۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
عوامل اصلی در موفقیت تولید

عوامل اصلی در موفقیت تولید

تولید کنندگان برای دستیابی به موفقیت باید فاکتورهای بسیاری را رعایت کنند ولی رعایت و پیاده سازی بهره وری، اتصال و استاندارد سازی، سه عامل مهم و تعیین کننده موفقیت تولید کنندگان در بازار امروز است.

سجاد صفری؛ بازار: مدیرهای شرکت های مطرح و سرشناس جهان موفقیت یک واحد تولیدی و صنعتی را در نیاز به فناوری نوآورانه در عملیات بهبود بهره وری، اتصال و استاندارد سازی را مطرح می کنند.

یک شرکت یا واحد تولیدی و صنعتی برای اینکه بتواند در بازار فروش، سهیم باشند و به موفقیت برسند بایستی فاکتورهای بسیاری را رعایت کنند و بطور مداوم اطلاعات خود و امکانات موجود را به روزرسانی کنند.

همانطور که گفته شد؛ تولید کنندگان برای دستیابی به موفقیت باید فاکتورهای بسیاری را رعایت کنند ولی رعایت و پیاده سازی بهره وری، اتصال و استاندارد سازی، سه عامل مهم و تعیین کننده موفقیت تولید کنندگان در بازار امروز است.

فرایند استاندارد سازی یک ضرورت اساسی برای گسترش یک کارخانه یا واحد تولیدی است

۱ بهره وری:
در حال حاضر، تولیدکنندگان در تلاش برای گسترش در سطح جهانی هستند. بنابراین، توسعه، اغلب به معنای افزایش تولید بدون افزایش زیرساخت های تولید است. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان باید روی بهره وری عملیاتی تمرکز کنند.

واحدهای صنعتی و شرکت ها باید با افراد کمتری کار کنند و ضرورت بهره وری، ایجاد کنند این موضوع، کاهش هزینه ها یا مقابله با شکسته شدن زنجیره های تأمین نیست بلکه افزایش بهره وری در عملیات است.

با توجه به این موضوع، جای تعجب ندارد که منابع برای چنین، افزایش بهره وری محدود هستند. بنابراین، تولیدکنندگان به دنبال روش های مقرون به صرفه و کارآمد برای به روزرسانی عملیات کارخانه و به دست آوردن این بهره وری اضافی هستند.

واقعیت این است که زیرساخت های اتوماسیون در آمریکا و کشورهای اروپا بسیار قدیمی هستند و رقابت با اقتصادهای در حال ظهور با زیرساختی کاملاً منسوخ غیرممکن است.

برای غلبه بر این چالش، شرکت ها باید نگاهی به منابع خود داشته باشند و هوشمندانه ترین حرکت را برای افزایش کارایی انجام دهند.

از اوایل سال ۱۹۷۰ میلادی، بـهره وری یکی از مـهمترین مـوضوعاتی بوده است که در سطح سازمان ها و کشورها توجه ویژه ای را به خود جلب کرده اسـت. مقدار و نرخ رشد بهره وری در هر کشور، تأثیر بسزایی بر سطح زندگی، تورم، بیکاری، وضعیت اقتصادی جـامعه و رقـابت پذیری در سـطح جهانی دارد. در نظرسنجی که از مدیران صنایع آمریکا انجام شده ارتقاء بهره وری یکی از دو یا سه موضوع مـهم و جـدی اسـت که این کشور با آن روبه رو است.

تا اهمیت بهره وری و چگونگی ارتقاء آن در سطوح ملی، صـنعت، سـازمان و فـرد بخوبی شناخته نشود بهره وری، تحقق نخواهد یافت. بهره وری، آرمان های ملی، اهداف صنعت، سازمان و نـیازهای فـردی را به هم مرتبط می کند. بهره وری، منافع سرشاری برای یک ملت، صنعت،  شرکت و افراد بـه هـمراه خـواهد آورد. شکوفایی اقتصاد یک کشور در گرو بهره وری بالای منابع آن است به عبارت دیگر، بهره وری تـرکیبی دقـیق و بهینه از تمام منابع انسانی و مادی موجود در یک کشور است.  

در شرکت ها و سازمان هایی که بـهره وری آنها از متوسط بهره وری صنعت بالاتر باشد معمولا از حاشیه سود بالاتری برخوردار هستند. همچنین اگر بهره وری شرکتی سریعتر از بهره وری رقبای آن افزایش یابد حاشیه سود آن شرکت نیز افزایش خواهد یافت و اگر سازمانی، میزان بـهره وری آن، پایین تر از متوسط شاخص بهره وری در صنعت باشد و نرخ بهره وری آن ها کمتر از شرکت های رقیب رشد کند در بلند مدت ورشکست خواهند شد.

۲ قابلیت اتصال:
ارتباط با جهان پیرامون یکی از دلایل موفقیت واحدهای تولیدی و صنعتی است و کارخانجات و واحدهای صنعتی مطرح جهان از این امکان به خوبی استفاده می کنند و همین موضوع، موفقیت آن ها را رقم زده است. بستر اینترنت یکی از راه های اتصال واحدهای تولیدی و صنعتی با دنیای پیرامون است و با توجه به گستردگی و پهناوری دنیای متصل به شبکه اینترنت، بدون شک، بهره گرفتن از فضای اینترنت یا دنیای مجازی، موثرترین و سازنده ترین مسیر برای پویایی و شکوفایی یک واحد صنعتی است.

واحدهای تولیدی و صنعتی اگر ارتباط خود را از طریق اتصال به شبکه اینترنت با دنیای بیرون برقرار نکنند در واقع، نخواهند توانست که با رقبای خود رقابت موفقیت آمیزی داشته باشند.

اترنت صنعتی (پروتکل استاندارد یا تکنولوژی است که در شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد.) تنها جواب عملی اتصال است. اگر واحدهای صنعتی و تولیدی در اتوماسیون اداری از اترنت استفاده نکنند در بازار فروش و رقابتی با مشکل روبرو خواهند شد.

۳ استاندارد سازی:
استاندارد سازی، مهمترین عنصر برای بهبود کارایی و بهره وری است و استاندارد سازی، کار ساده ای نیست. تلاش برای دستیابی به استاندارد سازی در محدوده کنترل، بسیار دشوار است. فرایند استاندارد سازی یک ضرورت اساسی برای گسترش یک کارخانه یا واحد تولیدی است.

اگر یک کارخانه یا واحد تولیدی استاندارد قوی داشته باشد توانایی تکرار مجدد آن سیستم ها را خواهد داشت؛ بنابراین استاندارد سازی به طور مستقیم با گسترش جهانی ارتباط دارد.

با استاندارد سازی عملیات، یک واحد تولیدی، کارایی عملیاتی، کاهش نهایی منابع مهندسی و عرضه سریعتر محصولات تولیدی به بازار را به دست می آورد.

کد خبر: ۵۸٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha