۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
مقصر رسوب کالاها، گمرک نیست/ دیواری کوتاه‌تر از گمرک پیدا نمی‌کنند
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران:

مقصر رسوب کالاها، گمرک نیست/ دیواری کوتاه‌تر از گمرک پیدا نمی‌کنند

ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران بیان کرد: سایر سازمان‌ها کم‌کاری خود را به گردن گمرک می‌اندازند، درصورتیکه اگر مجوزها و ثبت سفارش حذف شوند، کل فرآیند و تشریفات گمرک بیشتر از یکی دو روز طول نمی‌کشد.

به گزارش بازار، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران کاهش واردات و رسوب کالاها در گمرک را از دلایل کمبود کالاهای اساسی مانند روغن در بازار عنوان کرد و گفت: به جز گندم و ذرت که نسبت به سال قبل افزایش واردات داشتیم، اما درمورد بقیه کالاهای اساسی با تصمیمات وزارت صمت، شاهد کاهش واردات هستیم که این موضوع و همچنین عدم ترخیص کالا از گمرگ باعث کمبود کالا می شود.

جمال ارونقی آمار حجم کالاهای مانده در گمرک را اینطور اعلام کرد: در حال حاضر ۵.۵ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر دپو شده و ۱۰۶ هزار کانتینر نیز در گمرکات و بنادر کشور داریم. برآوردهای میدانی گمرک نیز نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد این کالاها مرتبط با بخش تولید هستند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان اینکه بیش از ۳۱ هزار دستگاه کانتینر حاوی کالاهای اساسی مانند برنج و سایر اقلام غیراساسی در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد گفت: صاحبان کالا باید نسبت به اظهار کالای خود اقدام و بعد از انجام تشریفات گمرکی کالای خود را ترخیص کنند.

این مقام مسئول به دو مشکل عمده برای ترخیص کالاهای اساسی اشاره و بیان کرد: اولین مشکل این است که تأمین و انتقال ارز توسط بانک مرکزی اتفاق نیفتاده و دومین مشکل هم خود کالاهای اساسی اند که با اعتبار صاحب کالا خریداری شده و به گمرک و بنادر کشور رسیده اما هنوز ارز آن ها تأمین نشده است.

جمال ارونقی ادامه داد: کالاهای غیراساسی اول باید ثبت سفارش شوند و بر اساس مصوبه هیئت وزیران هم از تاریخ ۲۲/۱/۹۷ منشأ ثبت سفارشها توسط بانک مرکزی حتما باید تأیید شود که همین تعیین تکلیف ممکن است مدتها طول بکشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پنجره واحد تجاری فرامرزی بسته شده گفت: طبق ماده ۱۲ قانون امور گمرکی، پنجره واحد تجاریِ کلیه دستگاههای مرتبط با تجارت خارجی باید تحت نظارت گمرک باشد و نماینده تام الاختیار سازمان های مربوط به صدور مجوز هم در گمرک حضور فیزیکی داشته باشند که این محقق نشده است، اما از نظر الکترونیکی پیشرفت های خوبی داشتیم و کلیه مجوزهای تجارت خارجی از طریق سیستمی به گمرک ابلاغ می شوند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با تأکید بر اینکه گمرک فقط مجری سیاست های دولت است گفت: متاسفانه دیوار کوتاهتری از گمرک نیست و سایر سازمانها هم کم کاری خود را به گردن گمرک میندازند درصورتیکه اگر مجوزها و ثبت سفارش حذف شوند کل فرآیند و تشریفات گمرک بیشتر از یکی دو روز طول نمی کشد.

جمال ارونقی تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد افراد ممکن است که کالاها را عمداً در گمرک نگه دارند چراکه انسان عاقل کالاهایش را در گمرک معطل نمی کند که برایش هزینه داشته باشد.

کد خبر: ۵۹٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha