعه منطقه روز پنجشنبه طی مراسم ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهوری، مسئولان سیاسی و اقتصادی دو کشور و استاندار خراسان رضوی در خواف آغاز شد.

در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید راه‌آهن خواف – هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰ کیلومتر بااعتباری بالغ‌بر ۴۳۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است به‌طور رسمی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی و اشرف غنی روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره‌برداری رسید.

شتاب بخشی به حوزه ترانزیت
مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این رابطه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار این استان در حوزه صنعتی، معدنی و گردشگری به بازار گفت:  تکمیل خط آهن خواف – هرات فرصت بی‌نظیری برای ترانزیت کشور و منطقه است. 

علی رسولیان اظهار کرد: قرار گرفتن خراسان رضوی در مسیر ترانزیت و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه، مزیت قابل‌توجهی است.

وی بابیان اینکه افغانستان بزرگ‌ترین بازار طرف مبادلات تجاری با خراسان رضوی است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می‌شود و از طرفی هم ارتباط قوی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی زیادی را در افغانستان و هرات انجام داده و به‌این‌ترتیب ارتباطات زیادی با کشور افغانستان و به‌خصوص هرات داریم، یادآور شد: راه‌اندازی خط ریلی و ایجاد یک مرز مشترک ریلی در مسیر خواف-افغانستان می‌تواند به‌شدت هزینه‌های حمل‌ونقل کالا را کاهش دهد.

رسولیان اضافه کرد: عمده کالاهایی که از این استان به کشور افغانستان صادر می‌شود شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی، ابزارآلات، محصولات کشاورزی و اقلامی است که کشور افغانستان به آن نیاز دارد و در صورت راه‌اندازی راه‌آهن خواف –هرات هزینه زیاد حمل‌ونقل مصالح ساختمانی کاهش محسوسی خواهد یافت.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این خط آهنی هزینه‌های ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیون‌ها در مرز دوغارون را کاهش می‌دهد و طبیعتاً صادرات سیمان و صنایع معدنی از خراسان رضوی مزیت اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.

رسولیان افزود: با افتتاح این خط آهن سرمایه‌گذاری در حوزه معدن نیز با همکاری بخش خصوصی هزینه‌های اقتصادی کمتری خواهد داشت و این راه‌آهن می‌تواند مبادلات معدنی به‌صورت زمینی را به‌شدت کاهش دهد.

مشخصات پروژه خواف -هرات
طراحی و اجرای راه‌آهن ۲۲۵ کیلومتری خواف - هرات که تاکنون برای ایران ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه یا سرمایه‌گذاری در بر داشته و همچنین برای آن «گذرگاه شمتیغ» به عنوان دومین پایانه مرزی بین ایران و افغانستان پس از دوغارون، در شهرستان خواف ساخته و تجهیز شده است، در قالب تعهد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مشارکت در بازسازی کشور دوست و همسایه شرقی یعنی افغانستان از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود.

۷۸ کیلومتر از مسیر ریلی خواف – هرات در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران توسط مهندسان و کارشناسان کشورمان اجرا شده است. ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم این مسیر ریلی از نقطه صفر مرزی «شمتیغ» شهرستان خواف تا ایستگاه «روزنک» افغانستان ادامه یافته است.

متولی ساخت قطعات سوم و چهارم این مسیر ریلی که قطعات یکم تا سوم آن به طول ۱۴۴ کیلومتر تا ایستگاه روزنک امروز ۲۰ آذر ۱۳۹۹ بهره‌برداری شد، کشور افغانستان است تا راه آهن خواف – هرات را به مزارشریف و مرز آن کشور با ازبکستان امتداد دهد. قطعه چهارم این خط ریلی مرکب از دو بخش شامل ۸۵ کیلومتر است که بر اساس وعده دولت افغانستان عملیات اجرایی آن همزمان با افتتاح راه آهن خواف – هرات توسط پیمانکاری از کشور قزاقستان آغاز خواهد شد.

۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی، ۱۷۴ هزار مترمکعب بتن ریزی، دو هزار متر شمع گذاری و دو هزار مترمکعب تیر پیش ساخته در مسیر ریلی خواف - هرات اجرا و نصب شده است.  نصب ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن ریل، ۲۶۹ هزار قطعه تراورس، ۷۲ دستگاه سوزن و ۳۸۹ هزار مترمکعب بالاست (سنگ ریزه زیر ریل) از دیگر مشخصات فنی این خط ریلی است تا لکوموتیوهای باری و مسافربری به ترتیب با سرعت ۱۲۰ و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر سیر کنند.

همچنین هفت ایستگاه، ۳۴۷ پل کوچک و بزرگ در طول مسیر ۲۲۵ کیلومتری راه‌آهن خواف - هرات ساخته شده که پل ۳۶۰ متری هریرود یکی از آنها است. 

عملیات ساخت این مسیر ریلی نه تنها برای هزار و ۵۲۹ نفر اشتغال ایجاد کرد بلکه بهره‌برداری با تاثیرش بر کاهش نیاز به حرکت جاده‌ای خودروهای سنگین باربری سالانه ۲۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به دنبال داشته که همن خود به تنهایی از انتشار ۴۷۰ مترمکعب گازهای آلاینده محیط زیست در این منطقه جلوگیری می‌کند. 

کد خبر: ۵۹٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha