۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
گَرد فراموشی بر پیکر صنعت چرم همدان/ از گرانی مواد اولیه تا سایه افکنی کرونا
بازار گزارش می دهد؛

گَرد فراموشی بر پیکر صنعت چرم همدان/ از گرانی مواد اولیه تا سایه افکنی کرونا

همدان- گرانی مواد اولیه، نبود بازار فروش،کمرنگ شدن صادرات محصولات چرمی همدان و در اتفاقی جدید شیوع کرونا موجب شده تا چراغ کارگاه های تولیدی این حرفه در همدان یکی پس از دیگری خاموش شده و گَرد فراموشی بر پیکر چرم همدان بنشیند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درگذشته‌های نه‌چندان دور استان همدان به لحاظ بهره‌مندی از مراکز دام‌پروری در زمینه تولید مصنوعات چرمی به‌خصوص مصنوعاتی از نوع چرم گاوی از شهرت خاصی برخوردار بوده و حتی چرم تولیدی در همدان به علت کیفیت و کمیت خاص آن شهره بوده است.

در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان بارها نام چرم همدان به ‎عنوان یک ظرفیت و پیشینه تولید صنایع دستی دیده می شود

در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان بارها و البته در جای ‎ جای آن می‌توان نام چرم همدان را به ‎ عنوان یک ظرفیت و پیشینه تولید صنایع دستی دید که باید از این ظرفیت‌ها بهره ‎ ای ببریم ضمن اینکه بارها تأکید شده باید در مسیر توسعه و گسترش صنایع دستی محلی مانند چرم (دباغی و سراجی) در استان همدان پیش رویم و در عرصه صادرات آن‌ها به کشورهای هدف قدمی برداریم.

اما دراین‎بین به‌راستی چه قدم‌هایی برای فعالان این عرصه و البته زنده نگاه داشتن نام و نشان چرم همدان و یا حتی احیای آن برداشته شده است؟ آیا حال و روز فعالان عرصه چرم همدان این روزها خوش است؟

در این راستا با احمد گازرانی نایب رئیس اتاق اصناف همدان و رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان و همچنین خانم زندی یکی از بانوان هنرمند و تولیدکننده محصولات چرم همدان گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

تولیدکنندگان صنعت چرم به تعطیل رسیده اند
احمد گازرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها وضعیت تولید محصولات چرمی سخت شده است، عنوان کرد: با وجود محدودیت‌هایی که به سبب شرایط شیوع ویروس کرونا در نظر گرفته شده  تولید در کنار فروش سختی‌های خاصی پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان با تاکید بر اینکه اکثر تولیدکنندگان صنعت چرم کارشان تعطیل شده است، عنوان کرد: بازار فروش محصولات چرمی همدان نسبت به قبل خراب‌تر شده است.

چرم-همدان.jpg

وی ادامه داد: اکثر محصولات تولیدی چرم در قالب پوتین و کفش و لباس‌های پاییزه و زمستانی است اما در حال حاضر، به سبب نامناسب بودن بازار فروش کالاهای زمستانی آنها در کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های چرم دپو شده و تولیدکنندگان آنها با سند و چک‌هایی که دارند، زندگی را پیش می‌برند!

کارگاه‌های تولیدی باز هستند اما فروش مواد اولیه را تعطیل کرده اند و همین موضوع باعث شده تا مشکلاتی را در تولید محصولات چرمی شاهد باشیم

گازرانی در خصوص وضعیت مواد اولیه مورد نیاز نیز گفت: متأسفانه در قالب طرح‌های محدودیتی که در پیش گرفته شده شاهدیم که کارگاه‌های تولیدی باز هستند اما فروش مواد اولیه را تعطیل کرده اند و همین موضوع باعث شده تا مشکلاتی را در تولید محصولات چرمی شاهد باشیم.

نایب رئیس اتاق اصناف همدان یادآور شد: با این روند، مواد اولیه به راحتی پیدا نمی‌شوند چراکه فروشگاه‌های تهران تعطیل است.

وی با بیان اینکه از یک سو گرانی قیمت‌ها و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا کار تولید را برای ما سخت کرده است، عنوان کرد: اجناس چرمی به فروش نمی‌روند و صادراتی که پیش از شیوع ویروس کرونا بسیار خوب بود، حال تعطیل شده است.

گازرانی با بیان اینکه در قالب بازارهای فروش خارجی قدم‌های مناسبی را برداشته بودیم، گفت: روند بسیار خوبی در این قالب داشتیم به نوعی اجناس چرمی حتی برای سه ماه بعد نیز برای فروش مشخص بودند و بازار صادراتی به عراقمان بسیار خوب بود اما در حال حاضر، تقاضا برای محصولات چرمی داریم اما محدودیت‌ها جلوی این امر را گرفته است.

unnamed.jpg

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان با بیان اینکه از مجموع تولیدکنندگان محصولات چرمی در استان همدان تنها ۲۵ درصد آنها فعال هستند، عنوان کرد: برخی از فعالان این عرصه جوازشان باطل و برخی با وضعیت مغازه‌ها و کارگاه‌ها ی اجاره‌ای روبرو شده اند.

گازرانی به کارگاه‌های تولیدی چرم همدان که هم اکنون سر پا هستند نیز اشاره کرد و افزود: کارگاه‌های تولیدی چرمی که سال گذشته تعداد یک هزار جفت کفش چرمی تولید می‌کردند در حال حاضر این میزان به ۲۰۰ جفت رسیده یعنی به نوعی شاهدیم که میزان تولید بسیار کاهشی است.

از به صرفه نبودن تسهیلات تا بروکراسی‌های اداری در همدان
نایب رئیس اتاق اصناف همدان با تاکید بر اینکه مجموع فعالان استان همدان که در حوزه صنعت چرم فعال هستند به یک هزار نفر می‌رسد، عنوان کرد: تسهیلات ارائه شده در این حوزه چندان کارشناسی نبوده و شرایط اعطای تسهیلات مناسب نیز برای دولت مهیّا نبود اما برای تسهیلات شاهد بودیم که یکسری دستورالعمل‌ها آمد اما آن قدر پیچ و خم‌های اداری آن بالا بود و میزان وام اعطایی ناچیز و سود آن بالا، که استقبال چندانی از آن نشد و ارزش این که تولیدکننده وارد آن شود را نداشت.

وی در ادامه از موانع و بروکراسی‌های اداری در همدان نیز گلایه کرد و گفت: متأسفانه این بروکراسی و پیچ و خم‌های اداری در همدان بسیار پررنگ‌تر است و آن قدر تولیدکنندگان را اذیت می‌کنند که از کار و تولید پشیمان می‌شوند.

مسئولی که مردم از وی ناراضی هستند و موجب دردسر برای مردم می‌شود، کنار گذاشته شود

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه همدان از جمله شهرهایی است که در بحث امور اداری بسیار سخت گیر است، اضافه کرد: برخی مسئولین پشت میز می‌نشینند و برای مردم دردسر درست می‌کنند! باید مسئولی که مردم از وی ناراضی هستند و موجب دردسر برای مردم می‌شود، کنار گذاشته شود!

1829967.jpg

زندی که از تولیدکنندگان محصولات چرمی در همدان است نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها تنها کارهای تولید را پیش می بریم، گفت: متأسفانه فروشگاه‌های عرضه محصولات چرمی تعطیل هستند و پیش از آن نیز تا ساعت محدودی فعالیت داشتند بنابراین تنها در مسیر تولید محصول قدم برمی داریم.

این بانوی تولیدکننده محصولات چرم همدان ادامه داد: میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال پیش، کاهش یافته است.

با گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها روبرو هستیم، قیمت‌ها مداوم و روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و در این راستا شاهد نظارتی هم نیستیم

وی با تاکید بر اینکه قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری داشته است، گفت: در این زمینه با گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها روبرو هستیم، قیمت‌ها مداوم و روز به روز افزایش پیدا می‌کنند و در این راستا شاهد نظارتی هم نیستیم!

زندی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۷ تاکنون در عرصه چرم فعال است، اظهار کرد: اردیبهشت سال گذشته کارگاه تولیدی ام در آتش سوخت، در آن دوران ۱۳ نیروی فعال داشتم اما پس از این اتفاق نیروی کارم به ۷ نفر رسید و در حال حاضر، تنها دستمزد این افراد را جور می کنم تا بتوانم کارگاه را سرپا نگه دارم.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه در مسیر اعطای تسهیلات نیز آن قدر سنگ اندازی می‌شود که تمایل به گرفتن آن ندارم، مطرح کرد: بازپرداخت تسهیلات اعطایی بسیار سخت است و واقعاً سود ۱۸ درصدی برای این عرصه بالا است.

ملکمان را فروختیم و به زخم هایمان زدیم
وی در ادامه گفتگو ضمن ابراز ناراحتی ادامه داد: در این مسیر، ملکمان را فروختیم و به زخم هایمان زدیم تا بتوانیم کارگاهمان را سرپا نگه داریم و حال نیز شاهدیم که قیمت ملک روز به روز افزایش می یابد و ما که مستأجر شده ایم باید مداوم با قیمت بالای اجاره ها روبرو باشیم.

این تولیدکننده محصولات چرم همدان در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: تنها کاری که می کنیم، این است که این روزها در مسیر تولید وارد شده ایم تا بتوانیم سرپا بمانیم.

139509031122462779288784.jpg

در حالیکه در سال جهش تولید قرار داریم اما گویی، شیوع ویروس کرونا، گرانی مواد اولیه، نبود بازار فروش و کمرنگ شدن صادرات محصولات چرمی همدان موجب شده تا چراغ کارگاه‌های تولیدی در این مسیر یکی پس از دیگری خاموش شوند و به راستی که در سایه نبود برند چرم همدان و سرمایه گذاری‌های مناسب در این عرصه گَرد فراموشی بر پیکر چرم همدان نشسته است.

صنعت چرم در استان همدان از قدمت دیرینه‌ای برخوردار بوده اما سال‌ها است که محصولات چرمی تولیدی همدان بدون این که نام و نشانی از همدان داشته باشند در فروشگاه‌های مشهور چرم به فروش می رسند و خبری از برند چرم همدان در کشور نیست

اما اینکه در این مسیر چه زمانی قرار است قدم‌های مناسب برداشته شود؟ جای سوال است. صنعت چرم در استان همدان از قدمت دیرینه‌ای برخوردار بوده است اما سال‌ها است که محصولات چرمی تولیدی همدان بدون این که نام و نشانی از همدان داشته باشند در فروشگاه‌های مشهور چرم به فروش می رسند و خبری از برند چرم همدان در کشور نیست و حال نیز که شیوع ویروس کرونا، گرانی مواد اولیه و مناسب نبودن بازار فروش و صادرات نیز به آن افزوده شده است باید انتظار روزهای خوبی را برای صنعت چرم همدان نداشت! چراکه فعالین چرم همدان این‌روزها در مسیر تعطیلی‌ها و رکود و بیکاری‌ها هستند و حتی نتوانسته‌ایم مشاغل سابق را حفظ کنیم چه برسد به احیا!

با این حال، امید است تا در این مسیر شاهد همت‌های مضاعف مسئولین اقتصادی و البته صنایع دستی استان باشیم تا با تبلیغات مناسب و قدم نهادن در مسیر برندسازی چرم همدان، سرمایه گذاران چرم را به استان همدان روانه ساخته و رونق و جهش تولید را به کارگاه‌های تولیدی چرم همدان بازگردانند.

 

کد خبر: ۵۸٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha