۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
دستگاه‌های دولتی بدون توجه به حفظ دارایی مردم، سود خود را از بازار سرمایه بردند
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح کرد

دستگاه‌های دولتی بدون توجه به حفظ دارایی مردم، سود خود را از بازار سرمایه بردند

میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور از وضعیت نابسامان بازار بورس انتقاد کرد و نوشت: دستگاه‌های ذی نفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخگویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.

به گزارش بازار به نقل ازخانه ملت، سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور از  بازار نابسامان بازار بورس انتقاد کرد و نوشت: بازار بورس تهران در وضعیت اسفناکی به سر می برد و متولیان امر برخلاف تمام توصیه‌های کارشناسان با بی تدبیری تمام، این فرصت بی نظیر را به تهدیدی تبدیل و از ارائه راه حل بازمانده اند.

در متن این نامه ضمن اینکه از بازار سرمایه به عنوان یکی از ارکان اصلی و زیربنایی مالی و اقتصادی کشور نام برده شده، آمده است؛ در این مدت متولیان بازار سهام تصمیماتی اتخاذ و مسیری را پیموده‌اند که این بازار، به عنوان پیشانی و معرض اقتصاد کشور، علی رغم اقبال تاریخی عامّه مردم و حمایت‌های همه جانبه، با صعود غیرعادی و سقوطی شدید مواجه گردید. این نوسانات و تکانه های عظیم در ماه‌های آتی تأثیر مخربی بر اقتصاد کلان خصوصا در تشدید تورم و رکود تورمی، کاهش نرخ تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات و دیگر شاخص‌های کلان به ویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید خواهد داشت.

در بخش دیگری از نامه نماینده مردم تهران آمده است تعداد کثیری از هموطنان، با تمام سرمایه، دارایی و پس اندازخویش و با اطمینان به وعده های مسئولین و متولیان اقتصاد کشور، وارد بازار سهام شده‌اند و در ماه‌های تیر و مرداد، اقدام به خرید سهام شرکت‌های بورسی، خصوصا سهام شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی معتبر با قیمت‌های گران نموده و هم اکنون شاهد ازبین رفتن سرمایه و دارایی خویش‌اند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نامه مذکور همچنین به وضعیت دارندگان سهام عدالت اشاره کرده و نوشته است حدود ۴۹ میلیون نفر دارندۀ سهام عدالت که بنابر وعدۀ مسئولان، به امید کسب منفعت ناچیز و گشایشی اندک در این شرایط سخت اقتصادی، اقدام به عرضۀ سهام خود به دو روش مستقیم و غیر مستقیم نموده بودند نیز در ابهام کامل است و مشخص نیست که چه بر سر دارایی آنها خواهد آمد.

در بخش دیگری از نامه میرسلیم به رئیس جمهور آمده است؛ در حقیقت مسیر طی شده در بازار بورس باعث تضییع و از بین رفتن ده ها هزار میلیارد از اموال و دارایی جمع کثیری ازهموطنان، اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها شده است که درآینده صدمات ثانویۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سوء مدیریت بیشتر مشخص خواهد گردید.

در ادامه نامه مذکور حمایت همه جانبۀ متولیان امر و مسئولان از بازار سرمایه، هدایت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در آن و وضعیت فعلی بازار سهام را موجب یأس و نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به نهادهای اجرایی و نظارتی کشور دانسته و آمده است؛ صاحب چند میلیون از کدهای جدید معاملاتی مردم شریف و زحمت کشی اند که بر اساس اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق و دارایی شان به بازار سهام وارد وهم اکنون احساس می کنند که از اعتماد آنان سوء استفاده شده است و دستگاه های ذی نفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخگویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.

در بخش پایانی نامه آمده است به دلیل صدمه و لطمۀ عمده به اقتصاد ملی، بر اثر سوء مدیریت و سوء تدبیر در بازار بورس، از بین رفتن مبالغ کلانی از نقدینگی و سرمایۀ هموطنان، تضییع حجم انبوهی از دارایی های مالی و ریالی اشخاص حقوقی، شرکت ها و مؤسسات بخش خصوصی، سوء استفاده از اعتماد عمومی و تضعیف پیوند مردم و حاکمیت که اثرات ثانویه خواهد داشت از رئیس جمهور در خواست شده نسبت به پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی های هموطنان در بازار سهام، و نیز تعیین تکلیف خاطیان و کسانی که با اتخاذ تصمیمات و تدابیر اشتباه موجب ایجاد این حجم عظیم ازخسارات مادی و معنوی در سطح ملی شده اند، دستور مقتضی صادر شود.

براساس این گزارش، میرسلیم پیش از این نیز در نامه‌ای به حجت الاسلام رئیسی در ارتباط با نارضایتی مردم از وضع بورس سوالاتی را مطرح و خواستار رفع آن شده بود. /

کد خبر: ۵۸٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha