۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
سودآوری در کویر با اجرای طرح هاب شتر
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سودآوری در کویر با اجرای طرح هاب شتر

بیرجند- اجرای طرح هاب شتر در خراسان‌جنوبی فرصتی برای اشتغال‌زایی و استفاده از ظرفیت‌های بی بدیل استان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان‌جنوبی سرزمین پتانسیل‌های ناشناخته است. سرزمینی که از خاک، آفتاب و معدن آن می‌توان گنج‌های بی بدیلی را استخراج کرد. یکی از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی پرورش دام و به ویژه شتر در کویر استان است که سال‌ها است به صورت سنتی در این منطقه انجام می‌شود.

از این رو طرح هاب منطقه‌ای شتر از سال گذشته و طی تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، وزارت جهاد کشاورزی و استانداری در استان خراسان‌جنوبی عملیاتی شد تا در نهایت موجب اشتغال زایی و تولید ثروت در منطقه و به ویژه شهرستان‌هایی چون نهبندان شود.

مهمترین مؤلفه‌های مدنظر در این تفاهم‌نامه بالفعل‌کردن بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان است چرا که اقلیم مناسب استان، تسلط مردم به شغل آبا و اجدادی و انگیزه آنها به ادامه این حرفه از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند.

براساس تحقیقات علمی از شیر شتر می‌توان ۷۰ فرآورده تولید کرد و از این رو کارشناسان بیان می‌دارند با استفاده از همین پتانسیل می‌توان ثروت ایجاد و مهمترین دغدغه فعلی که همان کم درآمد بودن مردم استان است را رفع کرد.

 پرداخت ۱۰۸ میلیارد تومان تسهیلات
سید احمد حسینی، مدیر پروژه هاب شتر در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: تاکنون در زمینه اجرایی شدن این پروژه ۱۰۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان‌کرد: به دو هزار و ۲۰۰ نفر در زمینه دام سبک حدود ۸۸ میلیارد تومان تسهیلات و برای شتر نیز به ۵۰۰ نفر ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم.

مدیر پروژه هاب شتر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آموزش‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم، ادامه‌داد: در زمینه تأمین دام و شتر مورد نیاز نیز از طریق شرکت پردیس حدود ۵۰۰ نفر شتر و هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک وارد کرده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه همچنین خود مردم ۴۳ هزار رأس دام سبک و هزار نفر شتر را از طُرق قانونی وارد کرده‌اند، بیان‌کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در این طرح بحث توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی به ویژه در زمینه شیر دام و شیر شتر است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این طرح نیز تا کنون ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که بیشتر آن به صورت سرمایه در گردش بوده است، گفت: سه مرکز جمع آوری شیر در شهرهای بشرویه،نهبندان و خوسف وجود دارد که حدود ۷۰۰ تا یک تن شیر را به صورت روزانه جمع‌آوری می‌کنند و بخش زیادی از آن به کارخانه‌های لبنی ارسال می‌شود.

مدیر پروژه هاب شتر خراسان‌جنوبی افزود: این پروژه در مجموع تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و در حوزه زیرساخت‌ها چون مرتع کاری در حیدرآباد نهبندان، ایجاد قرنطینه و کشتارگاه حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم.

گفتنی است در طرح هاب منطقه‌ای شتر، زنجیره کاملی از احداث مزارع پرورش شتر تا ایجاد واحدهای تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون و حتی ریسندگی پشم شتر دیده شده که در صورت تحقق کامل، می‌تواند خراسان جنوبی را به عنوان قطب پرورش شتر و تولید محصولات فرآوری شده تبدیل کند.

کد خبر: ۵۸٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha