۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
مزیت زمانی مسیرهای ترانزیتی ایران؛ کالا از چابهار نسبت به بندر گوآدر پاکستان ۶ روز زودتر به مدیترانه می‌رسد
عضو کمیسیون عمران مجلس:

مزیت زمانی مسیرهای ترانزیتی ایران؛ کالا از چابهار نسبت به بندر گوآدر پاکستان ۶ روز زودتر به مدیترانه می‌رسد

یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی برای انتقال کالا از بندر گوآدر تا مدیترانه از طریق دریا حدود ۹ روز زمان می برد، این در حالی است که انتقال کالا از گوآدر تا بندر لاذقیه از مسیرهای ترانزیتی ایران و به صورت زمینی حدود سه روز طول می کشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی یوسفی، با اشاره به پیشنهادات کارشناسان درباره لزوم ایجاد زیرساخت حمل‌ونقل ریلی و ‌جاده‌ای بین بنادر جنوب‌ از خرمشهر تا چابهار، گفت: یکی از پاشنه های آشیل کشور در دهه های گذشته، بحث اتکای به درآمد های نفتی و خام فروشی بوده، این مسئله موجب شده که ما از مزیت های گسترده کشور در حوزه های دیگر غافل شویم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه صادرات، بحث تطابق محصولات صادراتی است، یعنی آنکه به گونه ای بازارهای هدف شناسایی شده و صادرات صورت گیرد که کشور مقصد عملا راهی جزء تأمین آن محصولات از کشور ما را نداشته باشند، از این رو هر چه قدر این تطابق بیشتر و نزدیک تر شود، پایداری درآمدی افزایش خواهد یافت.

کشورهای پیشرفته با توسعه بنادر به درآمدهای پایدار دست یافته اند
وی گفت: در شرایط کنونی کشورهای پیشرفته با توسعه و تقویت بنادر و ترانزیت به درآمدهای پایدار دست یافته اند، اما متأسفانه ما با وجود مزیت و موقعیت جغرافیایی نتوانستیم به جایگاه قابل قبولی برسیم. در شرایط کنونی برای انتقال کالا از بندر گوآدر تا مدیترانه از طریق دریا حدود ۹ روز زمان می برد، این در حالی است که انتقال کالا از گوآدر تا بندر لاذقیه از مسیرهای ترانزیتی ایران و به صورت زمینی حدود ۳ روز طول می کشد.

عمده بنادر کشور به یکدیگر متصل نیستند
یوسفی ادامه داد: متأسفانه در سال های گذشته ایجاد کریدورهای جدید و اتصال میان بنادر جنوبی به علت عدم اجرای درست آمایش سرزمینی صورت نگرفته و عمده بنادر کشور به یکدیگر متصل نیستند.

جذب سرمایه‌های خرد و کلان داخلی و خارجی برای ایجاد زیرساخت حمل‌ونقل ریلی و ‌جاده‌ای بین بندری
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی می توان با استفاده از منابع جدید اعتباری، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تقویت سرمایه خرد مردم از طریق بازار سرمایه، در جهت توسعه زیرساخت حمل‌ونقل ریلی و ‌جاده‌ای بین بنادر جنوب‌ از خرمشهر تا چابهار حرکت کرد، از این رو این مسئله می تواند به عنوان یکی از نکات بسیار مهم در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: ۵۹٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha