۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
برخی از سیاست های ناکارآمد به کاهش ارزش پول ملی دامن می زند
وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم:

برخی از سیاست های ناکارآمد به کاهش ارزش پول ملی دامن می زند

غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم تاکید کرد: بانک مرکزی برای اثرگذاری در ثبات قیمت ارز، جریان ارز رسانی به کالا را تسریع و تسهیل کند.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری ضمن اشاره به اهمیت قیمت ارز برای همه کشورها، گفت: بانک مرکزی برای ارزش گذاری پول ملی و حفظ ارز آن باید اقداماتی در خصوص ثبات ارز انجام دهد اما متاسفانه شاهد هستیم برخی از سیاست های ناکارآمد بانک مرکزی به این موضوع یعنی کاهش ارزش پول ملی دامن می زند.

وی با ابراز تاسف از اینکه قیمت دلار باید به مولفه های خارجی وابسته باشد، اظهار کرد: قیمت ارز آنقدر که به بایدن و ترامپ وابسته است به بانک مرکزی وابسته نیست و اتفاق هایی که در جهان رخ می دهد نوسانات و اثراتی در بازار ارز ایران ایجاد می کند و بانک مرکزی کار خاصی نمی تواند انجام دهد و زمانی که اتفاقات در جهان به پایان رسید، فقط یک تحلیل درباره آن ارائه می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دهم با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید به جای رفتار منفعلانه، یک رفتار فعالانه داشته باشد، عنوان کرد: بانک مرکزی برای اثرگذاری در ثبات قیمت ارز، جریان ارز رسانی به کالا را تسریع و تسهیل کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که باعث می شود ارز لازم برای کالاها وارد بازار نشود، موضوع قیمت گذاری است، بیان کرد: پدیده قیمت گذاری در اقتصاد ایران، نیازمند بازتعریف است. متاسفانه در همه حوزه ها از انرژی تا مرغ و خدمات در کشور قیمت گذاری صورت می گیرد. وقتی قیمت گذاری بیش از حد حالت انقباضی پیدا می کند لطماتی در پی خواهد داشت که تا سال های سال جبران پذیر نخواهد بود.

غضنفری با ذکر مثالی درباره مضرات قیمت گذری دستوری، ادامه داد: وقتی قیمت پتروشیمی ها افزایش پیدا نکرد، خیلی ها در این صنعت سرمایه گذاری نکردند و در نتیجه صنعت پتروشیمی عقب ماند که بعدها متوجه شدند این سیاست اشتباه است و آن را تغییر دادند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دهم در مورد ارزش گذاری قیمت ارز صادرکنندگان گفت: بانک مرکزی در این مورد تاکید زیادی داشت در قالب هایی که معین کرده است، قیمت گذاری صورت بگیرد اما تولید کنندگان به دلایل متعددی که دارند، به راحتی نمی توانند قیمتی که بانک مرکزی تعیین کرده است را بپذیرند.

کد خبر: ۵۹٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha