۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
۶ سکاندار در ۷ سال  برای وزارت صمت، یعنی وزارتخانه‌ای در فراموشخانه| صنعت، قربانی تغییرات مدیریتی در ماههای پایانی
بازار گزارش می دهد

۶ سکاندار در ۷ سال برای وزارت صمت، یعنی وزارتخانه‌ای در فراموشخانه| صنعت، قربانی تغییرات مدیریتی در ماههای پایانی

دولت تدبیر و امید از مدتی که بر سر کار آمده، انگیزه های لازم برای بهبود فضای صنعت و تولید کشور نداشته است و کوتاهی های صورت گرفته از سوی دولت و رییس جمهوری، شرایط کنونی را بوجود آورده است اگر چه وزیر صمت اقدامات مناسبی در جهت کالاهای رسوبی انجام داده اما موج تغییرات مدیریتی به جای مدیریت کارهای زمین مانده این شائبه را ایجاد کرده که آیا در مدت باقی مانده این اولویت به نفع تولید است یا نه؟

سجاد صفری؛ بازار: وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه ای مهم و استراتژیک در اقتصاد کشور محسوب می شود و نحوه عملکرد این وزارتخانه به وضوح در زندگی مردم و اقتصاد کشور تاثیر خود را بر جا خواهد گذاشت. به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، «حسن روحانی» چندان از اهمیت این وزارتخانه آگاه نبوده و یا اینکه برای این وزارتخانه کلیدی و مهم، برنامه های موثر و سازنده ای در دستور کار خود قرار نداده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت ۷ سال که از عمر دولت تدبیر و امید سپری می شود ۴ وزیر و دو سرپرست را به خود دیده است و مدیریت ۶ نفر در مدت زمان ۷ سال بر این وزارتخانه، نشان از بی ثباتی و عدم مدیریت کافی در وزارت صمت، می دهد. به جرأت می توان گفت که آشفتگی بازار و قیمت افسار گسیخته کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، نتیجه بی توجهی دولت به وزارت صمت و سوء مدیریت های مسئولان مربوطه است.

بخش صنعت، معدن و تجارت ایران با دارا بودن بیشترین سهم اقتصادی کشور، دارای تعامل گستردهای با سایر بخشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است

نقش صمت در اقتدار ملی
نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد کشور و بهبود فضای صنعت و کسب و کار، حیاتی است و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که برای اداره بهتر امور، بایستی این وزارتخانه به دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن تفکیک شود؛ هر چند که این یک نظریه، قابل قبول و منطقی به نظر می رسد ولی برخی از کارشناسان اقتصادی با آن موافق نیستند. از سال ۱۲۸۵ که وزارت تجارت در ایران تاسیس شد تا سال ۱۳۹۰ که وزارت صنعت، معدن و تجارت به شکل کنونی خود درآمد؛ بارها دو حوزه تولید و بازرگانی در کنار هم و یا بصورت مجزا از هم در ساختار اقتصادی کشور، فعالیت داشته اند. در سال ۱۳۱۶ وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن، بصورت مجزا فعالیت می کردند ولی در سال ۱۳۲۰ با ادغام آنها وزارت بازرگانی، پیشه و هنر تاسیس شد؛ پس از آن در سال ۱۳۳۴ برای بار دیگر، وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی از هم تفکیک شدند.
بخش صنعت، معدن و تجارت ایران با دارا بودن بیشترین سهم در اقتصاد کشور، دارای تعامل گستردهای با سایر بخشهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور است و می ‌تواند یکی از موثرترین، پیشران های اقتصادی کشور باشد. بنابراین، آشنایی با وضع موجود، برنامه ها و سیاست های این بخش می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی ایران در اختیار مخاطبان قرار بدهد. بخش صنعت، معدن و تجارت، نه تنها می‌ تواند سهم بالایی در ساماندهی معیشت جامعه داشته باشد؛ بلکه می ‌تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، استقلال و عزت ملی تقویت کند.
گفتنی است، ارتباط گسترده صنعت، معدن و تجارت با بخش های مختلف، همانند حوزه پولی و بانکی، بورس، تولید، توزیع، اشتغال، واردات، صادرات، ارتباط بین مصرف کننده و تولید کننده و بسیاری بخش های دیگر و میزان اثر گذاری و اثر پذیری از این بخش ها نشانگر اهمیت بالای شناخت صنعت، معدن و تجارت کشور است.

در دولت دوم روحانی، ۴ وزیر و ۲ سرپرست، سکانداری وزارت صمت را برعهده داشته اند

بی توجهی دولت به وزارت صمت
در تاریخ ۸ مهرماه ۹۹ و پس از گذشت ۵ ماه که این وزارتخانه، دو سرپرست را به خود دیده بود؛ بالاخره «علیرضا رزم حسینی» به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان خانه ملت را به دست بیاورد.
پس از برکناری «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت از سمت خود، «حسین مدرس خیابانی» ابتدا به عنوان سرپرست معرفی و در نهایت به عنوان گزینه پیشنهادی دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد اما نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
در دولت دوم حسن روحانی و پس از استعفای «محمد شریعتمداری» از سکانداری وزارت صمت، «رضا رحمانی» تصدی این وزارتخانه را بر عهده گرفت و پس از وی نیز، حسین مدرس خیابانی و جعفر سرقینی افرادی بودند که بعنوان سرپرست، سکان هدایت این وزارتخانه استراتژیک را عهده دار شدند. جالب این است که وزارت صمت که یک وزارتخانه مهم و کلیدی در کابینه دولت، محسوب می شود؛ تاکنون و در دولت دوم روحانی، ۳ وزیر و ۲ سرپرست سکانداری آن را برعهده داشته اند و در واقع از زمان روی کار آمدن دولت و تدبیر و امید، این وزارتخانه توسط ۴ وزیر و ۲ سرپرست اداره شده است که این نشان از بی توجهی دولت به این وزارتخانه است و همین، بی تفاوتی دولت، باعث آشفتگی در این وزارتخانه شده است. البته، ناگفته نماند که روحانی در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی و رزم حسینی در مجلس حضور نیافت و این عدم حضور وی مخالفت ها و انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.
جلسه رای اعتماد رزم حسینی حاشیه های بسیاری داشت و موافقان و مخالفان وی درخصوص نکات مثبت و منفی مدیریت رزم حسینی سخنانی را مطرح کردند که در نهایت وی وزیر شد.  

رزم حسینی ۷۰ روز است (تا زمان نگارش این گزارش) که سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است و در این مدت در وزارت متبوع خود تغییر و تحولاتی را بوجود آورده است هر چند که این تغییر و تحولات حق طبیعی هر مدیری است ولی به نظر می رسد در شرایط کنونی کشور و با توجه به جایگاه وزارت صمت در اقتصاد کشور و جامعه، تغییر و تحولات، بیشتر به فرصت سوزی و هدر دادن وقت منجر می شود چون فرصت کمی تا پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده است و تا این افراد با شرایط موجود در سمت خود آشنا بشوند و بخواهند تصمیمات موثر و سازنده ای را برای بهبود اوضاع اتخاذ کنند زمان زیادی را هدر داده اند.
رزم حسینی از زمانی که سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است تاکنون و در احکام جداگانه ای، عباس قبادی را به سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار، محسن صالحی نیا را بعنوان مدیرعامل ایدرو، وجیه ‌الله جعفری را به سمت مدیرعامل ایمیدرو، حسن زمانی را به سمت مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، سیدعبدالله سجادی جاغرق را به سمت مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران و احد میرزایی را به سمت رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، منصوب کرده است.
بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که با روی کار آمدن رزم حسینی در وزارت صمت، در ساختار این وزارتخانه، تغییراتی بوجود خواهد آمد و تاکنون در ۶ پست کلیدی این وزارتخانه تغییراتی بوجود آمده است و امید است که این افراد بتوانند در اداره امور عملکرد مناسبی داشته باشند و برای بهبود فضای اقتصادی کشور تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کنند.

عملکرد قابل قبول 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که سکانداری رزم حسینی در  وزارت صمت را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط مطلوبی ندارد و مدتی بود که این وزارتخانه با سرپرست اداره می شد؛ می توان گفت که سکانداری رزم حسینی در وزارت صمت تا حدودی خواهد توانست مشکلات موجود در این وزارتخانه را تعدیل ببخشد.

«علی جدی» اظهار داشت: هر چند که دولت، انگیزه لازم برای حل مشکلات موجود در وزارت صمت را ندارد ولی به نظر می رسد با انتخاب رزم حسینی بعنوان وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت تا حدودی مشکلات این وزارتخانه، مرتفع خواهد شد.
وی درخصوص عملکرد «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: حدود ۷۰ روز است که رزم حسینی سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته است و وی در این مدت، عملکرد قابل قبولی داشته است و در بسیاری از حوزه ها و برای بهبود شرایط، بصورت میدانی ورود کرده است؛ هر چند وزارت متبوع رزم حسینی، وازتخانه گسترده ای است و کار در این وزارتخانه، دشوار است ولی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با نگاهی به عملکرد ایشان از روند کار، رضایت دارند.
وی در پایان، بیان کرد: کمیسیون صنایع و معادن انتظار داشت که رزم حسینی به رسوبات کالاها در گمرکات کشور ورود کند که وی به این موضوع، ورود کردند و برای ترخیص کالاها اقدامات مناسبی را انجام داده اند و انتظار این است که وی به موضوع قیمت خودرو، قیمت کالاهای اساسی و کنترل بازار ورود کند تا اوضاع جامعه، بهتر از شرایط کنونی شود.

سخن پایانی
صنعت، تولید، صادرات، واردات، معادن، قیمت خودرو، نحوه تامین و قیمت کالاهای اساسی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و برای بهبود شرایط کنونی نیاز است که مسئولان وزارت صمت بصورت جدی و شبانه روزی پیگیر امور باشند تا شرایط اقتصادی کشور و جامعه فضای بهتری را تجربه کند. دولت تدبیر و امید از مدتی که بر سر کار آمده، انگیزه های لازم برای بهبود فضای صنعت و تولید کشور نداشته است و کوتاهی های صورت گرفته از سوی دولت و رییس جمهوری، شرایط کنونی را برای کشور بوجود آورده است و صنعت بیمار و افسار گسیختگی قیمت کالاها ناشی از بی انگیزه بودن دولت در اداره وزارت صمت است.
لازم به ذکر است، مسئولان وزارت صمت و فعالان بخش خصوصی اگر با همدیگر تعامل و همکاری لازم را داشته باشند خواهند توانست در راستای ارتقای صنعت و تولید گام های موثری را بردارند و شرایط اقتصادی کشور و جامعه را بهبود ببخشند و حال و روز صنعت و تولید بیمار کشور را التیام ببخشند.    

کد خبر: ۵۹٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha