۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
ساز ناکوک مدیریت سیل بر پیکره اقتصاد خوزستان
بازار گزارش می‌دهد؛

ساز ناکوک مدیریت سیل بر پیکره اقتصاد خوزستان

اهواز- مدیریت ضعیف سیلاب در برخی مناطق خوزستان اقتصاد این استان مهم را طی روزهای گذشته با چالش جدی مواجه کرده است.

محمود نواصر؛ بازار: باران این رحمت الهی وقتی با بی تدبیری و نداشتن راهکار مسئولان روبرو شود، به زحمتی برای مردم تبدیل می‌شود.

پدیده قابل پیش بینی بارندگی بیش از ۱۰ سال است با تدابیر نادرست و عدم پیش بینی مسئولان، از طراوات و نشاط پس از باران، آبگرفتگی و رفتن خانه‌ها به زیر آب را از خود به یادگار می‌گذارد.

مُسکن تعطیلی و ورود نیروهای جهادی برای نجات مردم گرفتار در سیل نسخه‌ای است که هر ساله مسئولان برای حل مسئله آب‌های سطحی خوزستان تجویز و درمان قطعی را به سال بعد و نداشتن اعتبارات گره می‌زنند.

پدیده آبگرفتگی نه در یک شهر خوزستان بلکه در سراسر این استان همه ساله تکرار و زندگی مردم را به یغما می‌برد و جالب آنجاست هر سال با وجود تجارب سال گذشته، مدیریتی ضعیف و پر اشتباه ظاهر می‌شود.

به طوریکه چنانچه مسئولان شهری اهواز از آبگرفتگی سنگین آبان ۹۸ معابر اهواز عبرت گرفته بودند، اکنون مدیریت این حجم کم بارندگی شاید دقیق‌تر انجام می‌شد.

مسئولانی که نه استعفا بلدند و نه عذرخواهی! چه بسا پس از ۱۰روز بارندگی و فروکاستن سطح آب، در قامت ابرمرد میدان ظاهر شده و حل مشکلات را به سال بعد و روزگاری دگر حواله می‌دهند.

هفته گذشته بیش از ۱۶ سانتی‌متر باران در استان خوزستان بارید و بخش‌های دیگری از استان نیز زیر آب رفته است.

به علت بارندگی‌های شدید در بندر امام خمینی(ره)، هفته قبل بخش قابل توجهی از این شهر دچار آبگرفتگی شدید شد و آب وارد منازل هزاران تن از مردم شد.

مردم زیادی در این بین دچار خسارت شدند و اغلب خانه‌های آبگرفته نیز به تعمیر اساسی نیاز دارند.

جزئیات اعتبار شبکه فاضلاب
سال ۸۴ بانک جهانی وام ۱۴۹ میلیون دلاری برای اصلاح و تکمیل شبکه آب و فاضلاب شهرهای اهواز اختصاص داد. همان زمان شیراز ۱۲۷ میلیون دلار برای حل مشکل فاضلاب خود وام گرفت و خبرهایی هم از وام ساری و بابل از این بانک منتشر شد.

هرچند مدیران وقت آبفا در خصوص شیوه هزینه این اعتبار توضیحاتی داده‌اند، اما به گفته سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان وام کامل جذب نشد و همان بخشی هم که جذب شد، هدر رفت و نهادهای نظارتی و قضایی پیگیری‌هایی در این‌باره داشتند.

بعد از گذشت ۱۵سال از ماجرای وام بانک جهانی، حالا بحث بر سر اعتبار ۱۵۰ میلیون یورویی است که سال گذشته به فرمان مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای بهسازی شبکه فاضلاب اهواز اختصاص یافت.

مدیرعامل آبفای خوزستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این اعتبار در دو بخش به آبفای خوزستان داده می‌شود. اکنون از ۱۰۰میلیون یورویی که قرار بود امسال پرداخت شود، ۱۲درصد به ‌حساب آبفا آمده و حدود سه هفته پیش قرارداد عملیات اجرایی تکمیل شبکه فاضلاب با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) امضا شد و قرارگاه کار را از کارون آغاز کرد.

علیرضا حقیقی‌پور افزود: درخواست کردیم بخشی از این اعتبار صرف شبکه جمع ‌آوری آب‌های سطحی شود، اما سازمان برنامه و بودجه در نامه ابلاغ تأکید کرده است اعتبار فقط باید برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز هزینه شود.

وی با بیان اینکه تکمیل شبکه فاضلاب اهواز سه سال زمان نیاز دارد، عنوان کرد: برای تکمیل ۱۰۰در صدی شبکه ۳۵۰ میلیون یورو نیاز است.

نمایندگان خوزستان در روزهای گذشته با اشاره به تفاهمنامه چند نهاد مسئول از جمله شهرداری، ‌استانداری و آبفا با هدف پیشگیری از آبگرفتگی و پس زدن فاضلاب، واکنش‌های زیادی به بحران پیش آمده داشتند

تفاهمنامه‌ای برای رفع معضل
نمایندگان خوزستان در روزهای گذشته با اشاره به تفاهمنامه چند نهاد مسئول از جمله شهرداری، ‌استانداری و آبفا با هدف پیشگیری از آبگرفتگی و پس زدن فاضلاب، واکنش‌های زیادی به بحران پیش آمده داشتند.

هرچند شهرداری معتقد است از ۲۳ پروژه تعیین شده فقط سه پروژه را اجرا نکرده و آبفا هم تأکید می‌کند بیشتر از آن کار کرده است، اما هر دو این تفاهمنامه را بدون پیوست مالی می‌دانند.

دعوا بر سر اعتبار در خوزستان ادامه دارد، اما این بار هم نگرانی مردم از موج جدید بارش‌ها در اختلاف میان مسئولان گم شده است.

تذکر نماینده آبادان به وزیر نیرو
سید محمد مولوی، در صحن علنی مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر نیرو اظهار کرد: آب خوزستان را بردید، فاضلاب آن هم تقدیم به شما.

وی افزود: به جرأت و صراحت می گویم که شرکت‌های متولی آب و فاضلاب به مردم خوزستان ظلم کردند و در اعتبارات دخل و تصرف داشته اند که اسناد آن موجود است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: عدم وجود امکانات و تجهیزات و نبود برنامه‌ریزی مناسب، موجب هدررفت اعتبارات مصوب خوزستان شده و اکنون آن را به منجلابی از فاضلاب تبدیل کرده است.

به شما، استاندار خوزستان و متولیان فاضلاب این استان اخطار می‌دهم دست از بی توجهی بردارید و تمام تجهیزات خود را آماده کنید تا در بارندگی بعدی شرمنده مردم نشوید، زیرا مردم خسته شده‌اند

مولوی خطاب به اردکانیان تصریح کرد: به شما، استاندار خوزستان و متولیان فاضلاب این استان اخطار می‌دهم دست از بی توجهی بردارید و تمام تجهیزات خود را آماده کنید تا در بارندگی بعدی شرمنده مردم نشوید، زیرا مردم خسته شده‌اند.

وی عنوان کرد: آیا می‌دانید آبادان با بیش از ۲۲۰ کیلومتر، فاقد شبکه فاضلاب است و ۱۸۰ کیلومتر شبکه فاضلاب آبادان هم فرسوده است، آیا عقل ایجاب می‌کند که سازمان آب و فاضلاب این شهر ۳۰۰ هزار نفری یک دستگاه جنتکس در اختیار داشته باشد.

استاندار خوزستان و افکار عمومی
در این میان استاندار خوزستان نیز در گفتگو با صدا و سیما سعی کرد افکار عمومی را نسبت به نارضایتی‌های ناشی از وقوع سیل متقاعد کند.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: جمع آوری آب‌های سطحی طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها است و در اهواز سیستم جمع آوری آب‌های سطحی بر اساس برآورد صورت گرفته بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد که این رقم از عهده شهرداری خارج است و قانون هم آن را بر عهده شهرداری گذاشته است که این شرایط مشکلات آبگرفتگی را در پی داشته است.

وی افزود: شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرها نیست که شیب‌دار بوده و امکان خروج آب را دارند.

شریعتی ادامه داد: با توجه به مسطح بودن اهواز نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های گسترده است که آب‌های سطحی جمع آوری شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به پرسش مجری برنامه شبکه یک سیما مبنی بر اینکه سپاه در حوزه بحران آبگرفتگی اقدامات بیشتری داشته در حالی که استانداری اقدام خاصی نداشته است، گفت: همه نهادها و دستگاه‌ها ارکان مجموعه نظام و حاکمیت هستند و ما چنین تفکیک‌هایی را قائل نیستیم در عین حال من و معاون عمرانی استانداری با بروز بحران در بندر امام مستقر شدیم و مسئولان ذیربط مدیریت امور را بر عهده دارند. همچنین از فرمانده سپاه استان خواستیم نیروهای خود را برای کمک به بندر امام اعزام کند و همه در کنار هم کار می‌کنیم.

شریعتی بیان کرد: حل معضل آبگرفتگی یک کار زیرساختی و اساسی و با اعتبار بسیار زیاد نیاز دارد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در خصوص فاضلاب در اهواز مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۹۸ نیاز است که تکمیل شود و اقدام خوبی که به پیشنهاد دولت و با اجازه مقام معظم رهبری شد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برای شبکه فاضلاب اهواز بوده است و ما امیدواریم همین رقم در بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته شود.

شریعتی اظهار کرد: همچنین برای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی در نظر گرفته شده است و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون یورو در طول دو سال برای اهواز اختصاص می‌یابد که در صورت تخصیص آن حدود نیمی از هزینه مورد نیاز برای فاضلاب اهواز پوشش داده می‌شود و ما امیدواریم با هزینه‌کرد درست آن حدود ۶۷ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز را حل کنیم.

وی تصریح کرد: شبکه فاضلاب اهواز قرار شده به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار شود و تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز که فاینانس خارجی است مناقصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص شده است و در مرحله کارهای اداری و بروکراسی در کشور ما و کشور خارجی است و امیدواریم به زودی مرحله اجرایی آن آغاز شود.

استاندار خوزستان توضیح داد: امسال تقسیم کاری صورت گرفت برای اجرای طرح‌های ضربتی در سطح اهواز با همکاری شهرداری و شرکت آبفا که شرایط دفع آب‌های سطحی بهبود یابد و با انجام اقدامات ضربتی شهرداری و آبفا کارهای خوب انجام شد به صورتیکه سال گذشته حدود ۸ تا ۱۰ روز آب‌های سطحی ایستایی و ماندگاری داشت و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت اما امسال عمده مناطق دوشنبه صبح از آبگرفتگی خارج شد و تعداد منازلی که دچار آبگرفتگی شدند معادل ۱۵ درصد منازل خسارت دیده در بارش سیل آسای پارسال بود.

شریعتی بیان کرد: برخی مناطق مانند کوی الهادی، کمپلو و کوی علوی هنوز مشکل دارند و همچنین شهرک دانشگاه و معین زاده مشکل در حال حل شدن است.

وی اضافه کرد: در بندر امام خمینی(ره) و شهر چمران که جزو ماهشهر است به دلیل حجم بارش بی سابقه ۱۷۰ میلی متری این وضعیت را شاهد بودیم در صورتی که متوسط سالانه بارش در این شهر ۱۷۶ میلی‌متر است. البته در شهر چمران به جز بخش کوچکی از آن کاملاً از آبگرفتگی خارج شد اما در بندر امام برخی مناطق هنوز مشکلات دارند.

ماجرای تعلیق شهردار بندر امام خمینی(ره)
در پی اعتراضات گسترده مردمی مبنی بر شناسایی و برخورد با عوامل مقصر در آب‌گرفتگی گسترده شهر بندر امام خمینی، «محمد عبیاوی» شهردار این شهر با حکم استاندار خوزستان تعلیق شد.

بندر امام خمینی(ره) دومین بندر بزرگ ایران است، اما سیستم کنترل آب‌های سطحی این شهر هنوز توسعه نیافته و محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید قبل از بارندگی اقداماتی همچون لایروبی جوی‌های خیابان انجام می‌شد اما این کار نشده بود.

طبق قانون استاندار نمی‌تواند وی را عزل کند، ولی می‌تواند تعلیق کند یعنی اینکه وی دیگر شهردار نیست.

پیگیری در بهارستان
سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز اظهار کرد: طی روزهای گذشته صحبت‌ها و مذاکراتی با ریاست مجلس داشتیم که وی به این موضوع در نطق قبل از دستور اشاره داشت و شخصاً با برخی از افراد ذی‌ربط هم صحبت کرد.

وی افزود: هم من و هم دیگر نماینده اهواز تذکراتی را به وزیر نیرو و وزیر کشور دادیم به دلیل اینکه زیرمجموعه آنها یعنی شهرداری، استانداری و آبفا به تعهدات خود عمل نکردند و از آنها خواستیم که به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به تعهداتی که از قبل پیش‌بینی‌شده بود عمل می‌کردند، شاهد این حجم از آب‌گرفتگی‌ها نبودیم، گفت: در این مدتی که حین بارندگی و روزهایی که هشدارهای هواشناسی داده شد مواردی را به مسئولان امر گوشزد کردیم و باید آمادگی بیشتری می‌داشتند.

حسینی تصریح کرد: هدف این نیست که اکنون طرفی را مقصر و دیگری را مبرا کنیم؛ درست است که حل مشکل دفع آب‌های سطحی نیازمند اعتبارات قابل‌توجه است ولی نقاط بحرانی مشخص و به آنها اعلام شد و باید جوابگوی تعهدات و امضاهای خود باشند.

وی عنوان کرد: در بخشی از شهر که مصداقی می‌توان به آن اشاره کرد مثل خیابان ۶۸ متری کوی علوی که نه شهرداری و نه آبفا هیچ‌کدام به تعهدات خود عمل نکردند و فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد چاه و مسیرهای فاضلاب مربوطه لایروبی شد.

خط چندمیلیاردی بلا استفاده
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خطی که از چهار راه شیخ بها تا سه ‌راه خرمشهر هست در یک سال گذشته از اعتبارات مدیریت بحران یک خط لوله تقریباً ۹۰۰ متری در این مسیر کشیده شد و همین مسیری که بیش از چهار ماه، یک خیابان اصلی شهر برای آن مسدود و باعث معطلی مردم و آسیب به خودروها شد؛ هم‌اکنون این خط بلااستفاده مانده است. این خط که با اعتبار چند میلیاردی احداث شد، به ۱۰ تا ۲۰ متر لوله فاضلاب برای اتصال به ایستگاه فاضلاب شیخ بها نیاز داشت که انجام نشد.

حسینی تصریح کرد: مسیری را داشتیم که قرار بود برای مهار آب سطحی یک پمپ تهیه شود که تعهد شهرداری بود و اگر آن را تهیه می‌کرد اکنون شاهد آب‌گرفتگی‌ها در منطقه کمپلو نبودیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه می‌بینیم که هنوز در مناطق ۴، ۶ و ۸ شهرداری اهواز آب‌گرفتگی در مناطق مشاهده می‌شود (شامگاه چهارشنبه) ولی شهردار اعلام می‌کند که فقط یک نقطه آب‌گرفتگی در شهر اهواز داریم و این روش صادقانه برخورد با مردم نیست و داغ آنها را بیشتر می‌کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مدت وقوع باران و بروز آب‌گرفتگی از سوی دستگاه‌های مختلف، حضور فعالی دیدیم ولی متأسفانه تعهدات بر زمین مانده سازمان‌های مربوطه در خصوص طرح ضربتی از سوی استانداری، شهرداری و آبفا باعث شد که امسال هم با اینکه تجربه سال گذشته را داشتیم، متأسفانه شاهد این آب‌گرفتگی‌ها باشیم.

در چند سال اخیر مشکل فاضلاب و آبگرفتگی معابر و خیابان‌های اهواز و دیگر شهرستان‌های استان بعد از بارندگی به یک معضل بزرگ برای مردم تبدیل شده که دستگاه قضایی خوزستان مستمر و با جدیت پیگیر حل این معضل است و اگر قصوری در این قضیه صورت گرفته باشد حتما با مسببین، برخورد قاطعی خواهد شد

ورود قوه قضائیه
وضعیت اسفناک و بحران مدیریتی پس از بارندگی باران الهی کار را به جایی رساند تا عالی ترین مقام قضائی خوزستان نیز وارد گود شود.

حجت الاسلام صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز صبح یکشنبه در بازدید از مناطق آبگرفته در اهواز، بر پیگیری مستمر و با جدیت دستگاه قضایی استان برای حل معضل فاضلاب و آبگرفتگی در اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در چند سال اخیر مشکل فاضلاب و آبگرفتگی معابر و خیابان‌های اهواز و دیگر شهرستان‌های استان بعد از بارندگی به یک معضل بزرگ برای مردم تبدیل شده که دستگاه قضایی خوزستان مستمر و با جدیت پیگیر حل این معضل است و اگر قصوری در این قضیه صورت گرفته باشد حتما با مسببین، برخورد قاطعی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر دغدغه مهم ما کمک به تخلیه آب‌ها از سطح منازل مردم، خیابان‌ها و معابر است و همه دستگاه‌ها متولی موظف هستند در این زمینه به کمک رسانی مردم سرعت دهند و حتما باید برای حل این معضل چاره اندیشی کنند.

حجت الاسلام مرادی در ادامه از امدادرسانی جهادگران به مردم در طول این مدت تقدیر کرد و گفت: آبگرفتگی معابر و خیابان‌ها در برخی از نقاط اهواز و دیگر شهرستان‌های استان‌، مردم را با مشکلات فراوانی روبه رو کرده است که با این حال گروه‌های جهادی و بسیجی شبانه‌روز در حال فعالیت هستند تا باری از دوش مردم مناطق آبگرفته برداشته و مشکلات برای آن‌ها کمتر کنند و دستگاه قضایی استان در کنار این گروه‌های جهادی از ابتدای کمک رسانی هست و جا دارد از خدمات و زحمات آنان تقدیر و تشکر کرد.

میزان خسارت نامشخص است
تاکنون خسات سیل خوزستان مشخص نشده است اما آنچه مشهود است آسیب جدی به اقتصاد این استان در پی تعطیلی‌های اجباری است.

بسیاری از کسب و کارها به صورت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.

در شهرهایی از جمله بندر امام خمینی(ره) وسایل برقی مردم نیز به شدت آسیب دیده است و شاید تسهیلاتی که به طور حتم باید در این زمینه پرداخت شود را اگر ابتدا برای پیشگیری از این بحران در نظر می‌گرفتند اکنون شاهد بحران در خوزستان نبودیم.

کد خبر: ۵۸٬۹۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha