۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
یک درصد خاک زنجان مرغوب است/ چرای بی رویه دام عامل مهم فرسایش خاک
رئیس جهاد کشاورزی زنجان:

یک درصد خاک زنجان مرغوب است/ چرای بی رویه دام عامل مهم فرسایش خاک

زنجان- تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه بیش از یک درصد خاک استان  زنجان مرغوب است، گفت: نواحی این خاک‌ها مشخص و سند آمایش سرزمینی هم مطالعه شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، جواد تاراسی ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی زنجان با اشاره به سالروز ۱۷ آذرماه روز خاک اشاره کرد و گفت: آب و خاک دو منبع پایه تولید در دنیا بوده و از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. 

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی خاک «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» است، اظهار کرد: برخی منابع به عنوان تجدیدپذیر و برخی تجدیدناپذیر هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، گفت: بیش از یک درصد خاک استان  زنجان مرغوب است و  نواحی این خاک‌ها مشخص شده و سند آمایش سرزمینی هم مطالعه شده  است.

تاراسی تاکید کرد: متاسفانه در شرق زنجان که خاک‌های مناسب جهت زراعت و کشاورزی خوبی دارد، توسعه صنعتی نامتوازن اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه برخی مناطق استان، توان و تحمل استقرار واحدهای صنعتی را ندارند، تاکید کرد: امنیت غذایی مردم با این رویه در آینده دچار مشکل می شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان، با بیان اینکه در آلودگی صنایع آمایش سرزمین عملیاتی نشده است، گفت: ویلاسازی، باغ‌شهرها و استقرار صنایع در خاک‌های مرغوب، فرهنگ بسیار غلطی در جامعه  است و امروز داشتن ویلا و باغ جزو ثروت مردم استان محسوب می شود. 

تاراسی ابراز کرد: ضوابط و مقررات استقرار واحدهای صنعتی  دراستان زنجان رعایت نشده و واحدهایی مانند سرب و روی، تصفیه روغن و روغن‌کِشی باعث آلودگی شده است. 

وی با بیان اینکه تغییر کاربری‌ها با بالا رفتن سطح زندگی رفاهی مردم و توسعه شهرنشینی از عوامل از بین رفتن خاک است، ابراز کرد: فضاهای غیر تغییر کاربری زیادی وجود دارد که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان تصریح کرد: مردم و مسئولان، مقصر از بین رفتن خاک هستند و تمام روستاییان به دنبال توسعه افقی هستند. 

تاراسی، باد زدگی و چرای بی‌رویه دام  را علل مهم از بین رفتن خاک اعلام کرد و گفت: اهمیت خاک اگر بیشتر از آب نباشد کمتر هم نیست. 

کد خبر: ۵۸٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha