۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰؛ درآمد پیشنهادی از بازار سرمایه در بودجه امکان پذیر است
بررسی تاثیر بودجه بر بورس؛

لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰؛ درآمد پیشنهادی از بازار سرمایه در بودجه امکان پذیر است

مولوی دبیر انجمن اقتصادی ایران می‌گوید که تامین بودجه برای سال ۱۴۰۰ به اندازه عددی که در لایحه پیشنهادی عنوان شده امکان پذیر است به شرطی که ببینم دولت به کدام سمت نقدینگی را هدایت می‌کند.

بازار؛ گروه بورس: با تقدیم  لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس، حرف و حدیث‌ها بازهم نسبت به مهمترین سند مالی کشور شروع شد، اما هنوز جزئیاتی از آن بیرون نیامده است. دولت برای سال آینده نگاه ویژه‌ای به تامین هزینه خود از بازار سرمایه دارد و بر اساس اطلاعاتی که تا کنون از لایحه بودجه پیشنهادی بیرون آمده، قرار است که ۹۵ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه کسب درآمد داشته باشد.

از بازار سرمایه می‌توان سه بخش درآمد تعریف کرد، یک مالیات بر نقل و انتقال سهام که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵درصد در نظر گرفته می‌شود، عرضه شرکت‌های دولتی که بیشتری عایدی را به دولت از بازار سرمایه می‌دهد و بخش بعدی هم مالیات بر عایدی سهام است که در لایحه پیشنهادی دولت در نظر گرفته شده است.

یکی از موارد بحث برانگیز در لایحه بودجه در بودجه کسب درآمد از فروش نفت است که علاوه بر صادرات آن قرار است که ۷۰هزار میلیارد تومان از انتشار اوراق سلف نفتی تامین بودجه کنند که برخی این مورد را غیر ممکن و تنها یک احتمال می‌دانند. هنوز اظهار نظری زیادی در خصوص تامین بودجه از بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۰ ارائه نشده است اما برخی از کارشناسان مدعی هستند که تحقیق ۹۵ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای سال ۱۴۰۰ امکان پذیر است. مولوی اقتصاددان می‌گوید تامین بودجه برای سال ۱۴۰۰ به اندازه عددی که در لایحه پیشنهادی عنوان شده امکان پذیر است به شرطی که ببینم دولت به کدام سمت نقدینگی را هدایت می‌کند.

 پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران و یکی از کارشناسان بازارهای مالی در گفتگو با بازار در مورد نحوی تامین بودجه برای سال ۱۴۰۰ از بازار سرمایه گفت: یکسری درآمدهای از بازار سرمایه برای بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده اما مسئله این است که باید شاخص به یک عددی برسد که این درآمد از بازار تحقق پیدا کند.

مولوی اضافه کرد: ما برای سال آینده در خوشبینانه‌ترین حالت ۳هزار ۱۰۰میلیارد تومان و در بدبینانه‌ترین حالت ۳هزار ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مرداد ماه سال آینده خواهیم داشت که این رقم می‌تواند موتور محرکی برای تمام بازارها باشد که با این حجم از نقدینگی که اگر مانند سال جاری وارد بازار سرمایه شود، می‌توان گفت که تامین آن مقدار از بودجه از بازار سرمایه امکان پذیر است.

وی با اشاره انتشار اوراق سلف و تاثیر آن بر بازار سهام گفت: انتشار اوراق سلف نفتی، این امکان را می‌دهد که پول سرمایه‌گذاران به خصوص سرمایه‌گذاران بزرگ به این اوراق هدایت می‌شود و این موضوع سبب کند شدن روند بازار سهام می‌شود.

این اقتصاددان نظر خود را مبنی بر اینکه، که طبق گفته وزیر اقتصاد مبنی بر تامین مالی ۳۲۰هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه طی ۶ ماهه ابتدای سال، اگر این عدد درست باشد در نتیجه با انتشار اوراق سلف هم می‌توان امید داشت که ۹۵ هزار میلیارد تومان تامین شود، این گونه بیان کرد: به نظر بنده عددی که آقای دژپسند گفته بسیار زیاد است این در حالی است که سازمان بورس اعلام کرد که دولت ۱۰۰هزار میلیارد تومان از بورس کسب کرده که بنده هم درستی رقم سازمان بورس را بیشتر تاکید می‌کنم، اما با توجه به آنچه در بالا گفته شد این امکان وجود دارد.

مولوی در انتقاد به نوع نوشتن بودجه اظهار کرد: تا زمانی که قسمت هزینه‌ها در بودجه کنترل و بهره‌ور نشود این شکاف بین درآمد وهزینه‌ وجود دارد و نمی‌توان با ایجاد درآمد کار کرد و هر سال هم این شکاف بزرگتر می‌شود. ما اگر به مدت ۶ سال رشد اقتصادی ۸درصد داشته باشیم تازه به وضعیت سال ۹۱ خواهیم رسید.

این اقتصاددان در پیشنهاد به نوع درآمد در بودجه گفت: بارها این پیشنهاد را دادم که دولت باید اوراق زیر ساختی بفروشد و پول آن را صرف زیرساخت‌ها و پروژه‌ها کند تا وضعیتی مانند شرایط کنونی خوزستان ایجاد نشود.

کد خبر: ۵۸٬۷۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha