۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
خواب صنعت خوراک در مازندران| وضعیت قرمز کارخانه ها
بازار گزارش می‌دهد؛

خواب صنعت خوراک در مازندران| وضعیت قرمز کارخانه ها

ساری- وضعیت کارخانه های خوراک دام و طیور در مازندران زیرسایه کمبود مواد اولیه و تامین نهاده ها قرمز و بحرانی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۶۰ واحد کارخانه تولید خوراک دام و طیور در مازندران وجود دارد که ظرفیت تولید آن بیش از یک میلیون تن برآورد می شود و تب بالای استفاده از نهاده های خام از یک سوم و کمبود مواد اولیه سبب شده تا این واحدها حال و روز خوبی نداشته باشند.

مسائل مرتبط با تحریم و تخصیص ارز از یک سو و کمبود نهاده ها از سوی دیگر منجر به بروز نوساناتی در بازار خوراک دام و طیور در مازندران شده است.

حسین کیهانی مدیرعامل شرکت تامین نیاز تولید کنندگان خوراک دام و طیور و آبزیان و مکمل سازان مازندران درباره وضعیت خوراک دام صنعتی و کمبود نهاده ها با اظهار اینکه به واردات وابسته هستیم، اظهار داشت: مسائل تحریم و تخصیص ارز سبب شده تا نسبت به سال های گذشته در تهیه مواد اولیه با کمبود مواجه شویم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با همکاری جهاد کشاورزی پیگیر مسائل هستیم تا تولید روند مطلوبی داشته باشد.

با کمبود نهاده ها دست و پنجه نرم می کنیم
وی درباره تولیدات کارخانجات خوراک طیور اظهار داشت: به دلیل آنکه سامانه بازارگاه هنوز شرایطی برای حضور این کارخانجات ایجاد نکرده است، گفت: همچنان درگیر کمبود نهاده ها و تامین مواد اولیه هستیم.

وی تصریح کرد: در بخش خوراک دامی چون سامانه دستی است و توسط جهاد کشاورزی مدیریت می شود با کمبود مواجه نیستیم و بیشتر کمبود در بخش نهاده های طیور بوده که کارخانجات را به تعطیلی و رکود کشانده است.

کیهانی با اشاره به اینکه نوسانات بازار علوفه و دسترسی مرغدار و تولیدکننده به نهاده سبب بروز نوساناتی در بازار مرغ شده است، گفت: این روال اگر ادامه یابد افزایش و گرانی ادامه خواهد یافت.

تولیدات بهداشتی و سالم است
مدیرعامل شرکت تامین نیاز تولید کنندگان خوراک دام و طیور و آبزیان و مکمل سازان مازندران درباره کیفیت خوراک گفت: به دلیل فرایند تولید صنعتی، تولیدات کاملا بهداشتی است و خوراک سالم در اختیار جامعه دامپزشکی قرار می گیرد.

کیهانی با اظهار اینکه استفاده از خوراک فرآوری شده و بهداشتی در دستور کار قرار دارد، گفت: علی رغم تاکیدات کارشناسی با خام خوری و پرت مواد اولیه در حوزه پرورش طیور مواجه هستیم.

وی با اظهار اینکه مازندران از استان های با پتانسیل بالا در حوزه تولید به شمار می رود، شمار واحدهای تولید خوراک صنعتی را ۶۰ واحد بیان کرد و گفت: پتانسیل خوبی ایجاد شده است ولی متاسفانه با محدودیت مواد اولیه مواجه هستیم.

نوسان بالای ایجاد شده در بازار و حاشیه بازار و دسترسی به منافع علوقه ای علل افزایش قیمت ها است

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه خوراکی که بین تولیدکنندگان توزیع می شود بهداشتی و عاری از آلودگی است،درباره قیمت خوراک دام و طیور گفت: نوسان بالای ایجاد شده در بازار و حاشیه بازار و دسترسی به منافع علوفه ای علل افزایش قیمت ها است.

کیهانی عنوان کرد: اگر می خواهیم روند را بهبود بخشیم باید از پتانسیل کارخانجات خوراک دام و طیور استفاده کنیم و مرغدار و دامدار را به سمت استفاده از خوراک آماده سوق دهیم.

مدیرعامل تامین نیاز تولید کنندگان خوراک دام و طیور و آبزیان و مکمل سازان مازندران یادآور شد: قیمت توافقی تولیدات از جمله راهکارها برای باثبات کردن نرخ قیمت ها بوده که در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه سامانه بازرگاه در عمل فرایند مطلوبی را برای تهیه و توزیع و عرضه مواد اولیه است، گفت: این سامانه تشکل ها را ندیده و این عامل شکستی برای آن خواهد شد و نیازهای مدنظر نیز در این سامانه مدنظر قرار نگرفته است.

مشکلات فراروی تولید نهاده ها و خوراک بر صنایع وابسته از جمله دام و طیور در مازندران تاثیر گذاشته است و بررسی افزایش قیمت شیرو لبنیات و یا مرغ و گوشت یک سرنخ ماجرا را به کمبود نهاده ها پیوند می زند.

کمبود ۲۸۰ هزار تن نهاده طیور
کمبود و گرانی نهاده ها در ماه های اخیر بیشترین اثر و تبعات را بر صنعت مرغداری داشته است و به گفته عطاء اله حسن زاده، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندارن طی نیمه اول امسال ۱۰۰ هزار تن نهاده در استان توزیع شد که نیاز واقعی ۳۸۰ هزار تن بوده است.

وی با عنوان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز تولیدکنندگان به نهاده ها تامین وبه مرغداران تحویل شده است، افزود: مابقی نیاز را مرغداران و تولیدکنندگان باید از بازار زاد تهیه کنند.

وی قیمت سویا و ذرت را در بازار آزاد به ازای هر کیلوگرم ۱۶ و چهار هزار تومان اعلام کرد و گفت: این سبب می شود که هزینه تولید مرغ به ازای هر کیلوگرم به ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان افزایش می یابد.

حسن زاده با عنوان اینکه مرغداران نمی توانند هزینه ها را متقبل شوند، گفت: طی سه ماه اول امسال مرغداران سه الی چهار هزار تومان کمتر از قیمت تمام شده مرغ را به بازار عرضه کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران درباره آمار جوجه ریزی اظهار داشت: پیش بینی تولید جوجه ریزی طی آذر ماه ۱۱۰ میلیون قطعه است و در مازندران نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان جوجه ریزی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تقاضای بازار مصرف حدود ۴۰ درصد کمتر شده است، دلیل نوسانات و مشکلات را تامین نهاده ها عنوان کرد و گفت: نهاده ها دیر به دست مرغداران می رسند و یکماه طول می کشد تا به دست مرغدار برسد.

مازندران ۱۱ درصد مرغ کشور را تامین می کند و علاوه براین قطب دامپروری کشور نیز محسوب می شود و تلاش برای تامین خوراک دام و طیور و مواد اولیه کارخانجات در ثبات بازار عرضه این کالاها و اقلام موثر خواهد بود.

کد خبر: ۵۸٬۸۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha