۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
واریز تمام منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بورس
عضو شورای عالی بورس:

واریز تمام منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار بورس

صادقی، عضو شورای عالی بورس گفت: یک درصد صندوق توسعه ملی قطعی شده است و تا پایان سال تمام منابع واریز می شود و به نحو مناسب برای صیانت از حقوق سهامداران به بورس استفاده خواهد شد.

به گزارش بازار، رحمت الله صادقی با بیان اینکه در اصلاح قانون حمایت از تولید در سال ۱۳۹۴ تصریح شد که درصدی از صندوق توسعه ملی به کمک صندوق تثبیت بازار بیاید تا از نوسانات بورس جلوگیری کند، گفت: با پیگیری هایی که از طریق ریاست شورای عالی بورس از دو ماه قبل صورت گرفته است، تزریق یک درصد صندوق توسعه ملی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه قراردادی که باید بین سازمان بورس و صندوق توسعه ملی منعقد می شد، انجام شده است، عنوان کرد: در بخش اول هزار میلیارد تومان برای تعادل بخشی به بازار و ایجاد ثبات واریز شد که این مهم در کنار سایر صندوق هایی که بورس در اختیار دارد صورت می گیرد.

عضو شورای عالی بورس با تصریح بر اینکه یک درصد صندوق توسعه ملی قطعی شده است و تا پایان سال تمام منابع واریز می شود و به نحو مناسب برای صیانت از حقوق سهامداران و تعادل بخشی به بورس استفاده خواهد شد.

وی درباره جزئیات قرار داد میان سازمان بورس و صندوق توسعه ملی توضیح داد و اظهار کرد: بر اساس قرادادی که صورت گرفته است، مبلغ یک درصد به صورت ریالی دریافت و به صورت ریالی پس از پنج سال در تاریخ مشخص اصل مبالغ و با سود تعریف شده بازپس داده خواهد شد.

امین میرمعینی کارشناس بازار سرمایه با تصریح بر اینکه وظیفه صندوق تثبیث بازار، جلوگیری از نوسانات بازار نیست، گفت: نوسان و اصلاح، جزو ذات بازار است و با توجه به متغییرها و رویدادهای مختلف، بازار سرمایه نیز دچار نوسان می شود. بنابراین اینکه بخواهیم با توسل به یک صندوق، ضربه گیر محکمی را ایجاد کنیم، عنوان دستکاری در قیمت را باید روی آن بگذاریم و بازار مکانیزم اصلی خود را ایفا نمی کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزش بورس و فرابورس بیش از «هشت هزار هزار» میلیارد تومان است، اظهار کرد: طبیعتا با ارقامی که از صندوق توسعه ملی تزریق می شود نمی شود جلوی نوسانات بازار را گرفت و به نظر نمی رسد صندوق تثبیت بازار صرفا به تنهایی بتواند جلوی نوسانات بازار را بگیرد.

وی درباره نقش این صندوق بیان کرد: یکی از ماموریت ها و اصالت هایی که صندوق بازار دارد، جلوگیری از نوسانات و افت های کاذب کوتاه مدت است، زیرا این افت های کاذب وحشت زدگی را در جامعه سرمایه گذار سهام دار ایجاد می کند. در چنین شرایطی، صندوق تثبیت بازار به وسیله مدیریت بازارگردانی می تواند از وحشت زدگی سهام داران جلوگیری تا حدودی غیر حرفه ای جلوگیری می کند.

کد خبر: ۵۸٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha