۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
مصرف روغن در ایران بالاتر از میانگین جهانی است/ استفاده از «ارزن» بجای «ذرت» در دامداری
وزیر جهاد کشاورزی:

مصرف روغن در ایران بالاتر از میانگین جهانی است/ استفاده از «ارزن» بجای «ذرت» در دامداری

قم - خاوازی،‌ وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مشکلات کشور ما مصرف بی رویه است؛ بویژه در مصرف روغن، کشور ما از متوسط میزان مصرف جهانی خیلی بیشتر مصرف دارد.

به گزارش بازار به نقل از مرکز خبر حوزه، کاظم خاوازی در دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه که در قم برگزار شد، گفت: در نگاه اول بخش کشاورزی از جهت تولید و امنیت غذایی بسیار مهم است.

وی افزود: از نظر تأمین گندم مورد نیاز کشور عملاً خودکفا هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: کشورها همه برای اینکه امنیت بیشتری داشته باشند، ذخایر استراتژیکی را گردآوری می‌کنند؛ گندم یکی از این ذخایر استراتژیک است که کشور ما از این نظر هیچ گونه مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما ۶ میلیون هکتار کشت گندم وجود دارد که از این میان ۲ میلیون هکتار به صورت کشت آبی و ۴ میلیون به صورت کشت دیم است.

خاوازی گفت: اما در مورد برخی گیاهان همچون دانه های روغنی عقب افتادگی داریم؛ زیرا گیاه کلزا که از موارد اصلی آن در کشور ماست زمان کشت مقارن با گندم دارد و در نتیجه مقدار زیادی از آن در کشور تولید نمی شود.

وی افزود: به همین منظور در حال جایگزین کردن گیاه کاملیا با کلزا هستیم تا این مشکل را تا حد زیادی حل کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کشور ما مصرف بی رویه است؛ بویژه در مصرف روغن، کشور ما از متوسط میزان مصرف جهانی خیلی بیشتر مصرف دارد.

وی گفت: در خصوص مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ، ماهی و میگو از نظر تولید مشکل خاصی نداریم؛ اما برای تأمین مواد خوراکی آنها که از خارج از کشور وارد می شوند دچار محدودیت هستیم و به سختی آنها را تأمین می کنیم.

خاوازی بیان داشت: همین وابستگی به نهاده های دامی وارداتی سبب گران شدن نرخ گوشت مرغ در کشور شده است؛ چونکه ذرت و کنجاله باید با هم به مصرف مرغداری ها برسد و کنجاله از خارج از کشور وارد می‌شود دچار این مشکل شده ایم.

وی افزود: ذرت و کنجاله هردو جایگزین‌های مناسبی دارند که ما برای جایگزینی ذرت از ارزن می‌خواهیم استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: گیاه ارزن در کشور ما که دارای شرایط آب و هوایی نیمه خشک است به خوبی قابل کشت است.

وی گفت: در مجموع بجز وابستگی به نهاده‌های دامی و کمبود دانه‌های روغنی مشکل دیگری در حوزه کشاورزی نداریم.

خاوازی بیان داشت: به جهت مقابله با قاچاق دام، تدابیری اندیشیده شده که یکی از آنها ممنوعیت حمل دام از یک استان به استان دیگر است تا به این وسیله از از خروج دام از کشور جلوگیری به عمل آید.

سهم مواد غذایی در سبد مردم در حال کاهش است
مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار ضمن خسته نباشید به مسئولین بخش کشاورزی کشور، گفت: روستاها در حال حذف هستند، اما وجود همین روستاها در جهت رشد تولیدات کشاورزی بسیار مهم است و لازم است با نگاه علمی و جهادی به مقوله روستا، چرخه خودکفایی در محصولات غذایی مخصوصا محصولات استراتژیک و راهبردی طراحی و عملیاتی گردد و روشن است که تدارک نیازهای فعالین این عرصه یعنی کشاورزان، روستائیان و دامداران باید محوریت و فوریت پیدا کند.

آیت الله علیرضا اعرافی ضمن تاکید بر ضرورت اهتمام به مطالعات تاریخی، فرهنگی و فقهی در مسائل مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی توسط کارگروه‌های تخصصی و مشترک حوزه و وزارت جهاد کشاورزی افزود: تعامل وزارت جهاد کشاورزی با فعالین فرهنگی حوزه علمیه که تحت طرح‌هایی همچون هجرت بلند مدت شبکه گسترده ای را در نقاط مختلف کشور اعم از شهرها و روستاها تشکیل داده اند می تواند اتفاقات خوبی علی الخصوص در حوزه تولید دانش، ترویج و ارتقای همکاری‌های مردم و مسئولین و متخصصین را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: سهم مواد غذایی در سبد مردم در حال کاهش است و امیدواریم زنجیره تولید، تأمین و عرضه این مواد اصلاح شود تا مردم کمتر دچار این مشکلات گردند. آنچه ضرورت دارد توجه مضاعف به طبقات محروم است تا نیازهای اساسی مردم به ویژه مواد غذایی با قیمت مناسب در دسترس ایشان قرار گیرد.

این عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی متناسب با مقدار خروجی آن نیست و می بایست با روش های نوین آبیاری، بازدهی آن را بالاتر برد.

آِیت الله اعرافی گفت: حوزه علمیه موقوفات و منابع پایدار بسیاری داشته است و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی در مورد احیای آنها در زمینه های کشاورزی و در خدمت به مردم و محرومین همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

کد خبر: ۵۸٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha