۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه کالیبراسیون راه‌اندازی شد
توسط موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو؛

سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه کالیبراسیون راه‌اندازی شد

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه کالیبراسیون و آزمون را راه اندازی کرد.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، در فاز اول، این سامانه در بخش کالیبراسیون راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفته و فاز دوم آن، توسعه جهت خدمات‌دهی به مشتریان در دو بخش آزمون و کالیبراسیون و ایجاد دسترسی آنها به سامانه جهت الکترونیکی کردن گزارش‌هاست.

از مزایای این سامانه می‌توان به حفظ ارتباط میان نمونه‌ها، تجهیزات و اطلاعات مرتبط از زمانی که وارد آزمایشگاه می‌شوند تا هنگامی که گزارش داده خواهند شد، اشاره کرد.

کاهش مقدار زمان پردازش و مدیریت دستی فعالیت‌ها، ذخیره‌سازی داده‌های مربوط به تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و تجهیزات و اختصاص دادن کد شناسیایی به نمونه یا تجهیز، از دیگر مزیت‌های این سامانه است.

امکان تعریف زنجیره‌ای از کاربران با سطوح دسترسی مشخص جهت ورود به سیستم و استفاده از آن، انطباق استانداردهای موثر بر فعالیت‌های آزمایشگاهی، مدیریت ارتباط با مشتری (رسیدگی به اطلاعات و ارتباط با مشتریان)، مدیریت اسناد  و مدارک، مدیریت تجهیزات و نمونه‌ها در ورود و خروج، مدیریت پرسنل، کار  و سازماندهی اطلاعات مالی و گزارش (ایجاد و برنامه‌ریزی گزارش‌ها مطابق با فرمت موردنظر و توزیع گزارش‌ها به افراد یا ارگان یا سازمان‌های ذیرربط) از دیگر مزیت‌های این سامانه به شمار می‌رود.

این گزارش حاکی است، سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه (LIS: Laboratory information system)، نرم‌افزاری است که امکان مدیریت موثر نمونه‌ها، تجهیزات و اطلاعات مربوط به آنها را جهت بهبود بهره‌وری آزمایشگاه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با توجه به نیاز بسیار زیاد شرکت‌های تابعه وزارت نیرو به استفاده از تجهیزات استاندارد در صنعت آب و آب فاضلاب، موسسه تحقیقات آب با اخذ مجوزهای لازم در راستای کمک به بهبود شبکه پایش کشور گام‌های اساسی برداشته است. این اقدامات مورد توجه صنعت آب و آب فاضلاب قرار گرفت که به دنبال آن تعداد قابل توجهی تجهیزات برای بروزرسانی و اصلاحات لازم به موسسه ارسال می‌گردد. این موضوع به‌خصوص در شرایط تحریم کشور کمک زیادی در رفع مشکلات صنعت آب و آب فاضلاب و پایش صحیح اطلاعات و افزایش بهره‌وری از تجهیزات می‌کند.

بر اساس این گزارش، سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاه در مواجهه با افزایش تعداد نمونه‌ها و تجهیزات، رویکرد خود را برای مدیریت، ردیابی و تمرکز بر داده‌ها اصلاح کرد و در راستای ساده سازی عملیات آزمایشگاه و کاهش هزینه‌ها، مدیریت نمونه‌ها، تجهیزات، فعالیت کاربران، رعایت استانداردها، ذخیره اطلاعات، صدور فاکتور و تهیه قالب‌های گزارش گام برداشت.

لازم به ذکر است، موسسه تحقیقات آب به عنوان تخصصی‌ترین فعالان عرصه تحقیق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب کشور، با داشتن دو پژوهشکده در تهران و سه مرکز ملی مطالعاتی - تحقیقاتی در شهرهای تهران، ‌ ساری، و شیراز همواره کوشیده تا با استفاده از کارشناسان و متخصصان بخش‌های مرتبط با این صنعت و قراردادن فضایی مناسب در اختیار آن‌ها به منظور تجربی ساختن آموخته‌های تئوری، انجام پژوهش با زمینه تجاری‌سازی را در سازمان‌ها و موسسات تحقیقاتی نهادینه سازد.

کد خبر: ۵۹٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha