۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توانند جایگزین بودجه های عمرانی کشور باشند
وقتی بازی برای سرمایه گذاری جذاب می شود

صندوق های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌توانند جایگزین بودجه های عمرانی کشور باشند

مدیر عامل گروه فیروزه می‌گوید: در برخی جاهای دنیا صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی جایگزین بودجه های عمرانی کشورها شده و وارد پروژه های زیرساختی و ملی می‌شوند و سعی می‌کنند با قراردادهای بلند مدت به ساخت زیرساخت‌های پایه‌ای ریشه‌ای کشورها کمک ‌کنند.

مژده باقری؛ بازار: نشست خبری خبر راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی توسط گروه مالی فیروزه که موفق به کسب مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور از سازمان بورس و اوراق بهادار شده، با حضور رامین ربیعی مدیر عامل، حسن ملیحی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه و جمعی از اهالی رسانه به صورت آنلاین برگزار شد.

 استراتژی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در جهان چه قرار است؟
در ابتدای این نشست خبری، رامین ربیعی با عنوان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا با استراتژی‌های مختلف از لحاظ حوزه فعالیت و نوع سرمایه‌گذاری تأسیس می‌شوند، به شناخته‌ شده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و گفت:« متداول‌ترین نوع سرمایه‌گذاری سراغ شرکت‌های غیر بورسی رفتن است. در این روش به عنوان سهامدار اقلیتی وارد می‌شوند به امید اینکه این شرکت‌ها تا چند سال بعد وارد بازار سرمایه شوند.

وی گفت:صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بلوک‌های مدیریتی این کسب و کارها را خریداری و ساختار مدیریتی آن‌ها را متحول می‌کنند. در برخی جاهای دنیا صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی جایگزین بودجه های عمرانی کشورها شده؛ و وارد پروژه های زیرساختی و ملی می‌شوند. سعی می‌کنند با قرادادهای بلند مدت به ساخت زیرساخت‌های پایه‌ای ریشه‌ای کشورها کمک می‌کنند. و با سرمایه‌گذاری بلندمدت زیرساخت‌های کشور را توسعه می‌دهند. این صندوق‌ها با پایش و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد بالا و بازار مناسب محصول، درصدد یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بالاترین بازدهی ممکن برای سرمایه‌گذاران هستند. همچنین، با مدیریت پیوسته ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر، توسعه بازار محصول، بهبود ساختار مالی شرکت، ارزش‌گذاری طرح‌ها، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و تنظیم قراردادها، به دنبال خلق ارزش و کسب موفقیت برای شرکت‌های سرمایه‌پذیرند.»

ربیعی با اشاره به  دلیل راه‌اندازی صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه گفت: « ما از ابتدای فعالیت، قصد راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی را داشتیم، ولی به دلیل تدوین نشدن قوانین مربوط به این صندوق‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این امکان برای ما در آن زمان وجود نداشت. در حال حاضر که این امکان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده و صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ما به عنوان دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور از فردا پذیره‌نویسی خود را آغاز خواهد کرد.»

به گفته مدیرعامل این گروه در راستای ارزش آفرینی برای سرمایه‌گذاران و پویایی اقتصاد کشور گام برخواهد داشت.

پذیره نویسی از فردا
 در ادامه این نشست حسن ملیحی، عضو کمیته سرمایه ‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه با اشاره به این موضوع که در بازار  «در بازار سرمایه خلائی وجود دارد به مزایای راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اشاره کرد و افزود:« خلا در بازار سرمایه، سبب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط  فرصت‌های استفاده از بازار را از دست بدهند. در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط غیربورسی کمک می‌کنند تا از دانش و سرمایه بهره‌مند شده و مسیر هموارتری برای ورود به بازار سرمایه داشته باشند.»

دو سرمایه گذاری در حوزه بازی و تجارت الکترونیک 
فیروزه پلت یکی دیگر سامانه ها از  از گروه مالی است که حدود یک سال پیش از آن رونمایی شد. مدیران گروه مالی فیروزه عنوان کردند فیروزه‌پلت سعی دارد با ایجاد بستری برای ارتباط سرمایه‌گذاران و سهامداران استارتاپ‌های مایل به واگذاری و ارائه خدماتی مانند راهبری مذاکرات برای رسیدن به معامله‌ای برد-برد، مشاوره ارزش‌گذاری و … نقش فعالی در جذب سرمایه‌های سرگردان کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان، فن‌آور محور و استارتاپی ایفا کند.

در ادامه پرسش و پاسخ اهالی رسانه رامین ربیعی در خصوص سرمایه‌های شکل گرفته در فیروزه پلت، گفت: «از بین بیش از ۴۵ مورد که به مرحله مذاکره رسیدند، دو معامله موفق از طریق فیروزه پلت در حوزه‌های بازی و تجارت الکترونیکی انجام شده است.  در این معامله‌ها یک سهامدار حقیقی سهام سهامداران خرد دو کسب‌وکار خریداری شد.»

او دلایل به نتیجه نرسیدن  سایر سرمایه‌گذاری‌ها را طولانی بودن روند مذاکره برای خروج نقدی  سهامدار از شرکت‌ها و در بسیاری از مواقع موافق نبودن هیات مدیره با خروج  عنوان کردند.

دو سرمایه‌گذاری بزرگ استارتاپی در راه است
گفتنی است زمستان سال گذشته نیز اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «گروه مالی فیروزه» با سرمایه اولیه ۵۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد. ربیعی درخصوص وضعیت فعلی این صندوق و اینکه تا این لحظه آیا استارتاپی موفق به جذب سرمایه از این صندق شده  اینگونه توضیح داد:«صندوق جسورانه فیروزه یک صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی و استارتاپ است. صندوق‌های بورسی یک فرایند پذیره‌نویسی دارند و در ادامه باید  فرایندی برای اجازه فعالیت طی کنند تا در نهایت قابلیت معامله در بورس را داشته باشند، هرکدام از این مراحل هم به خاطر مسائل مقرراتی و آیین‌نامه‌ای چند ماهی زمان می‌برد. مرداد ماه ۹۹ صندوق جسورانه فیروزه مجوز فعالیت دریافت کرده واز همان زمان؛  به بررسی موارد سرمایه‌گذاری کرده است. چندین مورد در حال مذاکره برای جذب سرمایه هستند. احتمالا از طریق این صندوق که سرمایه اولیه آن هم ۵۰ میلیارد تومان بوده یک یا دو سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگ انجام دهیم و بقیه سرمایه‌گذاری در موردهای کوچکتر صرف کنیم اما به دلیل نهایی نشدن مذاکره‌ها و همچنین  مقررات بورس نمی‌توانیم نام شرکت‌های انتخابی برای جذب سرمایه از این صندوق را اعلام کنیم.»

کد خبر: ۵۸٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha