۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند
رییس جمهور:

به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور گفت: اگر اقدامات دو سه‌ هفته اخیر نبود ما با مشکلات بسیار گسترده در زمینه شیوع کرونا مواجه می‌شدیم. وقتی ما پروتکلی را الزامی می‌کنیم و ابلاغ می‌شود، خود ما مسئولان وظیفه اجرای آن را بیش از مردم عادی برعهده داریم.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در این مدت ۴۲۰ مصوبه داشته‌ایم و به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم، گفت: تاکنون ۸۵ درصد مصوبات ما عملیاتی شده است.

وی افزود: کار بسیار خوبی در این مدت محدودیت‌ها انجام شده که آثار مثبتی داشته است و همه این‌ها با همکاری مردم به وجود می‌آید. تا زمانی که مردم به مسری بودن این بیماری واقف باشند و به پروتکل‌ها عمل کنند، وضعیت بهتر می‌شود.

روحانی تأکید کرد: البته هر کجا وضعیت قرمز باشد ما محدودیت‌ها را اجرایی و اعمال می‌کنیم. ما به کانال ۵۰۰ نفر فوتی در روز نزدیک شده بودیم و حتی به ما می‌گفتند که وضعیت بدتر نیز می‌شود اما امروز به کانال ۳۰۰ نفر بازگشتیم و امیدواریم از این نیز کمتر شود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه اگر مراعات در جامعه ما مورد توجه قرار نگیرد و مردم حس کنند شرایط عادی شده، یک‌ماه بعد باز به شرایط بحرانی باز می‌گردیم، تاکید کرد: حتی اگر واکسن مفید و موثر به دست ما برسد و ما هم برای مردم آن را فراهم کنیم، لازم است که همچنان پروتکل‌ها رعایت شود، چرا که نه مشخص است آثار این واکسن‌ها چقدر است، نه مشخص است که چه عوارضی دارد و نه به محض تزریق، تأثیر می‌گذارد.

روحانی یادآور شد: به امید واکسن نباید مراقبت‌ها کاهش پیدا کند. هیچ واکسنی نیز صد درصد اثربخش نیست و همچنین نمی‌دانیم که این ویروس چقدر تغییر ژنتیکی در آینده خواهد داشت. پس در این شرایط لازم است پروتکل‌ها مراعات شود.

وی با بیان اینکه افراد مبتلا باید دوران قرنطینه را بگذرانند، تصریح کرد: تأسف‌بار است که فردی مبتلا می‌شود، به او اعلام می‌شود و بازهم او از خانه و قرنطینه خارج می‌شود و حتی می‌خواهد سوار هواپیما و وسایل حمل و نقل عمومی شود. این موارد از سوی ما حتماً باید با برخورد مواجه شود و جریمه‌ها برای این افراد اعمال شود. ما ناچار از سختگیری نسبت به چنین افرادی هستیم.

رییس جمهور تاکید کرد: اگر اقدامات دو سه‌ هفته اخیر نبود ما با مشکلات بسیار گسترده در زمینه شیوع کرونا مواجه می‌شدیم. وقتی ما پروتکلی را الزامی می‌کنیم و ابلاغ می‌شود، خود ما مسئولان وظیفه اجرای آن را بیش از مردم عادی برعهده داریم.

روحانی ادامه داد: همه آنانی که مسئول هستند باید بیش از دیگران آن را رعایت کنند. اگر چنین نشود مردم می‌گویند پس این مراقبت‌ها چندان اهمیتی ندارد، اگر داشت چرا فلان اداره یا فلان مسئول رعایت نکرد؟ پس باید طوری عمل کنیم که مردم، مسئولان را در این زمینه الگو قرار دهند.

وی با اشاره به تاثیر اعمال محدودیت‌ها در دو هفته اخیر، اظهار کرد: از ۱۶۰ منطقه قرمزی که در دو هفته پیش داشتیم اکنون با تلاش‌ها و مراعات مردم به ۶۴ منطقه قرمز کاهش داشته‌ایم. اما طبق گزارش‌ها ۷ شهرستان نیز وضعیت فوق‌ قرمز دارند که باید حتماً برای این شهرستان‌ها اقدامات فوری انجام گیرد، چرا که نرخ ابتلا به کرونا در این شهرستان‌ها صعودی است.

رییس‌ جمهور در پایان با اشاره به شرایط امروز تهران در زمینه شیوع کرونا اظهار کرد: تهران در شرایط نارنجی است اما ما لب مرز قرمز شدن شرایط قرار داریم و اگر مراقبت‌ها و نظارت و کنترل کافی انجام نگیرد بازهم بعد دو هفته ممکن است شرایط تهران قرمز شود.

کد خبر: ۵۸٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha