۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
 اقتصادهای بزرگ دنیا در آستانه رکود قرار دارند

اقتصادهای بزرگ دنیا در آستانه رکود قرار دارند

پیش بینی های زیادی در مورد رکود اقتصادی در سال جاری مطرح شده است ولی در گزارش اخیر نام چندین کشور که احتمال رکود در آنها زیاد است را معرفی کرده است.

بازار: پیش از شروع سال جاری میلادی، گزارشهای زیادی در مورد احتمال رکود اقتصادی دنیا مطرح شد. رکودی که بعد از یک دهه رونق در اقتصاد دنیا اتفاق می افتد و کشورهای مختلف را درگیر می کند. رییس صندوق بین المللی پول هم بارها در این مورد صحبت کرد و در مورد خطر وقوع رکودی بزرگ در اقتصاد دنیا هشدار داد. دلیل اهمیت این رکود این است که اقتصاد دنیا به دلیل تجربه رکود سال ۲۰۰۸ میلادی هنوز نتوانسته است زیر ساختهای خود را بازسازی کند و در نتیجه ضعف های زیادی دارد. این ضعف ها مانع از این می شود که  دنیا بتواند با ابزارهای مالی مختلف در مقابل بجران ایستادگی کند.صندوق بین المللی پول در این مورد نوشت: به نظر می رسد دنیا به سمت این تحول منفی تاریخی با سرعت زیادی حرکت می کند.

 طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۳ درصد رشد خواهد کرد که پایین ترین نرخ رشد اقتصادی از سال ۲۰۰۸ تا کنون است. در این شرایط بانکهای مرکزی باید وارد فاز حمایت از اقتصاد دنیا شوند تا از رکود اقتصادی دنیا جلوگیری کنند و عکس العمل بانکهای مرکزی هم از طریق کاهش نرخ بهره بانکی و رساندن آن به سطح صفر درصد قابل مشاهده است. 

رکود در پیش است

حال سوال این جاست که کدام کشورها بیشتر در معرض رکود قرار دارند؟ آیا باز هم امریکا سردمدار رکود اقتصادی خواهد بود یا اینکه دیگر کشورهای دنیا در این زمینه پیشتاز خواهند بود؟

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود به معرفی کشورهایی  که بیش از دیگر کشورها در معرض رکود در سال ۲۰۲۰ قرار دارند پرداخته است. بر طبق این مطالعه  هنگ کنگ بیش از دیگر کشورها احتمال رکود اقتصادی در سال جاری را دارد و بریتانیا در این رده بندی جایگاه دوم را دارد. فوربز در مورد احتمال رکود اقتصادی بریتانیا در سال جاری نوشت: این کشور بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا در ژوین سال ۲۰۱۶ تا کنون مسایل زیادی را تجربه کرده است. از تغیر دولت تا اجرای سیاستهای مختلف برای خارج شدن از اتحادیه اروپا  و در نهایت تعطیل شدن شمار زیادی از شعبات واحدهای صنعتی و تولیدی و مالی و بانکی اروپایی در بریتانیا که همه آسیب زیادی به اقتصاد این کشور وارد کرده است. حال که بعد از بالغ بر ۳ سال بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج شده است و از مزایای آن برخوردار نیست، احتمال افزایش سطح تنش مالی و رکود در اقتصاد این کشور زیاد است. بررسی شاخص های اقتصادی بریتانیا نشان داده است که از سال ۲۰۱۹ کاهش نرخ رشد اقتصادی در این کشور آغاز شده است و این اولین بار طی ۸ سال اخیر است که بریتانیا با چنین شرایطی مواجه می شود. اگر بریتانیا نتواند ظرف یک سال آینده به توافق مطلوبی برای تجارت با اروپا دست پیدا کند، احتمال رکود اقتصادی در این کشور بسیار زیاد خواهد بود.

آلمان و چین دو اقتصاد بزرگ در معرض بحران

سومین کشور مهمی که در معرض رکود اقتصادی قرار دارد، کشور آلمان است . این کشور در سالهای اخیر با مشکلات زیادی روبرو بود و انتظار ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای خودروهای آلمانی در چین هم بر دامنه بحران در اقتصاد آلمان افزود. صندوق بین المللی پول در این مورد نوشت: آلمان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا است که به دلیل کاهش تولید به خصوص کاهش تولید خودرو و محدود شدن صادرات خودروهای تولیدی اش به کشور امریکا شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی بود. انتظار می رود در سال جاری اقتصاد این کشور وارد فاز رکود شود . رکود در بزرگترین اقتصاد اروپا می تواند کل اقتصادهای این اتحادیه را با چالشهای جدی مواجه سازد.

 کشورهای ایتالیا و چین در رده چهارم و پنجم کشورهایی قرار دارند که در سال جاری رکود را تجربه خواهند کرد. ایتالیا  که از سال ۲۰۱۹ وارد رکود شده است ولی شدت این رکود در سال جاری بیشتر خواهد شد و چین هم به دلیل جنگ تجاری امریکا و چین و انتشار ویروس کرونا با چالشهای زیادی روبرو است. رویترز در گزارشی که در مورد وضعیت اقتصادی چین در سال جاری تهیه کرده است نوشت: جنگ تجاری امریکا و چین در سالهای اخیر و کاهش حجم و ارزش تجارت در این کشور باعث شده است تا یک عامل مهم رشد اقتصادی در چین آسیب ببیند. شیوع ویروس کرونا هم زمینه را برای کاهش حجم تولید و کاهش تجارت فراهم کرده است و بسیاری از صنایع از قبیل صنعت توریسم و صنعت حمل و نقل را با مشکل روبرو کرده است. صندوق بین المللی پول در انتهای سال قبل پیش بینی کرده بود اقتصاد این کشور در سال جاری با نرخ ۵.۸ درصد رشد کند ولی با توجه به شیوع این ویروس و دامنه وسیع اثر گذاری ان انتظار می رود نرخ رشد اقتصادی چین در سال جاری حداقل یک درصد کمتر از پیش بینی های قبلی باشد. این در حالیست که نرخ رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ برابر با ۶.۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶.۱ درصد بود. پیش بینی ها حاکی از ان است که در سال جاری اقتصاد چین رکود را تجربه خواهد کرد.

کد خبر: ۵٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha