۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
تیم سیاست خارجی بایدن بازگشت به برجام را ضرورتی فوری می‌دانند| نیازی به متقاعد کردن جمهوری خواهان نیست
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

تیم سیاست خارجی بایدن بازگشت به برجام را ضرورتی فوری می‌دانند| نیازی به متقاعد کردن جمهوری خواهان نیست

«جفری کارلینر» معتقد است که بایدن جهت بازگشت به برجام به تایید کنگره نیازی ندارد به همین دلیل درصدد متقاعد کردن جمهوریخواهان جهت حمایت از بازگشت به برجام نخواهد بود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام ‌های ارشد وزارت خارجه دوره رئیس جمهور باراک اوباما دیده می‌ شوند.

«آنتونی بلینکن»، به عنوان وزیر خارجه جدید در نظر گرفته شده است. بلینکن دیپلمات ۵۸ ساله ای است که بسیاری او را «اوبامای کوچک» در سیاست خارجی می‌ شناسند. فردی با تمرکز بر چند جانبه‌ گرایی و به‌ خصوص همکاری با هم ‌پیمان‌های اروپایی آمریکا.

همچنین، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خواهد شد. هر دو نفر از مقام ‌های ارشد وزارت خارجه جان کری در دوره باراک اوباما هستند که در گفتگوهای منجر به توافق هسته‌ای با ایران هم نقش داشتند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*بایدن تیم سیاست خارجی خود را معرفی کرد. «تونی بلینکن» به عنوان وزیر خارجه و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شدند. ارزیابی شما از این تیم چیست؟
بایدن در دوران ریاست جمهوری خود تصمیمات مهم سیاست خارجی را اتخاذ می کند. وی سالها تجربه در مورد موضوعات عمده پیش روی ایالات متحده و عقاید قوی درباره چگونگی روابط ایالات متحده آمریکا با سایر کشورها دارد. او بلینکن و سالیوان را برای پست های برتر سیاست خارجی انتخاب کرد زیرا بیش از یک دهه با آنها همکاری نزدیک داشته و آنها با رویکرد او در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا موافق هستند.

*به نظر شما رویکرد تیم سیاست خارجی بایدن به خاورمیانه چگونه خواهد بود؟
بایدن به حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل ادامه خواهد داد و روابط گرمتر بین اسرائیل و کشورهای عربی در خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی را تشویق می کند. اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس همه متحدان ایالات متحده آمریکا هستند و واشنگتن علاقه مند است آنها بهتر با هم کنار بیایند.

با این حال، بایدن بدون شک متوجه می شود که عربستان سعودی یک کشور بسیار محافظه کار است و با نقش ویژه ای که در جهان اسلام به عنوان متولی مکه دارد، بعید است در آینده نزدیک از بحرین و امارات در به رسمین شناختن اسرائیل پیروی کند.

*بلینکن در مواقعی که کشورهای اروپایی به برجام پایبند نبودند از تعهد ایران به برجام سخن گفته بود. شخصیت او تا چه اندازه می تواند بر تصمیمات تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران اثرگذار باشد؟
بایدن به طور فعال در تصمیم گیری های دولت اوباما در مورد برجام شرکت کرد و از امضای آن حمایت کرد. سالیوان به ایجاد مذاکراتی که منجر به برجام شد کمک کرد و بلینکن با نامگذاری سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مخالف است زیرا این امر در مذاکره با ایران اختلال ایجاد می کند.

هر سه اتفاق نظر دارند که برجام در سال ۲۰۱۵ به نفع ایالات متحده آمریکا بوده است. همه آنها اتفاق نظر دارند که ترک برجام برای ایالات متحده اشتباه بوده است و فکر می کنند که واشنگتن باید خیلی زود پس از رئیس جمهور شدن بایدن به برخی از نسخه های آن برگردد. آنها فکر می کنند که ایالات متحده و ایران هر دو می توانند از مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران و سایر حوزه های درگیری بین دو کشور بهره مند شوند.

در سال ۲۰۱۵، ایران موافقت کرد که غنی سازی اورانیوم را محدود کند و اجازه بازرسی برای ۱۵ سال را بدهد. بایدن ممکن است مایل باشد که از سال ۲۰۲۱ به مدت ۱۵ سال به برجام  بازگردد. او ممکن است بخواهد درباره سایر موارد از جمله برنامه موشکی ایران  مذاکره کند. دستیابی به توافق یا حداقل چارچوبی برای توافق در مورد این موضوعات برای مذاکره کنندگان ماهر هر دو طرف ممکن است.

*باراک اوباما در گفتگو با واشنگتن پست گفته است بایدن قصد دارد به زودی پس از روی کار آمدن به توافق هسته‌ای ایران بپیوندند. به نظر شما چرا بایدن تصمیم دارد فوری به برجام بازگردد؟
بایدن برای بازگشت به برجام نیازی به تأیید کنگره ندارد. بنابراین او دلیل کمی برای متقاعد کردن جمهوری خواهان جهت حمایت از بازگشت به برجام و دلیل کمی برای تأخیر در بازگشت می بیند. اما آنچه بایدن بدون حمایت از کنگره به عنوان رئیس جمهور می تواند انجام دهد، یک رئیس جمهور آینده جمهوری خواه می تواند این عمل را لغو کند. این امر ممکن است ایران را از بازگشت به برجام بی میل کند.

کد خبر: ۵۸٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha