۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
هزینه یک هزار میلیارد دلاری حملات سایبری به اقتصاد دنیا
هزینه حملات سایبری در دنیا ۵۰ درصد رشد کرد؛

هزینه یک هزار میلیارد دلاری حملات سایبری به اقتصاد دنیا

حملات سایبری در سالهای اخیر افزایش یافته است و انتظار می رود با پیشرفت تکنولوژی در دنیا و افزایش دورکاری شمار و شدت جرایم سایبری در جهان افزایش یابد. مطالعات نشان داد در سال گذشته هزینه حملات سایبری برابر با یک هزار میلیارد دلار بود.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالهای اخیر بارها در مورد حملات سایبری در دنیا صحبت شده است. حملات سایبری هم در حد حملات به شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در دنیا است و هم در سطح وسیع تر به سیستم های نیروگاهها و مراکز دولتی است.

حملات سایبری در سالهای اخیر هزینه های زیادی به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است و مطالعات نشان می دهد اگر شرکتها برای مقابله با تجربه حملات سایبری اقدام به افزایش امنیت شبکه و افزایش هزینه های پشتیبانی سیستم بکنند، می توانند از بخش زیادی از این هزینه ها  جلوگیری کنند.

  موسسه مطالعاتی McAfee اخیرا مطالعه ای در مورد هزینه های جرایم سایبری در دنیا انجام داد و اعلام کرد که هزینه این جرایم در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بوده است. طبق این گزارش هزینه جرایم سایبری در سال ۲۰۱۹ که رقمی بالغ بر یک درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در سال ۲۰۱۸ هزینه اقتصادی جرایم سایبری در دنیا ۶۰۰ میلیارد دلار بود.

دو سوم شرکتهایی که در این مطالعه شرکت کرده اند، اعلام کردند در سال ۲۰۱۹ نوعی جرم سایبری را تجربه کرده اند و هزینه هر حمله سایبری برای شرکتها حداقل نیم میلیون دلار بود. البته هزینه های اقتصادی ناشی از جرایم سایبری تنها آسیبی نیست که شرکتها تحمل کرده اند. ۹۲ درصد از شرکتهایی که به نوعی مواجه با جرایم سایبری بودند تاکید کردند که این حملات آسیبهای دیگری به جز آسیبهای مالی هم برای آنها به همراه داشته است.

به همین دلیل است که بر ضرورت  درک بهتر ریسکهای سایبری و تاثیرات آنها روی شرکتها و فضای اقتصاد تاکید شده است و بررسی اثرات اقتصادی هر یک از این حملات هم می تواند به شرکتها نشان دهد که سرمایه گذاری برای پیشگیری از این حملات صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به بازسازی آسیبهای وارد شده به شرکت بعد از مواجهه با این حملات دارد.

توسعه تکنولوژی زمینه ساز افزایش جرایم سایبری شد
طبق این گزارش در دنیایی که دور کاری به عنوان یک روش معمول کار معرفی می شود، احتمال مواجهه شرکتها با جرایم سایبری بیشتر می شود. ضمن اینکه در دوره پسا کرونا  بر اهمیت افزایش سطح یادگیری مفاهیم مرتبط با دنیای تکنولوژی و آشنا شدن با این اصول صحبت شده است و شرکتهایی که دورکاری را به عنوان یک روش معمول کاری می پذیرند هم سیستم های تازه ای برای برقراری ارتباط بین افراد ایجاد می کنند. در این شرایط شانس افزایش جرایم سایبری بیشتر می شود و ضرورت مقابله شرکتها با مشکلات احتمالی در این زمینه افزایش پیدا می کند.

 موسسه مطالعاتی McAfee در گزارش خود نوشت: «انتظار می رود در پسا کرونا تعداد حملات سایبری و شدت این حملات افزایش پیدا کند که دلیل آن را می توان افزایش دانش تکنولوژیکی مردم و افزایش استفاده از تکنولوژی در شرکتها دانست. ارایه تکنولوژی های تازه خود می تواند بستری برای افزایش سطح تهدیدهای سایبری را فراهم کند و تغییر فضای کاری و کار در خانه به جای کار در دفتر کار می تواند عامل مهم دیگری باشد که زمینه را برای افزایش حملات سایبری فراهم کند.»

بسیاری از شرکتها نگران اعتبار برند خود هستند
مطالعات نشان می دهد بسیاری از شرکتهایی که تجربه مواجهه با جرایم سایبری را دارند، نگران کاهش اعتبار برند خود هستند و معتقدند مشتریان به برندی که این تجربه را دارد کمتر اعتماد می کند.

این مطالعه نشان داده است در شرکتهایی که تجربه حملات سایبری مدام را دارند راندمان تا مرز ۵۶ درصد کاهش پیدا می کند و ۴۹ درصد از شرکتهای مورد مطالعه اعلام کرده اند نه برنامه ای برای پیشگیری از حملات سایبری دارند و نه برنامه ای برای پاسخگویی به حملات سایبری دارند.

از میان بالغ بر ۱۷۰۰ شرکتی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند تنها ۹۵۱ شرکت اعلام کردند که برنامه ای برای پاسخگویی به حملات سایبری و بازسازی خود بعد از مواجهه با این مشکل دارند ولی تنها ۳۲ درصد از این شرکتها این برنامه را کارآمد  ارزیابی کردند.

نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد هزینه هایی است که شرکتها برای تامین امنیت سایبری و افزایش سطح پشتیبانی شبکه باید بپردازند. بررسی ها نشان داده است هزینه تامین امنیت شبکه در شرکتها بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار است در حالیکه به طور متوسط هر شرکت بعد از تجربه حملات سایبری ۷۶۲ هزار و ۲۳۱ دلار زیان اقتصادی متحمل می شود. از طرف دیگر در اثر هر حمله سایبری و اختلال در عملکرد شرکت، بین ۹ تا ۱۸ ساعت کاری در هر هفته از بین می رود و راندمان شرکت بین ۲۹ تا ۴۰ درصد تنزل پیدا می کند.

کد خبر: ۵۹٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha