۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
۵ راه برای پایدار شدن معادن

۵ راه برای پایدار شدن معادن

فعالیت های معدنی تاثیرات مخربی بر محیط زیست می گذارند بنابراین معادن می توانند با بکارگیری ۵ روش عملکردهای خود را پایدارتر کند.

سجاد صفری؛ بازار: علی رغم پیشرفت های فن آوری که باعث رشد صنعت شده است؛ استخراج، هنوز از منابع قابل توجهی استفاده می کند. آب، زمین، کربن و انرژی، اغلب آسیب های شدیدی به محیط زیست وارد می کند. این آسیب ها اگر به درستی کنترل نشوند می تواند ده ها سال پس از اتمام عملیات استخراج، پابرجا باشند و زمین را در برابر فرایندهای طبیعی مانند فرسایش خاک، آسیب پذیرتر کند. اکنون، در حالی که صنایع و دولت ها در سراسر جهان به دنبال راه هایی برای کاهش میزان تولید کربن و تأثیرات زیست محیطی معادن هستند؛ کارشناسان و افراد از استخراج در خارج از معدن این صنعت را تحت فشار قرار می دهند تا نگاه جدی به چگونگی کاهش رد پای آن داشته باشند.

پنج روش که صنعت معدن بوسیله آن می تواند تأثیرات زیست محیطی را کاهش دهد و عملکردهای خود را پایدارتر کند به شرح ذیل است:

۱. تکنیک های استخراج با اثر کمتری:
تکنیک های سنتی استخراج معادن، می توانند تأثیر زیادی بر محیط زیست داشته باشند و برخی از روش های معروف استخراج، مانند استخراج روباز و استخراج زیرزمینی، مهمترین خطرات زیست محیطی را به همراه دارند.
به جای استفاده از تکنیک های جدید و جایگزین استخراج معدن کم اثر، مانند شستشوی درجا، شرکت های معدنی می توانند تأثیرات زیست محیطی آنها را کاهش دهند.

با استفاده از بسیاری از این تکنیک ها، شرکت ها می توانند به طور قابل توجهی از آشفتگی سطحی در سایت های معدنی بکاهند، فرسایش خاک را کاهش دهند و مواد کمتری را که نیاز به پُر شدن مجدد دارند منتقل کنند. کاهش تداخل به این روش هم می تواند اثرات زیست محیطی را کاهش دهد و هم منجر به کار کمتری در هنگام تهیه سایت برای احیای سریعتر یا توان بخشی شود.

در صورت تصفیه کافی، می توان از آب معدن، برای کشاورزی، به عنوان ماده خنک کننده، برای مهار گرد و غبار در محل و آب آشامیدنی استفاده کرد

۲. استفاده مجدد از ضایعات معدن:
استخراج به طور طبیعی مقادیر قابل توجهی زباله تولید می کند. در بسیاری از موارد، مشاغل با توقف عملیات استخراج، زباله ها را پشت سر می گذارند یا در مورد باطله ها در سازه های بزرگی مانند سدهای باطله ذخیره می شوند که مستعد خرابی هستند و در نتیجه آسیب های شدید محیطی به بار می آورند.

خوشبختانه، تقریباً برای هر دسته از زباله های استخراج، حداقل یک یا دو روش برای استفاده مجدد از این زباله ها در داخل یا خارج از سایت وجود دارد.

شرکت ها می توانند از سنگ های ضایعاتی در ساخت و سازهای ساده در محل، مانند پُر کردن فضای خالی و بازسازی زمین های استخراج شده به گونه ای استفاده کنند که از فرسایش خاک جلوگیری کند.

در صورت تصفیه کافی، می توان از آب معدن، برای کشاورزی به عنوان ماده خنک کننده، برای مهار گرد و غبار در محل و آب آشامیدنی استفاده کرد.

حتی باطله هایی که اغلب سمی هستند و در سایت های معدنی به جا مانده اند یا در سدهای باطله در مقیاس بزرگ ذخیره می شوند می توانند کاربردهای سازگار با محیط زیست داشته باشند. بسته به ترکیب معدنی و شیمیایی باطله، مشاغل می توانند از آنها در تولید آجر به عنوان مواد گسترش دهنده رنگ و یا در جنگل های زراعی استفاده کنند.

برخی از فن آوری های جدید حتی امکان استخراج بیشتر از این باطله ها را نیز فراهم می کنند این امر، باعث کاهش مقدار کلی مواد معدنی باقیمانده در سایت های استخراج می شود و در عین حال، حجم زباله های ذخیره شده در سدهای باطله را نیز کاهش می دهد.

با این حال، در حال حاضر همه برنامه ها اقتصادی نیستند. صنعت معدن احتمالاً نیاز به سرمایه گذاری در تحقیقات و توسعه بیشتر در زمینه استفاده مجدد از زباله های معدن دارد تا برخی از روش ها را در مقیاس بزرگ، قابل اجرا کند.

الزام به استفاده از تجهیزات استخراج الکتریکی می تواند به راحتی موجب صرفه جویی عظیم کربن در شرکت های معدنی شود

۳. تجهیزات سازگار با محیط زیست:
شرکت های معدنی که می خواهند تأثیرات زیست محیطی خود را کاهش بدهند می توانند به تجهیزات سازگار با محیط زیست روی بیاورند.

تجهیزات استخراج معدن الکتریکی، اغلب آنقدر قدرتمند هستند که می توانند جایگزین گزینه های دیزلی شوند. جایگزینی موتورهای دیزلی با موتورهای الکتریکی در صورت امکان می تواند میزان CO۲ تولید شده، توسط عملیات استخراج را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به طور کلی، صنعت معدن در حال حرکت به سوی تجهیزات الکتریکی است؛ تولید کنندگان ماشین آلات معدنی، بیشتر و بیشتر گزینه های سازگار با محیط زیست را ارائه می دهند. برخی از آنها تعهدات مهمتری را اتخاذ می کنند مانند تولید کننده تجهیزات استخراج معادن سوئدی Epiroc که قصد دارد در چند سال آینده ۱۰۰ درصد تجهیزات الکتریکی را تولید کند. الزام به استفاده از تجهیزات استخراج الکتریکی می تواند به راحتی موجب صرفه جویی عظیم کربن در شرکت های معدنی شود.

۴. بازسازی سایت های استخراج معادن:
بسیاری از تکنیک های معدنکاری مدرن باعث ایجاد اختلال در محیط می شوند مانند از بین بردن لایه خاک سطحی لازم برای رشد گیاه و بالا بردن میزان اسیدی خاک و آب، منطقه را برای رویش گیاهان جدید غیر قابل ممکن می کند و مستعد فرسایش خاک می کنند.

از این بدتر، این فرسایش، اغلب می تواند سال ها پس از بسته بندی و انتقال یک شرکت استخراج از معادن ادامه یابد. در نتیجه، بسیاری از سایت های معدن سابق غیرمولد باقی مانده، توسط صاحبان زمین قابل استفاده نیستند و در بعضی موارد، تقریباً برای زندگی گیاهان و حیوانات غیر قابل ممکن است. با این حال، تضمین نمی شود که این آسیب دائمی باشد. شرکت ها می توانند از بسیاری از تکنیک های احیای زمین برای تولید دوباره زمین استخراج شده یا سرعت بخشیدن به روند بازیابی طبیعی زمین استفاده کنند.

۵. جلوگیری از استخراج غیرقانونی:
استخراج غیرقانونی بعنوان مسئله مهمی برای صنعت باقی مانده است؛ به عنوان مثال، کارشناسان تخمین می زنند که در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نفر در آفریقای جنوبی درگیر استخراج غیرقانونی هستند. در آنجا استخراج غیرقانونی غالباً در املاکی انجام می شود که برای استخراج در مقیاس بزرگ و بدون توجه به مقرراتی که تأثیرات زیست محیطی را کاهش دهند مناسب نیستند.

جلوگیری از عملیات استخراج غیرقانونی یا غیرمجاز می تواند اطمینان حاصل کند که کلیه معادن به استانداردهای زیست محیطی یکسان ملزم هستند و مسئولیت پذیری را تضمین می کند.

شرکت ها همچنین می توانند از تجهیزات جدیدی استفاده کنند که از موتورهای الکتریکی نیرو می گیرند تا اثر کربن خود را کاهش دهند و سازگار با محیط زیست شوند

بهبود پایداری معدن
علی رغم پیشرفت های اخیر و فناوری جدید، صنعت معدن در بسیاری از مناطق با ناپایداری روبرو است. خوشبختانه، انواع فن آوری ها و تکنیک های در حال استفاده و هم در حال توسعه، وجود دارند که این بخش می تواند برای کاهش تأثیرات زیست محیطی خود از آنها استفاده کند.

تکنیک های پیشرفته بازسازی زمین، همراه با روش های استخراج معدن کم اثر و استفاده مجدد از زباله های معدن، می توانند تاثیری که عملیات استخراج بر محیط دارند کاهش دهند. شرکت ها همچنین می توانند از تجهیزات جدیدی استفاده کنند که از موتورهای الکتریکی نیرو می گیرند تا اثر کربن خود را کاهش دهند و سازگار با محیط زیست شوند.

هنوز همه این فناوری ها اقتصادی نیستند؛ با این حال، به نظر می رسد که صنعت معدن به طور کلی در جهت پایداری حرکت می کند. طی چند سال آینده، این فناوری ها باید عملی تر شوند. در نتیجه، ممکن است شرکت ها راحت تر بتوانند خود را با محیط زیست سازگار کنند.

کد خبر: ۵۹٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha