۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
تلاش ایالات متحده امریکا برای محدود شدن فناوری درجهان
تحریم پکن برای ترس از ساخت موتور جت

تلاش ایالات متحده امریکا برای محدود شدن فناوری درجهان

دولت ترامپ خواهان محدود کردن رشد فناوری چین و محدود کردن صادرات صنایع پیشرفته به این کشور است، تلاشی که نشان از ضعف واشنگتن در مقابل پکن دارد.

بازار، فاطمه محمدی پور: دولت ترامپ قصد دارد محدودیت های جدیدی را بر صادرات فن آوری  به روز به چین اعمال کند،  پیشرفت چین در توسعه جت های مسافربری خود و دسترسی غول فناوری چین  (هواوی) به صنایع نیمه هادی  امریکا را محدود کند.

انتظار می رود مقامات ارشد ایالات متحده امریکا تا پایان این ماه تصمیم بگیرند که آیا موتورهای جت را به چین صادر کنند یا خیر. این موتورها به طور مشترک توسط جنرال‌الکتریک آمریکا و سافران فرانسه تولید می‌شوند. این اقدام برای جلوگیری از کپی‌برداری از تکنیک‌های تولید توسط چینی‌ها و مهندسی معکوس این موتورهای جت است.

همزمان با این طرح، دولت ترامپ در حال بررسی اقدامات جداگانه برای افزایش کنترل صادرات مرتبط با شرکت  فن آوری هواوی است. طرح این دو موضوع به این دلیل است که برخی افراد در  دولت ترامپ تلاش می کنند  پیشرفت چین در عرصه فناوری را محدود کنند و آنچه آنها به عنوان تهدیدات بالقوه امنیت ملی یا تهدیدات علیه صنعت نوآوری ایالات متحده آمریکا در قرن بیست و یکم در نظر می گیرند را محدود کنند. تا کنون این تلاش ها بر روی شرکت هواوی متمرکز شده و منجر به افزایش ترس از جنگ سرد فناوری جدید شده است که  صنعت فناوری جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوعات در کاخ سفید مورد بررسی قرار گرفته و نشان دهنده اولویت های مهم دولت ایالات متحده امریکا در مورد چین است.

بر اساس مرحله اول توافق تجاری ایالات متحده امریکا با چین که 15 ژانویه 2020 امضاء شد، دولت چین معتهد شد برای جبران کسری تجاری امریکا، در مدت دو سال ۲۰۰ میلیارد دلار کالای بیشتر از آمریکا وارد کند. این کالاها شامل صنعت نیمه هادی نمی شود. به همین دلیل برخی از تحلیلگران و کارشناسان صنعت می گویند تلاش های کوتاه مدت برای محدود کردن دسترسی چین به فن آوری می تواند نتایج و عواقب طولانی مدت برای صنایع صادراتی کلیدی ایالات متحده آمریکا مانند بخش هوافضا و نیمه هادی داشته باشد.

«راب اتکینسون» رئیس بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری امریکا در این ارتباط می گوید: آنچه به نظر نمی رسد دولت آن را درک کند این است که شرکت های فناوری پیشرفته ایالات متحده آمریکا برای موفقیت نیاز به رقابت در عرصه جهانی دارند، خواه موتور جت بوده یا تراشه یا سایر فناوریهای پیشرفته. قطع صادرات این کالاها به چین مانع از موفق شدن شرکت های فناوری امریکا در سطح جهانی شده و نوآوری در ایالات متحده امریکا را محدود می کند.

بحث در مورد ممنوعیت فروش موتور جت به چین برای جلوگیری از کپی‌برداری از تکنیک‌های تولید توسط چینی‌ها و مهندسی معکوس این موتورهای جت و سرعت بخشیدن به توسعه برنامه های موتور هواپیما توسط چین است.

فروش موتور جت به چین ، مساله این است! 

باید گفت این ادعای کاخ سفید اساسا بی مورد است زیرا این موتورها از سال 2014 تاکنون چندین بار به چین صادر شده است. این اقدام می‌تواند تأثیر منفی سنگینی بر جنرال‌الکتریک داشته باشد. این شرکت به شدت با این اقدام مخالف بوده و معتقد است مهندسی معکوس این موتورها بسیار سخت‌تر از چیزی است که برخی مقامات فکر می‌کنند و با توجه به اینکه این موتورها سال‌ها به کشورهای مختلف فروخته شده‌اند، چینی‌ها همین حالا هم به آنها دسترسی دارند و ممکن است کار خود را آغاز کرده باشند.

گفتنی است که شرکت «جنرال الکتریک» آمریکا قرار است در قراردادی هنگفت موتورهای لازم برای تولید هواپیماهای مسافربری «کوماک سی-۹۱۹» چین را تأمین کند. انتظار می‌رود این هواپیما از سال آینده به تولید انبوه رسیده و وارد ناوگان هوایی چین شود.

سخنگوی شرکت در بیانیه ای از طریق ایمیل گفت: ما به شدت از مالکیت معنوی خود محافظت و دفاع می کنیم  و همکاری نزدیکی با دولت ایالات متحده امریکا جهت پاسخگویی به مسئولیتها و منافع مشترک امنیتی و اقتصادی خواهیم داشت.

وزارت تجارت امریکا همچنین قصد دارد اقدامات جدیدی علیه هواوی در نظر گیرد و متحدان خود را در کنفرانس امنیتی آخر هفته در مونیخ متقاعد کند از شرکت هواوی ، شبکه G5 و تجهیزات آن در شبکه های ارتباطی استفاده نکنند.

شرکت هواوی که مدت هاست در معرض اتهامات ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه کانال جاسوسی چینی هاست قرار دارد، سال گذشته توسط وزارت تجارت واشنگتن در لیست سیاه قرار گرفت. در یک تحول مشابه، این شرکت هفته گذشته توسط وزارت دادگستری امریکا به جرم اخاذی مربوط به سرقت ادعا شده از مالکیت معنوی آمریکا متهم شد. هواوی همواره این اتهامات را بی اساس و ناعادلانه می داند.

توقف در تکنولوژی های مخابراتی با روش های ناجوانمردانه 

هواوی نزدیک به یک سوم بازار تجهیزات مخابراتی دنیا را در اختیار دارد و در حوزه ۵G نیز از پیشروترین شرکت‌های جهان به حساب می‌اید. در طرف دیگر آمریکا قرار دارد که سهم بازار خود را در خطر می‌بیند و در تلاش است از هر راهی که می‌تواند، حتی با توسل به روش‌های ناجوانمردانه، با پیشرفت روز افزون فناوری شرکت‌های چینی مقابله کند.

ممنوعیت فروش کالاهای صنعت نیمه هادی امریکا به چین که به نوعی تجهیزات تراشه سازی ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده است باعث شده پیشرفت این صنعت تا حدودی متوقف شود. زیرا هواوی به تنهایی سالی ۱۱ میلیارد دلار قطعه و خدمات از شرکت‌های آمریکایی خریداری می‌کند، یعنی با اعمال تحریم‌ها و حذف هواوی، مشاغل ده‌ها هزار آمریکایی به شکل مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مورد بعدی اینکه هواوی یکی از اصلی ترین توسعه دهندگان فناوری ۵G در جهان است و اگر آمریکا به این شرکت پشت کند، خودش دیرتر از بقیه‌ی کشورهای پیشرفته به نسل پنجم فناوری مخابراتی دست پیدا می‌کند و از قافله عقب می‌ماند؛ موضوعی که می‌تواند تبعات اقتصادی متعددی برای آمریکا داشته باشد.

به همین علت همواره این شک و تردید وجود دارد که قانون ممنوعیت فروش موتورهای جت تصویب شود و محدودیت در فروش کالاهای صنعت نیمه هادی به شرکت چینی هواوی تداوم داشته باشد.

کد خبر: ۵٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha