۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
یکه تازی مرغ در بازار؛ کام تلخ مردم از مصوبات کاغذی
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

یکه تازی مرغ در بازار؛ کام تلخ مردم از مصوبات کاغذی

نوشهر- گرانی روز افزون قیمت مرغ سبب شده تا مرغ پایش را کامل از سفره مردم بیرون بکشد و قیمت آن در برخی از مناطق مازندران به رغم مصوبات کاغذی، از ۳۰ هزار تومان نیز فراتر رفته است.

بازار؛ گروه استان ها: طی ماه های اخیر، مرغ هم حال و روز سفره نشینان را ناخوش کرده است و هر روز یا از قطر و اندازه اش در سر سفره ها کاسته شد و یا اینکه کامل از سب غذایی خانوارها حذف شده است.

گردنکشی و روی گردانی مرغ از مصوبه های ستاد تنظیم بازار درحالی است که این ستاد قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای کشتارگاه ها و نرخ ۲۵ هزار تومانی را برای مصرف و عرضه مردم  تعیین کرده و فروش بالاتر از آن را تخلف محسوب کرده است.

تنها ساعتی بعد از مصوبه شامگاهی ستاد تنظیم بازار در هفته گذشته، مرغ در برخی مناطق مازندران رکورد قیمت بالای ۳۰ هزار تومانی را زد و همچنان دست مردم از مرغ های مصوب و منجمد و یا نرخ تنظیم بازاری کوتاه است.

مرغداران تقصیر را به گردن تولیدکنندگان نهاده ها و گرانی و دولت می اندازند و عرضه کنندگان مرغ به تقصیر کشتارگاه و در این بین حقوق شهروندی و مصرف کننده به راحتی زیرپا گذاشته می شود.یک مرغ فروش چالوسی درحالی که مرغ را برای مشتری خرد و تیکه تیکه می کرد، درپاسخ به دلیل عرضه نرخ بالای ۲۸ هزار تومانی مرغ می گوید وقتی از کشتارگاه گران خریداری می کنیم باید بالاتر بفروشیم.

محمدی با بیان اینکه قیمت و مصوبه تنظیم بازار برای خود مسئولان کاربرد دارد، گفت: مرغداران گرانی نهاده ها و افزایش هزینه ها را مطرح می کنند و در این بین ما فروشندگان نیز از این وضعیت گلایه داریم.

در یکی دوسال گذشته شاهد افزایش قیمت انواع کالاها در کشور بودیم و این افزایش قیمت را در صنعت طیور هم وجود داشته است

همچنین فتح اله نیک منش مدیرعامل اتحادیه مرغداران نوشهر و چالوس، افزایش بی رویه قیمت نهاده های دامی را مهمترین مشکل واحدهای مرغداری بیان کرد و گفت: در یکی دوسال گذشته شاهد افزایش قیمت انواع کالاها در کشور بودیم و این افزایش قیمت را در صنعت طیور هم وجود داشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خود تولید کنندگان مرغ نیز گلایه هایی در این خصوص دارند افزود: صنعت طیور در چند سال اخیر با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است و یکی از مهمترین مشکلات این صنعت افزایش،چند برابری نهاده های دامی بوده به طوری که قیمت سویا از نرخ ۲ هزارتومان به بیش از ۱۷هزار تومان افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه یک تولید کننده باید بیش از ۷۰درصد نهاده های دامی خود را از بازار آزاد تامین کند؛ کمبود نهاده ها و دیر رسیدن نهاده ها از مهمترین مشکلات مرغداران عنوان کرد.

مدیر عامل اتحادیه نوشهر وچالوس با اعلام اینکه مرغ کالایی اساسی در سبد غذایی مردم است حمایت و مساعدت دولت در تامین به موقع نهاده ها را خواستار شد.

صف طولانی خرید مرغ تنظیم بازاری
گرانی مرغ صف های مردم را جلوی برخی فروشگاه ها برای خرید مرغ با قیمت مصوب طولانی کرده است و برخی از مردم ساعت ها باید در صف باشند.  متولیان صنعت مرغداری مازندران همچنان کمبود و گرانی نهاده ها و بالابودن هزینه های تولید را دلیل افزایش قیمت مرغ بیان می کنند و به گفته عطاء اله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با آنکه از نظر تولید و جوجه ریزی مشکلی نداریم، اما کاهش اوزان را مشکل عمده بیان کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه با شیوع کروتا حدود ۴۰ درصد بازار مرغ را از دست دادیم و این مسئله بر صنعت مرغداری تاثیر بدی گذاشته است، افزود: این مسئله سبب شد تا با خلایی در تولید مواجه شویم.

وی یادآور شد: شیوع کرونا همچنین به صنایع مرغ مادر در استان ضررهای زده است و با خلاء ۱۰ روزه در شهریورماه مواجه بودیم اما میانگین جوجه ریزی استان در سه ماه شهریور، مهرماه و آبان ماه نسبت به گذشته رشد داشته است.

حسن زاده با عنوان اینکه در حال حاضر میانگین برداشت گوشت کمتر شده است، یادآور شد: افزایش قیمت نهاده ها و گرانی آن از جمله مسائلی بود که از سال قبل با آن روبرو بودیم و این مسئله را پیش بینی می کردیم.

احتکار نداریم/ برداشت گوشت کم شد
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران درباره احتکار مرغ گفت: احتکار در صنعت طیور به دلیل آنکه مرغ موجود زنده بود و تولیدکننده در قیمت گذاری نقشی ندارد.

وی شمار بهره برداران صنعت مرغ را در استان دو هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد و گفت: این تعداد در کشور بیش از این میزان است و رقابت بین بهره برداران وجود دارد و امروز هر قیمتی که بازار بر تولیدکننده دیکته کند، وی مجبور است آن را عرضه کند.

حسن زاده با عنوان اینکه متولی ذخیره سازی مرغ در اختیار پشتیبانی امور دام است، یادآور شد: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ از ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت های حمل و نقل، خدمات، داروها و غیره اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت مرغ در مرغداری ها قبلا یک کیلو و ۷۰۰ تا ۲.۵ کیلوگرم بود اما به دلیل مشکلات نظیر تامین نهاده ها و کمبود آن سبب شده تا میزان برداشت کمتر شود، افزود: این مسئله سبب شده تا در نظام عرضه با مشکلاتی روبرو شویم.

نوسانات قیمت مرغ در مازندران درحالی است که این استان قطب تولید به شمار می رود و ۱۱ درصد مرغ کشور در مازندران تولید می شود و ۶۰ درصد تولیدات آن روانه بازار استان های دیگر می شود.

به تاکید کارشناسان، نظارت بیشتر متولیان امر بر نظام عرضه و توزیع در باثبات شدن قیمت ها و حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده نقش اساسی خواهد داشت.

کد خبر: ۵۸٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha