۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
سامانه ای که قرار نیست برای بازار مسکن شق القمر کند/شناسایی 2،5 میلیون مسکن خالی از سکنه سخت اما شدنی
بازار گزارش می دهد

سامانه ای که قرار نیست برای بازار مسکن شق القمر کند/شناسایی 2،5 میلیون مسکن خالی از سکنه سخت اما شدنی

سرانجام دیروز بعد از چهار سال تاخیر سامانه املاک راه اندازی شد و این تصور را در اذهان ایجاد کرد که این سامانه قرار است برای بخش مسکن شق القمر کند.موضوعی که برخی دولتی ها به آن خوشبین و اکثر کارشناسان و سازنده ها آنرا رد می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار ،دیروز با سلام و صلوات و انتقاد از رفتن در یک مسیر اشتباه از زبان وزیر راه و شهرسازی سرانجام محمد اسلامی از سامانه املاک و اسکان با 4 سال تاخیر رونمایی و اعلام کرد که این سامانه قصد دارد به عرضه مسکن کمک کند چرا که یکی از اهداف راه اندازی سامانه املاک مهار سوداگری و مدیریت حباب مسکن است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه املاک می تواند سوداگری و ثروت اندوزی که تاکنون موجب تلاطم بازار بود را مدیریت کند گفت:امید است تا تمامی دستگاه هایی که در این سامانه مسئولیت دارند، اطلاعات خود را در اختیار سامانه قرار دهند تا سازمان امور مالیاتی بتواند به تکالیف قانونی خود عمل کند.

حال سئوالی که مطرح است این است که آیا دستگاههای مسئول مثل شرکتهای آب و فاضلاب،برق، گاز،سازمان ثبت اسناد و املاک،اداره مالیات،شهرداریها، سازمان ثبت احوال، شرکت پست، کاداستر، و اماکن ناجا چقدر حاضر هستند اطلاعات خود را بصورت شفاف در اختیار این سامانه قرار دهند و تا چه حد در همکاری این سازمانها با سامانه باید حساب ویژه باز کرد.

کارشناسان و اکثر مشاوران املاک معتقد هستند که تا زمانی که این سامانه آغاز به کار نکند و نتواند واحدهای خالی از سکنه را شناسایی کند می توان گفت که وجود این سامانه نمی تواند به بخش التهاب زای مسکن کمکی کند.

کار سخت سامانه املاک و اسکان برای شناسایی 2،5 میلیون مسکن خالی از سکنه

نبود سازوکار مناسب مالیاتی به ویژه مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین عدم پایه‌ریزی و ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و وجود ۲،۵ میلیون خانه خالی از سکنه در کشور توازن در این بخش مسکن را بر هم زده است، چرا که به اعتقاد وزارت اقتصاد یکی از راهکارهای ایجاد تعادل در این بازار در شرایط کنونی دریافت مالیات از خانه‌های خالی است.

حال اگر این سامانه بدون کسب اطلاعات از دستگاههای مسئول (سازمان ثبت اسناد و املاک،اداره مالیات،شهرداریها، سازمان ثبت احوال، شرکت پست، کاداستر) نتواند واحدهای خالی از سکنه را شناسایی کند عملا این سامانه بی اعتبار و بی ثمر خواهد بود.

قصور چند ساله در بازار مسکن 

امید حمیدیان استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید:نبود شفافیت اطلاعاتی موجب شده سوداگران از این نابسامانی سوءاستفاده کنند و با در اختیار گرفتن چندین خانه، تعادل بین عرضه و تقاضا را برهم زنند و با این روش نبض قیمت مسکن را در دست خود بگیرند.

وی افزود:با این شیوه، سوداگران امکان افزایش جهشی قیمت مسکن را خواهند داشت و می‌توانند سودهای یک شبه و کلانی را به جیب بزنند. این در حالیست که در مقابل افرادی برای خرید یا اجاره یک سرپناه متناسب با نیاز خود محروم هستند.حال اگر بگوییم که این سامانه راه اندازی شد اما به اهداف خود نرسید همان بهتر که راه اندازی نشود.

حمیدیان خاطر نشان کرد:به هر سوی کار شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه بسیار سخت خواهد بود اما شدنی است چرا که این آمار واحدهای خالی نشان می دهد که در طول این سالها چه قصوری در بازار مسکن با نبود یک ساز و کار مالیاتی مناسب صورت گرفته است.

سامانه املاک قرار نیست برای بازار مسکن شق‌القمر کند

از سوی دیگر حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه سال‌هاست که کارشناسان مسکن و مقامات دولتی می‌گویند که ۵ /‌۲ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم اما هیچ اقدامی برای ورود این تعداد مسکن به بازار نمی شود گفت:اگر یک ساز و کار مناسب مالیاتی وجود داشت این واحدهای مسکونی که اغلب هم در مناطق مرفه و به شکل لوکس ساخته شده‌اند وارد بازار شده و تعادل را به بازار مسکن باز می‌گرداند.
وی ادامه می دهد که این سامانه قرار نیست برای بازار مسکن شق‌القمر کند چرا که سامانه املاک قرار نیست تمام مشکلات به خصوص کمبود تولید مسکن را مرتفع کند، اما می‌تواند تا حدودی عرضه مسکن را افزایش دهد.

پرداختن به مساله خانه های خالی از سکنه فرار رو به جلو است

از سوی دیگر انجمن انبوه سازان و در راس آنها برزگر رئیس انجمن انبوه سازان می گوید سالیانه در سطح کشور نیاز به ساخت حداقل نزدیک به یک میلیون واحد مسکونی نوساز داریم در حالیکه سالانه 300 هزار مسکن تولید می شود.

وی تصریح کرد:اکنون برآورد های مختلف از نظر نیاز کشور برای ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد که ارقام 1.5 تا 2 میلیون واحد مسکونی است و با احتساب 35 درصد مستاجر کشور این رقم به سه تا 3.5 میلیون واحد مسکونی می رسد.پس اگر جمعیتی که اکنون در بافت های فرسوده شهری و در حاشیه شهرها سکونت دارند و در شرایط بد مسکنی قرار دارند به آن اضافه کنیم سالیانه باید 6 میلیون واحد مسکونی در کشور تولید شود.

برزگر معتقد است که مساله خانه های خالی در کلان شهرهایی مانند تهران به بیراهه رفتن است چرا که کشور در تولید مسکن از تقاضا عقب است پس باید فکری به حال تولید مسکن شود و اتفاقا قانونی وجود داشته باشد که این واحدهای تولیدی به بازار مسکن عرضه شود.

به هر سوی تا چند روز دیگر سامانه املاک پس از تحویل، سازمان امور مالیاتی تعرفه های مالیاتی برای واحدهای مسکونی خالی از سکنه را تعیین خواهد کرد و آنجاست که مشخص خواهد شد جدیت دولت در حل معضل عدم عرضه واحدهای مسکونی تولید شده تا چه حد است و آیا این واحدهای خالی وارد بازار مسکن شوند مشکل کمبود عرضه مرتفع خواهد شد و یا اینکه این سامانه مسیری بیهوده را طی کرده و خواهد کرد.

کد خبر: ۵٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha