۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
مقصرین بازار سرمایه را خوب می شناسیم| برخورد با سیگنال فروشان و عوامل صف خرید و فروش صوری
گفتگوی بازار با نائب رئیس اول مجلس

مقصرین بازار سرمایه را خوب می شناسیم| برخورد با سیگنال فروشان و عوامل صف خرید و فروش صوری

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه نگاری با رئیس قوه قضاییه پیرو ارائه فهرست متخلفین بازار سرمایه گفت: به طور کل مجلس چهار ماه صبوری کرد تا این گزارش از سوی سازمان بورس ارائه شود اما متاسفانه مسئولین این سازمان با ما روراست نبودند و چندین بار به ما گفتند که این گزارش ارسال شده و بعداً معلوم شد که این گزارش ارسال نشده است و تنها گردش کار برای دادستان محترم ارسال شده است.

سید امیر حسین قاضی زاده‌هاشمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به نامه نگاری با رئیس قوه قضاییه پیرو ارائه فهرست متخلفین بازار سرمایه گفت: ابتدا باید گفت دستگاهی که باید تخلفات موجود را گزارش می‌کرد، سازمان بورس بود نه مجلس شورای اسلامی.

وی افزود: به طور کل مجلس چهارماه صبوری کرد تا این گزارش از سوی سازمان بورس ارائه شود اما متاسفانه مسئولین این سازمان با ما روراست نبودند و چندین بار به ما گفتند که این گزارش ارسال شده و بعداً معلوم شد که این گزارش ارسال نشده است و تنها گردش کار برای دادستان محترم ارسال شده است.

 نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لاجرم ما مجبور شدیم تا خودمان دست به کار شده و لیست شرکت های متخلف بورسی را به دادستان محترم ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه این فهرست شرکت های متخلف بورسی از طرق غیر رسمی در اختیار ما قرار گرفته است، تصریح کرد: با این حال این وظیفه معاونت حقوقی سازمان بورس بوده که درباره این تخلفات تشکیل پرونده داده و با این تخلفات برخورد و این لیست را در اختیار مدعی‌العموم برای برخورد های بعدی قرار دهد.

تخلفات به جز تخلفاتی است که سازمان بورس پیرو  ترک فعل‌ها انجام داده است
قاضی زاده هاشمی اظهارداشت: در حال حاضر جنس تخلفات صورت گرفته چند نوع است؛ این تخلفات به جز تخلفاتی است که سازمان بورس پیرو  ترک فعل‌ها انجام داده است لذا این تخلفات سر جای خودش باقی است؛ به عنوان مثال چرا سازمان بورس در زمان خود از ایجاد حباب در این بازار جلوگیری نکرده است؟ یا چرا از گسیل افراد کم تجربه به این بازار خودداری نکرده است ؟

سوال اینجاست که چرا سازمان بورس دامنه نوسانات این بازار را نبست تا این بازار یک رشد جدی داشته باشد و یا اینکه چرا مسئولین این سازمان بازارگردانی را از ابتدا شروع نکردند و صبر کردند تا ریزش ها اتفاق بیفتد و پس از آن به موضوع بازارگردانی پرداختند

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بیان داشت: همچنین سوال اینجاست که چرا سازمان بورس دامنه نوسانات این بازار را نبست تا این بازار یک رشد جدی داشته باشد و یا اینکه چرا مسئولین این سازمان بازارگردانی را از ابتدا شروع نکردند و صبر کردند تا ریزش ها اتفاق بیفتد و پس از آن به موضوع بازارگردانی پرداختند.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین این جای سوال دارد که مسئولین این سازمان چرا زمانی که ریزش شاخص بورس رخ داد منفعلانه برخورد کردند و چرا با متخلفین که ابتدا صف خرید ایجاد کردند تا قیمت‌ها رشد کند و پس از آن، به یک آن شروع به فروش کردند، برخورد نکرد و چراهای دیگر ...

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شورای عالی بورس در مقطعی مصوباتی را گذراند، بیان داشت: این موارد اواخر تابستان تصویب شد تا اقداماتی برای اصلاح بازار سرمایه مدنظر قرار گیرد که باید گفت حتی این موارد هم پیگیری نشد لذا آن بخش از تخلفات که ما به آن اشاره می‌کنیم و گفتیم لیست آن را می‌فرستیم برای همین فقره آخر است یعنی ما هنوز به اقدامات اولیه در این بازار به مانند رشد صوری، سفته‌بازی ها و ریزش شاخص وارد نشده ایم.

عمده تخلفات از سوی شرکت‌های حقوقی در این بازار رخ می دهد
قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: با این حال عمده این تخلفات از سوی شرکت‌های حقوقی در این بازار رخ می دهد لذا حقوقی ها وابسته به دولت هستند - یا به طور مستقیم دولتی هستند به مانند برخی از بانکها که دولتی هستند و یا به طور غیرمستقیم دولتی اند - یعنی درست است که خصوصی شده‌اند اما مدیر عاملان آنها را دولت منصوب می کند.

وی بیان داشت: تمامی واگذاری‌هایی که از سوی خودروسازان و فولادی‌ها انجام شده همه مدیرعاملان آنها از سوی دولت منصوب شده‌اند و ظاهراً خصوصی شده‌اند و اما در باطن از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل شدند و بنده هم همین قدر می توانم بگویم که دست همین‌ها در کار است.

تمامی واگذاری‌هایی که از سوی خودروسازان و فولادی‌ها انجام شده همه مدیرعاملان آنها از سوی دولت منصوب شده‌اند و ظاهراً خصوصی شده‌اند و اما در باطن از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل شدند و بنده هم همین قدر می توانم بگویم که دست همین‌ها در کار است

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته ما لیست شرکت‌های متخلف را داریم و می‌دانیم مقصر اول تا صدم کیست و این لیست را خدمت مقام قضایی ارسال کرده ایم و حتماً این لیست برای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم ارسال خواهد شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با این حال ما به لیست تهیه شده خود مطمئن هستیم لذا به دلیل اینکه این اطلاعات به طور رسمی به دست ما نرسیده ، این حق را می‌دهیم که مقام قضایی و کمیسیون اصل نود به این مسئله ورود کنند و ببیند چند درصد از این شرکت ها مقصر بوده و چه میزان مقصر نبوده اند هر چند که بازار سرمایه بازار شفاف است و معلوم است که چه کسی صف خرید، چه کسی صف فروش و چه کسی چقدر ریزش و چه کسی بازارگردانی را شروع کرده است.

با سیگنال فروشان و کسانی که صف خرید و فروش صوری راه انداخته باید برخورد شود
این نماینده مجلس با اشاره به برخی جو سازی‌ها پیرو فهرست متخلفین بازار سرمایه، بیان داشت: بالاخره ما نگفتیم که چه کسی متخلف است؛ برخی مگر می دانند در لیست ما اسم چه شرکتی آمده است تا مشخص شود چه کسی قرار است چه کسی را متخلف بداند.

وی تاکید کرد: هر کس که متخلف است؛ یعنی با آن کسی که سیگنال فروشی و مردم را دچار انحراف کرده، تا کسی که آمده به اصطلاح صف خرید و فروش صوری راه انداخته باید مورد برخورد قرار گیرد.بنابراین ما دست روی نقطه خاصی نگذاشته ایم اما برخی مگر می‌دانند ما از کجا اطلاعات را کسب کرده‌ایم و اگر افرادی خبر دارند بفرمایند...

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در حال حاضر ما اسم ۱۰۰ شرکت متخلف را به دستگاه قضایی معرفی کردیم و البته این فهرست بیشتر از این ها بوده و فعلا ما اسامی شرکت‌هایی که مهم بوده‌اند را شمارش کرده‌ایم.

کد خبر: ۵۸٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha