۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
راه‌آهن خواف - هرات بزودی به بهره‌برداری می‌رسد
با حضور مقامات عالی دو کشور ایران و افغانستان؛

راه‌آهن خواف - هرات بزودی به بهره‌برداری می‌رسد

مشهد- راه‌آهن خواف - هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰ کیلومتر با حضور مقامات عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بازار به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست خبری این پروژه که با حضور اصحاب رسانه در محل استانداری برگزار شد گفت: خراسان رضوی به دلیل موقعیت استراتژیک خود و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، ظرفیت‌های زیادی در حوزه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه مراودات ترانزیتی مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور به دنبال دارد، افزود: پروژه ریلی خواف هرات یک ابرپروژه‌ای است که علاوه بر تکمیل پروژه راه‌آهن بافق، مشهد، تربت حیدریه، سنگان و هرات، یک کریدور بین‌المللی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ایجاد می‌کند.

وی ضمن اشاره به منافع اقتصادی سیاسی راه‌آهن خواف هرات گفت: این کریدور مهم با حضور مقامات کشوری به افتتاح و بهره‌برداری خواهد رسید.

در ادامه معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این نشست گفت: در وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های متعددی در خصوص توسعه شبکه ریلی کشور وجود دارد که جایگاه این حوزه را در افزایش ترانزیت باری و بیشتر شدن سهم جذب بار در این شبکه نشان می‌دهد.

عباس خطیبی در همین راستا افزود: در دو سال گذشته پنج مرکز استان کشور به شبکه ریلی متصل شده است و این حرکت همچنان در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه دارد.

وی اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه را یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: پروژه راه‌آهن خواف - هرات عملا آغاز تشکیل یک کریدور بین‌المللی است.

خطیبی این پروژه را یک دستاورد بزرگ برای دو کشور خواند و افزود: در عرصه ترانزیت و جابه جایی بار و مسافر جمعیت زیادی که بین هرات و خواف رفت و آمد می کنند می توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

گفتنی است خط آهن خواف -هرات، در چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر در حال ساخت است که ۷۸ کیلومتر این خط آهن در داخل خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر دیگر آن در داخل خاک افغانستان قرار دارد.

دسترسی مناسب ریلی کشور افغانستان از طریق جمهوری اسلامی ایران به دیگر مناطق بین‌المللی اعم از آب‌های آزاد منطقه قفقاز، کشور ترکیه، عراق و اروپا، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق کشور افغانستان از جمله اهداف و مزایای این طرح محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است، تأمین مالی و اجرای قطعه ۴ برای دسترسی به شهر هرات بر عهده کشور افغانستان است که هنوز اجرای آن شروع نشده است. بهره‌برداری از این طرح منوط به تکمیل قطعه ۴ نخواهد بود و با تشکیل و عزیمت قطارها از ایستگاه روزنک صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۵۹٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha