۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
فناوری های هوشمند چالش های پیش روی رستوران ها را از میان می برد
استراتِژی رستوران های زنجیره ای برای حفظ بقا در دوران پاندمی کرونا

فناوری های هوشمند چالش های پیش روی رستوران ها را از میان می برد

پاندمی ویروس کرونا تمامی بخش های زندگی بشر را دستخوش تغییرات کرد. رستوران ها و فست فودی ها از جمله اصنافی بودند که متحمل ضرر های جبران ناپذیری شدند و به نظر می رسد تا پایان این پاندمی قادر نخواهند بود فعالیت های طبیعی خود را ازسر بگیرند، اما در لابلای این بحران هنوز مجموعه هایی وجود دارندکه نه تنها متحمل خسارات های مالی نشده اند، بلکه پدیده بحران کرونا را به فرصتی برای ارتقاء سیستم خود تبدیل کردند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: نقش فناوری ها در در آینده رستوران ها  در ماه های اخیر با شیوع پاندمی ویروس کرونا به شدت تغییر کرده، به گونه ای که بسیاری از رستوران ها در ماهیت ارائه خدمات خود تحولات جامعی را برای همیشه اعمال نموده اند؛ این تغییرات شامل نحوه پرداخت، بسته بندی، تغییر فرایند سفارش و کاهش حداکثری ارتباطات بین فردی  بوده است. در واقع، بسیاری از رستوران هایی که از بحران پاندمی کرونا جان سالم به در بردند و توانستند با وجود مشکلات اقتصادی و رکورد بازار به روند کاری خود ادامه بدند به دنبال آماده سازی خویش برای بحران های بالفعل در دنیای پسا کرونا هستند. به گفته دین اسمال یکی از مدیران رستوران های زنجیره ای  Synergy در سراسر دنیا، ما اکنون شاهد بزرگترین تحولات در سیستم رستوران داری هستیم و به یقین، در دوره پسا کرونا ما قادر نخواهیم بود به شرایط عادی قبل از کرونا بازگردیم، سبک های زندگی به طور کلی تغییر یافته اند و انتظارات مشتری ها دارای چرخش ۱۸۰ درجه ای  است، در این صورت برای حفظ بقا  تجارت خود لازم است در مقابل تغییرات  از خود نوآوری و انعطاف نشان بدهیم.

مدیران رستوران ها، در کنار تغییرات ساختاری و محیطی، مدل های جدیدی را در راستای  نحوه سفارش گیری، تحویل کالا  و پردازش پرداختی ها  به خدمت گرفته اند که از آن جمله می توان به بهره گیری از سیستم های اپراتوری هوشمند و تقویت سیستم های بازار یابی دیجیتالی از طریق گوش های هوشمند  اشاره کرد. اکنون بسیاری از رستوران ها نرم افزار های مخصوص سفارش خود را در اختیار دارند که مشتری ها با یک گزینه انتخاب و خرید، محصول را پس از حداکثر ۴۰ دقیقه درب منزل خود دریافت خواهند کرد، اولین کمپانی که در خلال بحران ویروس کرونا شروع به فعالیت نمود و در کمتر از یک ماه فعالیت خود را  دوباره از سر گرفت، مجموعه رستوران های Subway بودند که توانستند بیش از ۳۶ هزار شعبه خود را از تعطیلی طولانی مدت و ورشکستگی نجات دهد. این کمپانی نه تنها هیچ نیروی را تعدیل نکرد بلکه در دو ماه دوم شیوع کرونا، نیروهای جدیدی را به مجموعه خود اضافه کرد.

مجموعه رستوران های Subway در کمترین میزان ممکن از مجموعه نرم افزار های هوشمند طراحی شده توسط تیم هوش مصنوعی سری سیناراجو استقبال کردند و سپس مراحل تطبیق سازی این پروژه عظیم به مرحله آزمایش و بهره برداری رسید؛ در کمترین زمان ممکن بیشتر از ۳ میلیون نفر نرم افزار این رستوران را دنلود نمودند و بدون نیاز به تردد در سطح شهر  بسته های غذایی مورد نظر خود را تحویل گرفتند. سیستم دیجیتال ساب وی داری یک پنل وسیع برای انجام پروسه های سفارش و پرداخت است که به صورت همزمان قادر است پاسخگوی بیش از صد مشتری  و ثبت سفارش و پیگیری ارسالی ها باشد  .البته داستان  Subway به  همینجا ختم نمی شود، این مجموعه نوآور سیستم های بسته بندی Seal Vacuum رو میزی، را در رستوران های خود تعبیه کرد تا بسته بندی پک های غذایی را با حداکثر رعایت پروتکل های بهداشتی انجام  گیرد. دستگاه های Seal Vacuum علاوه بر اینکه جلو ورود آلودگی به داخل بسته یا نشت مواد غذایی به خارج از بسته را می‌گیرد، حمل و نقل بسته های غذایی را هم آسان تر  می‌کند و در عین حال راهی برای افزایش اعتبار برند فروشگاه و بازاریابی محصولات دیگر آنها خواهد بود.

از سوی دیگر مجموعه مک دونالد  که در ۱۱۹ کشور مشغول به فعالیت است و بیش ۳۶ میلیون نفر مشتری پروپا قرص غذاهای آن هستند، نیز رویکرد های جدیدی را برای سفارش، پرداخت و حتی بسته بندی غذاها  در دوران پاندمی کرونا  اتخاذ نمود؛ تقریباً ۹۵٪ رستوران های مک دونالد در ایالات متحده به سیستم Drive through و یا تحویل در حال رانندگی مجهز شده اند. علاوه بر این فروش دیجیتال از طریق برنامه kiosk  تا ۲۰ درصد نیز افزایش تقاضا داشته است. استراتژی جامع جدید مک دونالد، بنام Accelerating the Arches، نه تنها بر روی غذای شرکت تمرکز دارد، بلکه چگونگی سفارش مشتری ها را نیز هدف قرار داده است. این استراتیژی شامل سه کانال جدید  drive-thru, delivery,  digital   مک دونالد در دروان کرونا است که به برنامه  جدید مک دونالد تحت عنوان  MyMcDonald’s منجر شده است  و دارای گزینه های منوی دیجیتالی، سفارش موبایلی،   برنامه وفاداری مشتری ها و کیوسک است.

کمپچینسکی مدیر عامل مک دونالد می گوید:طی سه ماه دوم  شیوع کرونا تنها  مجموعه ما متحمل هزینه ای اقتصادی نشد، بلکه با اتخاذ روش های جدید سفارش و تحویل کالا بهترین عملکرد خود در دهه گذشته را شاهد بودیم؛ به گفته وی اکنون بیشتر زیر مجموعه های مک دونالد در ۱۱۹ کشور، وضعیت اقتصادی و مالی سالمی را تجربه می کنند. وی در ادامه افزود با ایجاد ثبات در شرایط مطلوب اکنون، ما جزء اولین مجموعه های خواهیم بود که فروش دوبرابری ( double-digit) را در سال  آینده تجربه خواهیم کرد. علاوه بر استراتژی فوق، شرکت مک دونالد در تمامی شعبه های خود در آمریکا از استارت آپ  Dynamic Yield  برای ثبت سفارش و از استارت آپ voice-activation   تحت عنوان  Apprente برای سرعت بخشیدن به زمان تحویل بسته های غذا بهره می گیرید که زمان انجام سفرش و تحویل را تا دوبرابر سریعتر از قبل کرده است. کمپچینسکی اضافه کرد، قبل شیوع ویروس کرونا، چندین عنصر از استراتژی جدید مک دونالد در دست اقدام بود و این شرکت با به روزرسانی پهنای باند و نصب درایو دیجیتال از طریق صفحه های منوی جدید  زمینه را برای این برنامه جامع و بزرگ، فراهم کرده بود.

کد خبر: ۵۸٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha