۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
تولید مس در دنیا ۴.۵ درصد رشد می‌کند
با پایان یافتن بحران کرونا در سال ۲۰۲۱؛

تولید مس در دنیا ۴.۵ درصد رشد می‌کند

بازار مس یکی از بازارهای بسیار با اهمیت در دنیا است. این بازار در دو سال گذشته در رکود قرار داشت و انتظار می رود از سال ۲۰۲۱ رشد تولید مس در جهان شروع شود. در برآوردهای فعلی و با توجه به احتمال از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در سال جدید پیش بینی می شود تولید مس بالغ بر ۴.۵ درصد رشد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: مس یکی از فلزات بسیار مهم و پر مصرف در دنیا است و در صنعت ساختمان در تولید وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان می دهد چین بزرگترین واردکننده مس در دنیا است و به همین دلیل میزان تقاضای این کشور و سطح سرمایه گذاری چین در حوزه های زیرساختی تاثیر زیادی روی قیمت تمام شده این فلز در بازار دارد به گونه ای که بعد از درگیری چین با ویروس کرونا و اجرای طرح قرنطینه سراسری در این کشور قیمت مس در دنیا کاهش پیدا کرد و با از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در چین و رشد تقاضا در این کشور ما شاهد افزایش قیمت مس بودیم. اما فارغ از مساله قیمت، میزان عرضه مس در بازار و سطح تقاضا هم دو شاخص بسیار با اهمیت هستند.

به گزارش مرکز مطالعات بین المللی مس در سال ۲۰۲۱ میلادی تولید مس در بازار جهانی نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد این در حالیست که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تولید مس در دنیا سیر نزولی داشت. دلایل زیادی برای کاهش تولید مس در دو سال گذشته وجود دارد ولی رشد تولید در سال جاری را می توان به دلیل پایان بحران کرونا و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی دانست. مس که یکی از مهمترین و ارزشمندترین فلزات در صنایع دنیا است مانند دیگر صنایع سال ۲۰۲۰ را با مشکلات زیادی پشت سر گذاشت ولی انتظار می رود وضعیت در سال جدید اصلاح شود.

در سال گذشته تولید مس در دنیا ۰.۲ درصد نسبت به سال قبل از ان تنزل یافت و در سال جاری هم ما شاهد کاهش ۱.۵ درصدی تولید مس نسبت به سال قبل بودیم ولی انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ تولید مس در دنیا بالغ بر ۴.۵ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کند.

عرضه در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت
کولین همیلتون، یکی از تحلیل گران بازار مس در مورد دلیل این نوسانات تولید در سالهای اخیر نوشت: «دلیل اصلی کاهش تولید مس در سال ۲۰۱۹ را می توان مشکلات اجرایی  به خصوص در کشور اندونزی دانست ولی دلیل کاهش تولید در سال جاری تاثیر همه گیری کرونا و بسته بودن موقتی معادن بزرگ برای جلوگیری از شیوع ویروس بود. این مساله در کشور پرو که حجم زیادی از مس دنیا را تولید می کند تاثیر زیادی روی مجموع  تولید دنیا داشت. باید در نظر داشت که افت تولید مس در سال ۲۰۲۰  در سال بعد و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی تا اندازه زیادی جبران می شود.»

 وی با اشاره به سرمایه گذاری های اخیر در تولید فولاد در کشورهای مختلف گفت: «یکی از کشورهایی که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام داد، کشور روسیه بود و انتظار می رود از ابتدای سال بعد تولید مس در این کشور شروع شود. در چین هم شرکتهای مس بزرگی  فعالیت می کنند که می توانند حجم زیادی از نیاز دنیا را تامین کنند.»

مرکز بین المللی مطالعات مس در مورد وضعیت سال ۲۰۲۱ نوشت: «انتظار می رود سال ۲۰۲۱ سال متفاوتی برای بازار مس باشد. از یک طرف احیای اقتصاد دنیا و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در کشورهای صنعتی باعث رشد تقاضا می شود و از طرف دیگر از بین رفتن نگرانی در مورد ابتلا به کرونا در کشورهای در حال توسعه و کشورهای مالک معادن مس باعث می شود تا سرمایه گذاری در معادن و تولید از آنها رشد کند.»

تقاضای مس در دنیا رشد می کند
طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات بین الملل مس، در سال ۲۰۲۱ تقاضای مس در دنیا ۱.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد خواهد کرد. «کولین همیلتون» در مورد این پیش بینی گفت: «به نظر من رشد ۱.۱ درصدی تقاضا یک پیش بینی بسیار محافظه کارانه است. انتظار می رود در سال  بعد تقاضای مس در دنیا بالغ بر ۴.۴ درصد رشد کند و بخش زیادی از معضلات ایجاد شده در بازار در سال ۲۰۲۰ را جبران کند. در سال جاری تقاضای مس دنیا به استثنای کشور چین بالغ بر ۹ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش پیدا کرد و انتظار می رود در سال بعد تقاضای مس دنیا به استثنای کشور چین تنها ۱ درصد رشد خواهد کرد. در این سال تقاضای مس در  اتحادیه اروپا ۸ درصد و در امریکا ۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر بود و کشورهای هند و ژاپن و بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا هم شرایط مشابهی را تجربه کردند.»

گزارش نشان می دهد در سال جاری کسری موجود در بازار مس یعنی کسری تقاضا نسبت به عرضه به مرز ۵۰ هزار تن رسید ولی انتظار می رود در سال بعد ما با مازاد ۷۰ هزار تنی تقاضای مس روبرو شویم که این مساله بدون شک روی قیمت این فلز پر مصرف و ارزشمند در دنیا تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۵۸٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha