۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
سیل در کمین کرمان؛ بسیج امکانات برای عبور از بحران
بازار گزارش می دهد؛

سیل در کمین کرمان؛ بسیج امکانات برای عبور از بحران

کرمان- بارش باران در مناطق گسترده‌ای از کرمان، خطر بروز سیل در این استان را افزایش داده و این امر آماده‌باش نیروهای مدیریت بحران و هوشیاری مردم را ضروری کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: حجم بارش‌های پاییزه در استان کرمان به ویژه مناطقی نظیر زرند، کوهبنان، راور و انار افزایش یافته و این امر خوشحالی مردم منطقه به ویژه کشاورزان را به دنبال داشته اما زنگ خطر بروز سیل را نیز در این مناطق به صدا درآورده است.

همین امر سبب شد تا ستاد مدیریت بحران استان کرمان جلسه فوق العاده تشکیل دهد تا هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها برای مدیریت بحران سیل انجام شود.

گرچه بارش رحمت الهی خطر خشکسالی را از سر مناطق کویری رفع می‌کند اما عدم مدیریت آن، خطری جدی برای مردم منطقه و زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف به شمار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران که در استانداری کرمان برگزار شد، گزارشی از وضعیت بارش‌های فعلی و پیش‌بینی وضعیت جوی مناطق مختلف استان ارائه کرد که اساس تصمیم‌گیری برای ستاد مدیریت بحران کرمان در جلسه فوق‌العاده امروز بود.

تورج جدیدی اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، مناطق شمالی و غربی استان کرمان در وضعیت هشدار هستند و با توجه به حجم بارش‌ها، سطح قرمز برای آنها لحاظ می‌شود.

آغاز فعالیت سامانه بارشی از ظهر شنبه
وی عنوان کرد: سامانه بارشی پرقدرتی از ظهر امروز فعالیت خود را در کرمان آغاز می‌کند و این بارش‌ها تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت ضمن اینکه دمای هوا نیز در این استان به طور میانگین تا هفت درجه کاهش می‌یابد.

جدیدی یادآور شد: مناطقی نظیر زرند، هجدک، دشتخاک، راور، کوهبنان، فیض آباد، کرمان، انار و بافت، بیشترین میزان بارش‌ها را شاهد خواهند بود بنابراین احتمال بروز سیلاب حتی در مناطق شمالی استان کرمان نیز وجود دارد.

وی عنوان کرد: در شهر کرمان، منطقه کوهپایه احتمال طغیان رودخانه وجود دارد و شهداد نیز از سمت نهبندان احتمال روان آب دارد.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه بیشترین میزان بارش‌ها را در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه شاهد خواهیم بود، افزود: در مرکز استان، احتمال طغیان رودخانه و در سایر مناطق نیز آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و بروز سیلاب وجود دارد.

خطر بروز سیل از غرب استان کرمان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه نسبت به تهدید سیل از منطقه غرب شهر کرمان هشدار داد و گفت: حوزه‌های آبریز شهر شناسایی شده و اقدامات لازم از جمله ایجاد ۱۳ بند سنگی و سیمانی در مناطق مورد هجوم سیل، انجام شده است.

سید مصطفی آیت‌اللهی همچنین از تجهیز دهیاری‌های استان برای مقابله با سیل خبر داد و گفت: ۱۱ دستگاه موتور پمپ تخلیه و برخی تجهیزات دیگر از محل اعتبارات ستاد مدیریت بحران خریداری شده است.

وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت سیلاب و سایر بحران‌ها توسط فرمانداری‌های استان کرمان بیان کرد: فرمانداری‌ها نباید به نحوی عمل کنند که با بروز کوچکترین آبگرفتگی، از استانداری کمک بخواهند.

اعلام هشدار به فرمانداران از اواسط هفته گذشته
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: از اواسط هفته گذشته، هشدارهای مکرر به فرمانداران و دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان کرمان در مورد بروز سیل داده شده و انتظار آمادگی کامل آنها در این زمینه وجود دارد.

مجید سعیدی عنوان کرد: پذیرفته نیست که با کوچکترین آبگرفتگی در شهر، فرمانداران با ستاد بحران تماس گرفته و تقاضای کمک کنند بلکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان باید در اختیار و کمک هم باشند و در صورتی که بحران خارج از کنترل شهرستان بود، ستاد بحران استان شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به توزیع نامتقارن زمانی و مکانی بارندگی‌ها طی دو سال گذشته در مناطق مختلف استان کرمان بیان کرد: لازم است در این زمینه تدابیر ویژه مقابله‌ای اندیشیده شود.

آماده باش فرمانداران استان کرمان
استاندار کرمان نیز در این جلسه بر لزوم آمادگی کامل فرمانداران شهرستان‌های استان کرمان تاکید کرد و گفت: منفعل عمل کردن در این شرایط، آسیب بسیاری به استان وارد می‌کند بنابراین لازم است فرمانداران در تمام مناطق آمادگی کامل برای مقابله با بحران سیل را داشته باشند.

فرض بر آمادگی ۱۰۰ درصدی است و همه فرمانداران باید پای کار باشند و بحران را به طور مستقیم مدیریت کنند و تلاش کنند تا همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز را در شهرهای خود مستقر کنند

علی زینی‌وند عنوان کرد: فرض بر آمادگی ۱۰۰ درصدی است و همه فرمانداران باید پای کار باشند و بحران را به طور مستقیم مدیریت کنند و تلاش کنند تا همه تجهیزات و امکانات مورد نیاز را در شهرهای خود مستقر کنند.

وی تصریح کرد: تمام امکانات شهرستان‌ها به کار گرفته شود تا در صورت بروز سیل مردم به ویژه در مناطق عشایرنشین و روستاها دچار مشکل و آسیب نشوند.

فرماندار راور نیز در این جلسه از آمادگی برای مقابله با بحران در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: یکی از مشکلات راور، پل رودخانه کالیشور است و به دلیل تخریب دهانه پل‌ها در پی سیلاب سال‌ گذشته، در صورت وقوع سیلاب دچار مشکل خواهیم شد.

مالک اژدری بیان کرد: لایروبی رودخانه ها نیز انجام شده و امیدواریم مشکل خاصی در صورت افزایش بارندگی‌ها به وجود نیاید.

امدادگران هلال احمر در آماده‌باش
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: جمعیت هلال احمر استان کرمان ۲۵ پایگاه بین شهری و ۲هزار و ۵۰۰ امدادگر آموزش دیده دارد و تیم واکنش سریع نیز با آمادگی کامل برای پوشش حوادث در آماده‌باش هستند.

رضا فلاح بیان کرد: در صورت بروز سیلاب، نیروهای امدادی و آموزش دیده در تمام مناطق استان پای کار خواهند بود و در صورت نیاز به امدادرسانی به آسیب دیدگان احتمالی، کار خود را انجام خواهند داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: کرمان استانی کویری است با این وجود، ۲۲ گردنه برفگیر دارد که تمام این گردنه‌ها ظرف دو ماه آینده به دوربین‌ مجهز خواهند شد.

نگرانی از روان آب‌های استان‌های مجاور کرمان
سیدعلیخانی با تشریح امکانات موجود در راهدارخانه‌های کرمان و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از بروز مشکل در زمان بارش برف و باران در محورهای این استان عنوان کرد: لایروبی ورودی پل‌ها صورت گرفته اما نگرانی بیشتر از بارندگی استان‌های مجاور است زیرا در سال گذشته تخریب‌های استان از روان آب‌های خراسان جنوبی و چند استان دیگر بود.

فرماندار کرمان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده برای مقابله و مدیریت بحران سیل در مرکز استان کرمان اظهار داشت: در حوزه آبریز ماهان علاوه بر بندهای سنگی و سیمانی، چهار گورآب اصلاح شده‌ و در حوزه آبریز راین نیز لایروبی انجام و مشکلات بندهای خاکی برطرف شده است.

در حوزه آبریز شهر کرمان، ۱۳ بند سنگی و سیمانی و خاکی ده‌بالا انجام و تکمیل شده و با اقدامات در منطقه گجگین، تلاش شده تا مشکلات حوزه آبریز شهر کرمان به حداقل برسد

بابایی عنوان کرد: در حوزه آبریز شهر کرمان، ۱۳ بند سنگی و سیمانی و خاکی ده‌بالا انجام و تکمیل شده و با اقدامات در منطقه گجگین، تلاش شده تا مشکلات حوزه آبریز شهر کرمان به حداقل برسد.

ظرفیت تنها ۳۰ میلیمتر بارندگی در شهر کرمان
وی یادآور شد: در حوزه آبریز شهداد نیز با همکاری منابع طبیعی، رودخانه جهار در حال لایروبی است و در حوزه آبریز کوهپایه نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

بابایی با تاکید بر اینکه آب‌های سطح در شهر کرمان بلافاصله باید جمع‌آوری شود، افزود: کرمان فقط ظرفیت ۲۴ تا ۳۰ میلیمتر بارندگی را دارد بنابراین در زمان بارش باید با همکاری شهرداری و ارتش به سرعت نسبت به جمع آوری آبهای سطحی اقدام شود.

از آنجا که کرمان از جمله استان‌هایی است که همواره از مشکل خشکسالی رنج می‌برد، امیدواریم بارش‌های امسال مرهمی بر درد خشکسالی این استان باشد و عدم مدیریت، بارش رحمت الهی را به رنجی جدید برای مردم این استان تبدیل نکند.

کد خبر: ۵۸٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha