۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
بایدن منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران است| ورود ایران به بازار نفت متأثر از تصمیم اوپک پلاس است
گفتگوی بازار با بنیانگذار موسسه واندا اینسایت سنگاپور؛

بایدن منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران است| ورود ایران به بازار نفت متأثر از تصمیم اوپک پلاس است

«واندانا هری» معتقد است اگر نفت ایران در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود، پیش از اینکه تقاضای جهانی به حالت عادی برگردد، همه نگاه ها به واکنش اوپک پلاس خواهد بود تا مشخص شود که آیا اتحاد آنها جایی برای پذیرش نفت ایران در بازار باز می کند یا خیر.

تهمینه غمخوار؛ بازار: اظهارات جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب ایالات متحده در جریان مناظره ریاست‌ جمهوری، در رابطه با سرنوشت صنعت نفت آمریکا موجب برانگیخته شدن بحث ها و ارائه تحلیلهای کارشناسی زیادی شده است.  

 موسسه تحقیقاتی فیچ چندی پیش اعلام کرد که پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا و سیاست گذاری او در جهت کاهش مصرف سوخت ‌های فسیلی و فاصله گرفتن آمریکا از این سوخت ها، تاثیر ناخوشایندی بر صنعت نفت و گاز این کشور خواهد گذاشت.

در گزارش فیچ آمده است که بایدن معتقد است که تغییرات آب و هوایی یک تهدید خطرناک برای کره زمین است و گذر از سوخت ‌های فسیلی و حرکت به سوی انرژی ‌های پاک می ‌تواند یک فرصت اقتصادی جدید برای آمریکا باشد. فیچ همچنین معتقد است که اگرچه دموکرات‌ ها پیروز نبرد صندلی ریاست جمهوری شده اند، اما به دلیل آن که احتمال دارد کنترل مجلس سنا در دست جمهوری‌ خواهان باشد و با توجه به حمایت این حزب از صنایع نفت و گاز آمریکا، ممکن است بایدن نتواند سیاست خود در حوزه انرژی را به راحتی پیش ببرد.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «واندانا هری»، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «وانادا اینسایت» (Vanda Insights)، موسسه مشاور و ارائه دهنده تجزیه و تحلیل کلان در بازارهای جهانی نفت مستقر در سنگاپور، انجام داده که در ادامه آمده است.

«واندانا هری»، موسس و تحلیگر موسسه واندا اینسایت، ۲۵ سال تجربه ارائه اطلاعات در بازارهای جهانی نفت و گاز و ارتباط با مدیران صنعت و خدمات مرتبط، مقامات دولتی و ادارات و همچنین مدیران دارایی دارد. پیش از راه اندازی این شرکت مهم انرژی در سپتامبر ۲۰۱۶، او به عنوان مدیر تحریریه آسیا در موسسه «اس اند پی گلوبال پلاتس»، غول داده جهانی و پیشرو در ارائه اطلاعات در بازارهای جهانی انرژی، پتروشیمی، فلزات و کشاورزی فعالیت می کرد و بر اخبار مرتبط با کالاهای منطقه ای و عملیات قیمت گذاری نظارت داشت و استراتژی تجاری شرکت و مشارکت سهامداران خارجی را هدایت می کرد.

پیش از پلاتس، او در سمت های مختلف تحریریه در رسانه های تایمز آف ایندیا، مجله ساوت ایشیا،  ویس آف اینجینیر آسیا و گروه تجاری «رید»  خدمت می کرد.  نظرات تخصصی وی در رسانه های بین المللی ارائه می شود. او ماهانه یک ستون در سایت «نیکی ایشن ریویو» می نویسد و دیدگاه ها و تحلیلهای تخصصی او در خصوص بازارهای نفت به طور منظم در کانال های تلویزیونی و رادیویی از جمله بلومبرگ، سی ان بی سی، بی بی سی، یاهو فاینانس، الجزیره و کانال اخبار آسیایی سنگاپور ارائه و پخش می شود.

واندا اینسایت (Vanda Insights)، یک شرکت ارائه دهنده اطلاعات و داده ها در رابطه با بازارهای جهانی انرژی مستقر در سنگاپور است که در سپتامبر ۲۰۱۶ راه اندازی شد. این سرمایه گذاری با یک هدف خاص در بازارهای پیچیده و اغلب بی ثبات نفت متولد شد. هزاران خواننده در سطح جهان، از جمله افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بازارهای کالاهای فیزیکی و مشتقات فعالیت می کنند، به تجزیه و تحلیل های کلان، مختصر و واضح این شرکت مشاور اعتماد می کنند. مدیران ثروتمند و رهبران صنعت نفت، دولت ها، نهادهای نظارتی، اندیشکده ها و اتاق های فکر و همچنین سازمانهای بازرگانی و موسسات آموزشی اغلب دریافت کننده تحلیلهای این شرکت هستند. مخاطبین و دریافت کنندگان می توانند کوتاهترین مسیر را برای درک تصویر بزرگ و آنچه در تصمیم گیری های مربوط به استراتژی تجاری، تجارت و سرمایه گذاری برای آنها بیشتر مرتبط و حیاتی است، طی کنند زیرا بازارهای نفت در شبکه ای از اتصالات پیچیده فعالیت می کنند و آگاهی از همه نیروهای خارجی درگیر حیاتی است، اما نه همیشه آسان.  Vanda Insights نکات موجود میان عرضه و تقاضای اساسی، اقتصاد، ژئوپلیتیک، جمعیت شناسی، سیاست ها و مقررات، بازارهای مالی، پیشرفت های فناوری و داده ها و منابع انرژی جایگزین پیوستیم تا دید ۳۶۰ درجه را به ارمغان می آورد.

مشروح مصاحبه در ادامه آمده است:

*به اعتقاد برخی حضور بایدن در کاخ سفید می‌تواند تغییرات جدی در سیاست‌های نفتی و گازی آمریکا ایجاد کند. یکی از دلایل این موضوع تمرکز او بر انرژی های تجدیدپذیر و کاستن از انرژی های فسیلی و بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس است. ارزیابی شما چیست؟

برنامه انرژی سبز جو بایدن، رئیس جمهور منتخب در کارزار انتخاباتی وی کاملاً واضح بود، اما اینکه تا چه حد می تواند از پس آن برآید، باید منتظر ماند. اگر سنا تحت کنترل جمهوری خواهان باقی بماند، بایدن باید برخی از ابتکارات خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی کاهش دهد.

اگر سنا تحت کنترل جمهوری خواهان باقی بماند، بایدن باید برخی از ابتکارات خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی کاهش دهد

بخش بالادستی داخلی نقش اساسی را در استقلال انرژی ایالات متحده، ایجاد اشتغال، رونق صادرات نفت و گاز ال ان جی ایفا می کند. با توجه به ضرورت تسریع در بهبود اقتصادی کشور پس از گسترش روزافزون بیماری کوید_۱۹، بایدن باید با دقت به وضع مقررات سختگیرانه یا حذف انگیزه های دوران دونالد ترامپ برای تولیدکنندگان نفت و گاز بپردازد.


* بنا به آنچه بایدن تاکنون اظهار کرده سیاست‌های وی شبیه به دولت اوباما خواهد بود که احتمالا به معنی بازگشت ایران و ونزوئلا به عنوان دو عضو اوپک و خروج از تحریم‌های آمریکاست. البته این به شرطی است که مسیر برای خروج بحران بین آمریکا و این دو کشور ترسیم شوند. به نظر شما با ورود ایران و ونزوئلا به بازار نفت آیا شاهد افت قیمتها خواهیم بود؟

در حالی که به نظر می رسد بایدن مشتاق تلاش برای دستیابی به روابط نزدیک با ایران است، اما موضع وی در مورد ونزوئلا ممکن است بسیار متفاوت باشد. حتی در مورد ایران، فکر فعلی این است که ممکن است چند ماهی طول بکشد تا بایدن توجه خود را به اصلاح روابط معطوف سازد. حداقل انتظار می رود دولت وی منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۲۰۲۱ در ایران باشد.

برای از سرگیری مذاکرات با ایران، انتظار می رود دولت بایدن منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۲۱ در ایران باشد

به نظر نمی رسد رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تمایل به کاهش تنش ها با ونزوئلا داشته باشد، اما در برخی مواقع او باید با این واقعیت مقابله کند که نزدیک به دو سال تحریم های سختگیرانه علیه همسایه جنوبی با هدف پایان دادن به نظام نیکولاس مادورو نتیجه مطلوبی نداشته است. اما شک دارم تحریم های ونزوئلا به این زودی ها برداشته شود، اما از سرگیری مذاکرات با تهران بدون شک قیمتها را تحت فشار قرار می دهد.

اما این موضوع تا چه اندازه به ارزیابی بازار از زمان لغو احتمالی تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و اصول عرضه و تقاضای عمده بستگی دارد؟ اگر این نفت در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود، پیش از اینکه تقاضای جهانی به حالت عادی برگردد، همه نگاه ها به اوپک پلاس خواهد بود تا مشخص شود که آیا اتحاد آنها در جهت کاهش تولید به منظور پذیرش و تطبیق با ایران عمیق تر می شود یا خیر. این امر همچنین می تواند انسجام اوپک و غیر اوپک را تحت فشار جدی قرار دهد.

واندانا هری:  شک دارم تحریم های ونزوئلا به این زودی ها برداشته شود، اما از سرگیری مذاکرات با تهران بدون شک قیمتها را تحت فشار قرار می دهد

* یکی از کمبودهای دولت بایدن نسبت به ترامپ این است که آنگونه که جمهوریخواهان رابطه نزدیکی با عربستان داشتند به خصوص در حوزه نفتی، دموکرات‌ها احتمالا نخواهند داشت. ترامپ توانسته بود روابط خوبی را به خصوص با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که در عمل پادشاه این کشور است و امور را به دست گرفته ایجاد کند. عربستان تأثیر گذارترین کشور در اوپک است و عدم وجود رابطه خیلی نزدیک بین بایدن و سعودی‌ها بدان معناست که احتمالاً آن گونه که تا پیش از این آمریکا بر سیاست‌های اوپک اثرگذار بود، دیگر نتواند بر این گروه نفتی تأثیر گذار باشد. ارزیابی شما چیست؟

من انتظار ندارم که دولت بایدن در امور اوپک یا اوپک پلاس دخالت کند، چه رسد به این که همانند ترامپ در فعال کردن تصمیمات تولیدکنندگان نفت نقش فعالی داشته باشد.

در واقع این رفتار رئیس جمهور جدید امریکا، بازگشت به رفتارهای عادی کاخ سفید در قبال اوپک پلاس است و سبک منحصر به فرد ترامپ یک استثنا بود.

 * در حالی که ترامپ همواره به دنبال افزایش حداکثری تولید نفت و گاز در آمریکا بود، بایدن اعلام کرده است که قصد دارد صدور مجوز برای حفاری‌های جدید در مناطق و آبهای فدرال این کشور را با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی ممنوع کند. آمریکا در سال ۲۰۱۹ روزانه ۳ میلیون بشکه نفت از مناطق و آبهای فدرال خود برداشت کرده و میزان گاز برداشتی از این حوزه ها معادل روزانه ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب بوده است. این میزان تولید نفت از نواحی فدرال معادل یک چهارم تولید نفت و یک هشتم تولید گاز آمریکا است. بنا به آنچه بایدن گفته طی حدود چند سال تولید نفت و گاز از این مناطق متوقف خواهد شد. این مسئله همچنین می‌تواند بر درآمد دولت فدرال از محل تولید نفت و گاز که در سال ۲۰۱۹، ۱۲ میلیارد دلار بود اثرگذار باشد. این موضوع چه تأثیری بر تولید انرژی آمریکا خواهد داشت؟

پیشنهاد ممنوعیت حفاری جدید در اراضی فدرال و در آبهای فدرال از سوی بایدن بیشتر انتظار می رود بر رشد کرانه «خلیج مکزیک» و منطقه نفت‌خیز «حوضه پرمین» که در نیومکزیکو قرار دارد، تأثیر بگذارد. از این دو منطقه، پتانسیل اصلی رشد تولید نفت در مورد دوم مشاهده شده است.

با این حال، با توجه به اینکه پیش بینی می شود که سقوط قیمت ها در سال جاری و ملایم شدن آن برای دو سال آینده، به طور کلی تولید پچ شیل را کاهش دهد و سرعت تولید را کندتر سازد، ممکن است تا چند سال آینده شاهد تأثیر عمده چنین ممنوعیتی نباشیم.

کد خبر: ۵۸٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha