۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی و برنامه مشخصی برای ارتقای رویکرد اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

وزارت امور خارجه دیپلماسی اقتصادی و برنامه مشخصی برای ارتقای رویکرد اقتصادی ندارد

عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه، به عدم استفاده هوشمند از دیپلماسی اقتصادی و نداشتن برنامه مشخصی برای ارتقای رویکرد اقتصادی بر مبنای استراتژی برد- برد در کشورهای محور مقاومت به ویژه عراق و سوریه اشاره کرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تشریح سوال خود از وزیر امور خارجه، به عدم استفاده هوشمند از دیپلماسی اقتصادی و نداشتن برنامه مشخصی برای ارتقای رویکرد اقتصادی بر مبنای استراتژی برد- برد در کشورهای محور مقاومت به ویژه عراق و سوریه اشاره کرد.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس به عدم استفاده هوشمند از دیپلماسی در کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: پس از ۷ سال مجاهدت محور مقاومت، فرصت مناسب برای برقراری ارتباط حداکثری و استفاده از دیپلماسی اقتصادی و عمومی، ظرفیت‌های کنسولی و فرهنگی برای افزایش روابط سازنده بین ملت‌های این محور راهبردی فراهم است. متأسفانه با وجود چنین شرایطی همچنان استفاده هوشمند از دیپلماسی اقتصادی در کشورهای همسایه به ویژه عراق و سوریه صورت نپذیرفته است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و حضور ایران جهت توسعه بندر لاذقیه در سوریه، اظهار کرد: در سفر جناب آقای بشار اسد در تاریخ ششم اسفند ۹۷ به تهران، بحث همکاری و حضور ایران جهت توسعه بندر لاذقیه مطرح شد و طبق گفته دبیر ستاد توسعه همکاری اقتصادی ایران و سوریه، مقرر شد این موضوع طبق قراردادی تا پایان سال ۹۸ اجرایی شود. اما این موضوع مهم تاکنون اجرایی نشده و این فرصت در حال از دست رفتن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه اتصال به بندر لاذقیه شبکه جاده‌ای و ریلی ایران، عراق و سوریه موجب شکوفایی اقتصادی کشورهای این محور خواهد شد، گفت: با توجه به تمامی مزیت‌های این قرارداد، هنوز همکاری مشترک و حضور جمهوری اسلامی ایران در توسعه بندر لاذقیه اجرایی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم،  تفاهم نامه گمرکی ایران و عراق را با وجود سطح بالای همکاری‌های دو کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: علیرغم سطح بالای همکاری‌های سیاسی- امنیتی و سفرهای متعدد مقامات ایرانی و عراقی، تاکنون هیچ گونه تفاهم نامه گمرکی برای عبور کالاهای ایرانی منعقد نشده است.

عسگری به آسیب‌های ناشی از جنگ سوریه به بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به دلیل آسیب‌های ناشی از جنگ، کشاورزی کشور سوریه که ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌داد با رکود مواجه شده است با وجود این هنوز زمینه مشارکت شرکت‌های ایرانی در توسعه زیر ساخت‌های کشاورزی و خدمات آموزشی کشور سوریه فراهم نشده است.

کد خبر: ۵۹٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha