۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
درگاه ملی قوه قضاییه برای دسترسی الکترونیکی به خدمات رونمایی شد
صبح امروز؛

درگاه ملی قوه قضاییه برای دسترسی الکترونیکی به خدمات رونمایی شد

مراسم رونمایی از «درگاه ملی قوه قضاییه» با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش بازار، درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات قضایی و سامانه هدایت الکترونیک قضایی جهت دسترسی الکترونیکی به خدمات قوه قضاییه با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

طی نشستی خبری به صورت مجازی، مراسم رونمایی از درگاه ملی قوه قضاییه، کارتابل یکپارچه خدمات قضایی و سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) با حضور عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری دستگاه قضا برگزار شد.

عیسی زارع پور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و فخری زاده با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات مرکز آمار قوه قضاییه در هشت ماهه سال جاری، عنوان کرد: دستیابی به قوه قضاییه هوشمند یکی از محورهای تحولی دستگاه قضا است و ما به دنبال دستیابی به آن، طی یک برنامه چهار ساله هستیم.

وی با اشاره به ۹ محور خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم با استفاده حداکثری از فناوری، دسترسی مردم به خدمات قضایی در نهایت سهولت و کرامت انجام شود و آرای صادره با دقت و به شکل موثر اجرا شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه بانک‌های اطلاعاتی مختلفی را در دست داریم که می‌توان با آن از وقوع جرایم پیشگیری کرد، گفت: در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، تا پایان آبان بیش از ۲۰ اقدام صورت گرفت که یکی از آن‌ها، سامانه مربوط به وکلاست و حتی تمدید پروانه وکالت از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وکلا می‌توانند همه اقدامات خود را از طریق این سیستم انجام دهند و به شکل شبانه روزی است.

زارع پور با بیان اینکه ماهانه ۳۰۰ هزار مراجعه به قوه را سامان دادیم و ۵۰ استعلام را به شکل الکترونیکی از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم، افزود: در این هشت ماه بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضاییه کمتر شده و به بیش از ۸۰۰ هزار مراجعه را سامان دادیم.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به اینکه تا پایان سال اقدامات زیادی را در دست داریم، گفت: در تلاش هستیم در زمینه استعلامات الکترونیکی همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و هدف گذاری ما بیش از ۲۰۰ نوع استعلام است.

وی ادامه داد: سامانه‌ها باعث شده حضور فیزیکی کمتر شود و در زمینه توسعه دادرسی‌های الکترونیکی یکی از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

زارع پور گفت: تا پایان سال برنامه داریم ۱۵ استعلام را الکترونیکی کنیم و دو هفته قبل، ۱۴۰۰ اتاق دادرسی الکترونیکی را فراهم کردیم.

وی تاکید کرد: بیش از ۳۰ هزار پرونده به شکل آنلاین و از طریق زیرساختی که قوه قضاییه آماده کرده، انجام شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: در بسیاری از استان‌ها اعزام زندانی به صفر رسیده و تا پایان سال همه زندان‌ها را مجهز می‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانی به صفر برسد و در استان البرز تقریبا به صفر رسیده است.

زارع پور با بیان اینکه برنامه ما این است که هر هفته پروژه‌هایی را در راستای الکترونیکی کردن قوه قضاییه رونمایی کنیم، گفت: امروز درگاه ملی قوه قضاییه رونمایی خواهد شد و تمام آرایی که قابلیت انتشار عمومی دارند در این سامانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: برای تمام خدمات قوه قضاییه، فیلم آموزشی تهیه می‌کنیم که آموزش می‌دهد چگونه مردم از این سامانه‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در بخش کارتابل یکپارچه خدمات قضایی همه اقداماتی که به شکل الکترونیکی امکان انجام آن است با یکبار ورود کردن در اختیار قرار می‌گیرد.

زارع پور افزود: در سیستم گواهی عدم سوپیشینه در کمتر از ۲۴ ساعت گواهی به شکل الکتروتیکی برای مردم صادر می‌شود. رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: همه خدمات در این سامانه به طور یکپارچه است و می‌توان استعلام گرفت که فردی که ادعای وکالت یا کارشناس می‌کند، وکیل یا کارشناس هست یا خیر.

وی افزود: یکی دیگر از سامانه‌ها، سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) است و ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم آموزش ساده طرح دعوی بدهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوی پرتکرار برای طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامی دعاوی پرتکرار برای مردم قابل اطلاع رسانی است.

زارع پور ادامه داد: این سامانه، راهنمای کاملا جامع از طرف قوه قضاییه برای مردم است و یکی از کارهای مهم است که می‌تواند باعث تسهیل دسترسی مردم به عدالت شود.

وی گفت: برنامه ما این است که نسخه تلفن همراه خدمات قوه قضاییه را در هفته آینده رونمایی کنیم و هفته بعد از آن احراز هویت از راه دور را راه اندازی کرده تا کسانی که ثنا ندارند بتوانند از خدمات قوه قضاییه استفاده کنند.

کد خبر: ۵۸٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بیگی IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      0 0
      با تقدیر و تشکر از خدمات ارزنده قوه قضائیه که در مسیر خدمات به مردم خدمات چشمگیری داشته امیدوارم سیستمی هم اتخاذ گردد که ضمن برقراری نگاه عدالت بین عوامل اجرایی دستگاه قضا موجب آرامش مظلوم و وحشت ظالم را هم همگانی و تقویت کند بهرحال سپاس از زحمات دست اندرکاران که عامل توجه به خواسته مردم را آشکار گردن خدایارتان باد