۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
خرید تضمینی واکسن‌های وارد شده به فاز انسانی توسط وزارت بهداشت
در نشست حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا مطرح شد

خرید تضمینی واکسن‌های وارد شده به فاز انسانی توسط وزارت بهداشت

نشست حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا با حضور نایب رئیس مجلس، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت، مسئولان دولتی و وزارت بهداشت برگزار و برخرید تضمینی واکسن‌های وارد شده به فاز انسانی توسط وزارت بهداشت و تامین بودجه شرکت‌های تولیدکننده تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نشست بررسی تولید واکسن کرونا در کشور ظهر امروز (یک‌شنبه ۱۶ آذر ماه) با حضور سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، نماینده سازمان برنامه و بودجه و برخی از روئسای دانشگاه‌ها برگزار شد.

اولویت ساختن واکسن کرونا در داخل کشور است / اقدام برای واردات واکسن کرونا در صورت تاخیر در تولید داخلی
سیدامیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در ارزیابی این نشست، گفت: موضوع جلسه امروز حمایت از تولیدکنندگان واکسن کرونا در داخل کشور بود که فرآیند رسیدگی و تامین مالی آن‌ها با تاخیر همراه بوده است، بنابراین مسئولان مختلف با حضور در این جلسه مشکلاتشان را در خصوص تامین منابع مالی جهت تولید انبوه واکسن کرونا مطرح کردند که البته این جلسه ادامه‌دار بوده و هفته آینده پس از بررسی کامل وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری از زمان دقیق تولید واکسن کرونا توسط شرکت‌های تولیدکننده، مجدداً تشکیل خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق گفته معاون وزارت بهداشت، این وزارتخانه تمامی واکسن‌های تولید داخلی که وارد فاز انسانی شوند را خرید تضمینی کرده و منابع مالی برای تولید صنعتی و تجهیز مجموعه تولید کننده در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی اولویت کشور را حمایت از تولید داخلی واکسن کرونا دانست و اظهار کرد: ما تاکید داریم از تولید داخلی واکسن کرونا استفاده کنیم، چرا که هم دانش فنی کشور افرایش پیدا کرده و هم ارزان‌تر خواهد بود، ضمن اینکه سلامت واکسن هم برای ما تضمین شده است. اما اگر ببینیم فاصله زمانی خیلی زیادی میان تولید داخلی و خارجی واکسن وجود دارد به دلیل جلوگیری از افزایش مرگ و میرها ناچاریم واکسن کرونا را وارد کنیم. اما در این جلسه برخی از تولید کنندگان معتقد بودند اگر مورد حمایت قرار بگیرند، با سرعت خودشان را به شرکت‌های خارجی رسانده و واکسن را در زمان بهتری تحویل می‌دهند.

 نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس تاکید کرد: این جلسه با هدف تامین منابع مالی تولیدکنندگان واکسن کرونا برگزار شد، از این رو بخشی از منابع مالی باید هم اکنون پیش بینی شود و بخش دیگر هم در بودجه ۱۴۰۰دیده خواهد شد.

تولید انبوه واکسن کرونا داخلی تا قبل از خرداد ماه بعید است/ ضرورت ساخت زنجیره تولید واکسن در کشور
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نیز در رابطه با این جلسه گفت: نتیجه این جلسه حمایت همه جانبه از تولید واکسن کرونا در داخل کشور بود. همانند بسیاری از کشورهای دنیا باید باور داشته باشیم که اگر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به نتیجه مطلوبی  هم نرسند، هزینه‌های آن به هیچ عنوان هدر نرفته است. از طرفی طبق گفته وزارت بهداشت اگر هر واکسنی به مرحله بالینی برسد از آن حمایت مالی خواهد شد، حتی در این خصوص هم صحبت شد که مبالغی از محل یک میلیارد یورو اعتبار کرونایی به شرکت‌های تولید کننده کمک‌های صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ شرکت داخلی از طریق چهار پلتفرم، مدعی توانایی تولید واکسن کرونا هستند. در حاضر هم واکسن ساخته شده توسط بنیاد برکت مجوز آزمایش انسانی را گرفته است و موسسه تحقیقاتی رازی هم در مراحل بسیار خوبی قرار داشته که امیدواریم هر چه سریع‌تر موفق به اخذ مجوز برای تست‌های بالینی شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: علی‌رغم اینکه همه تلاش خود را برای تولید سریع واکسن کرونا به کار گرفته ایم اما بعید می‌دانم تا قبل از اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ به مرحله تولید انبوده این واکسن برسیم چرا که زیرساخت زنجیره تولید کشور با مشکلات فراوانی رو برو است.

شهریاری اظهار کرد: اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت معتقدند با توجه به اینکه که برخی کشورهای همجوار عملیات واکسیناسیون خود را از هفته‌های آینده شروع می‌کنند ما هم در صورت دسترسی به واکسن خارجی مطمئن باید آن را برای افراد با ریسک بالا تهیه کنیم چرا که اگر کشورهای همجوار در این زمینه پیشتاز باشند و مردم ما به دلیل عدم استفاده از واکسن مذکور جانشان را از دست بدهند با عوارض اجتماعی رو برو خواهیم شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جلسه بررسی تولید واکسن کرونا هفته آینده در کمیسیون بهداشت درمان با حضور  مسئولان دولتی به ویژه نماینده بانک مرکزی برگزار خواهد شد تا منابع مالی ارزی و ریالی برای تولید واکسن کرونا را مورد ارزیابی قرار داده و مشکلات اعتباری شرکت‌های تولیدکننده را حل کنیم. اختصاص منابع مالی در بودجه ۱۴۰۰ برای فرایند تولید واکسن بسیار دیر بوده و حتما باید بخشی از اعتبارات مورد نیاز را منابع موجود تامین کنیم. با توجه به اینکه هنوز مشخص نیست کرونا تا چه زمانی با ما همراه خواهد بود یا در آینده با چه ویروس‌هایی درگیر می‌شویم باید از هم اکنون زنجیره تولید واسکن را بسازیم. معتقدم باید آمادگی کافی داشته باشیم تا در صورت بروز ویروس‌های دیگر آمادگی خوبی داشته باشیم و از کشورهای دیگر عقب نمانیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی معتقدند سازمان غذا و دارو در فرآیند تولید واکسن کرونا تاخیر داشته است که در جلسه امروز هم مورد بررسی قرار گرفت بر همین اساس مقرر شد دکتر عبدالحسین روح الامینی از کمیسیون بهداشت مجلس به همراه یکی از مشاوران کمیته غذا و دارو در کمیسیون تولید واکسن کرونا سازمان غذا و دارو حضور داشته باشند و پس از بررسی جامع از شرایط موجود به کمیسیون بهداشت گزارش دهند.

کد خبر: ۵۸٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha