۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
اصلاح چند ماه گذشته بخشی از ذات بازار بود/ بورس به تعادل رسیده است
کارشناس بازار سرمایه:

اصلاح چند ماه گذشته بخشی از ذات بازار بود/ بورس به تعادل رسیده است

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با تصریح بر اینکه ذات بازار خود را به شکل شایسته‌ای نشان داد، اظهار کرد: در یک دوره‌ای به صورت غیر اصولی رشد بورس را شاهد بودیم؛ پس از آن بازار دچار اصلاح شد و در حال حاضر به طور نسبی تعادل به دست آمده است.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی از افزایش‌های بی رویه قیمت سهام در چند ماه ابتدای سال ۹۹ گفت و بیان کرد: بعد از این شرایط، شاهد اصلاح پی در پی بازار سرمایه از اواسط تیرماه بودیم و خیلی از مردم چون آگاهی و اطلاع مناسبی از مناسبات بازار سرمایه نداشتند چون ضرر و زیان شدند بخصوص آنکه تعداد زیادی از مردم بدون استفاده از ابزارهای آموزشی لازم به بورس دعوت شدند.

وی در ادامه با اشاره به بهبود روند بورس در سه هفته گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر بالاترین میزان بورس را نسبت به تولید ناخالص ملی در طی دوران بورس را تجربه کرده‌ایم اما باز هم نسبت به چهار ماه ابتدای سال که سیل فزاینده نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمد، همچنان کمتر است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد نقدینگی بازار بورس در چند ماه ابتدای سال بدون توجه به زیرساخت‌های لازم بود و به همین جهت نتوانستیم در بازار سرمایه این میزان نقدینگی را جذب کنیم.

وی با تصریح بر اینکه ذات بازار خود را به شکل شایسته‌ای نشان داد، اظهار کرد: در یک دوره‌ای به صورت غیر اصولی رشد و افزایش شاخص را شاهد بودیم، پس از آن بازار دچار اصلاح زیاد شد و در حال حاضر به طور نسبی می‌توانیم تعادل به دست آمده است. البته ممکن است تعدادی شرکت نیز وجود داشته باشند که کماکان در صف فروش قرار دارند و یا در سه ماه گذشته اصلاح قیمت نداشتند.

آقابزرگی با بیان اینکه مسئولین و مجلس به خوبی در این مدت از بازار سرمایه حمایت کردند و امروز شاهد بهبود نسبی بازار هستیم، گفت: با توجه به این شرایط همچنان محور توجهات است.

وی درباره عرضه شرکت‌ها در بورس و فرابورس بیان کرد: این اقدام به معنی عرضه سهام توسط دولت نیست زیرا بعضی از این شرکت‌ها با محوریت بخش خصوصی به طور مطلق وارد بورس شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره استفاده دولت از عرضه شرکت‌ها در بورس، اظهار کرد: یک استفاده از این عرضه‌ها در کوتاه مدت صورت می‌گیرد یعنی به عنوان مثال وقتی کف تقاضا در بازار می‌چربد، راه‌های کوتاه مدتی مانند عرضه‌های اولیه می‌توان استفاده کرد تا تقاضا را افزایش دهیم.

وی درباره راه دیگری که دولت از عرضه شرکت‌های خود در بورس می‌تواند بهره ببرد، گفت: این راه که بلندمدت است، اساسا با فلسفه وجود بورس گره خورده است. اصل و اساس بورس، تامین مالی بنگاه‌های اقتصاد است.

کد خبر: ۵۹٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha