۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
«کرونا» در اوج و فرود مداوم؛ کارگران همچنان مشغول کارند
بازار گزارش می دهد؛

«کرونا» در اوج و فرود مداوم؛ کارگران همچنان مشغول کارند

کاشان- در حالیکه به علت شیوع کرونا بسیاری از مشاغل و اصناف تعطیل یا نیمه تعطیل هستند، کارگران کاشانی در اوج محدودیت های کرونایی همچنان مشغول به کارند و از ترس بیکار شدن در شرایط خاص اقتصادی کنونی حتی با وجود ابتلا به بیماری مجبور به سکوت هستند.

هادی نجف زاده؛ بازار: بیش از ۱۰ ماه از شیوع «کرونا» گذشته است و با گذر از موج اول آن چند وقتی است که موج دیگری از بیماری گریبانگیر کشور شده است که رکوردهای ابتلا به آن در دو ماه گذشته شکست.

با توجه به وضعیت پیش آمده و احتمال اوج گرفتن شیوع این ویروس به پیشنهاد کارشناسان قرار شد محدودیت های کرونایی برای برخی از اصناف و مشاغل تمدید شود و کارمندان ادارات نیز با نصف ظرفیت قبلی خود مشغول کار شوند.

در این میان به گفته مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، شرکت ها و کارخانجات صنعتی و تولیدی به دلیل اینکه نباید چرخه تولید در کشور متوقف شود همچنان مشغول به کار هستند و طبیعی است در این شرایط کارگران نمی توانند همانند دیگر مشاغل در هفته روزهایی را تعطیل باشند.

نقش کارگران در توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور به ویژه در شرایط خاص شیوع کرونا در جهان غیرقابل انکار است و بر این اساس در چنین شرایطی رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محیط کار، سرویس های ایاب و ذهاب و حتی سالن های تعویض لباس و سالن های غذاخوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ متاسفانه در مراجعه حضوری به چند شرکت تولیدی و صنعتی در کاشان به دلیل عدم برخورد مناسب مدیران و کارمندان امکان بازدید میسر نشد و به ناچار مصاحبه های خود را در هنگام تردد کارگران در شهرک های صنعتی گرفتیم.

ساعاتی از نیمروز گذشته است که یکی از کارگران را هنگام خروج از محل کار خود در یکی از شرکت های صنعتی کاشان می بینیم؛ خود را معرفی کرده و از او درخواست مصاحبه می کنیم.

اعطای یک عدد ماسک در طول روز تنها پروسه حمایتی برخی مدیران از سلامت کارگران
این کارگر کاشانی که خود را محمدعلی و حدود ۳۰ ساله معرفی می کند در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در محل کار او حدود ۴۰۰ کارگر و پرسنل مشغول به کار هستند، اظهار داشت: شرکت تولیدی ما بسیار معروف است و حتی صادرات به خارج از کشور دارد اما شرایط کار ما در سالن تولید؛ اصلا مطابق با دستورالعمل های بهداشتی نیست.

وی با بیان اینکه از کل دستورالعمل های بهداشتی فقط یک عدد ماسک به ما روزانه می دهند، ابراز داشت: متاسفانه کوچکترین مبانی و اصول دستورالعمل های بهداشتی برای کارگران در محل شرکت رعایت نمی شود؛ برای مثال اتاق تعویض لباسها هنگام تعویض شیفت بسیار شلوغ است و فاصله اجتماعی رعایت نمی شود و یا حتی پروسه انگشت زدن روزانه نیز به دلیل ازدحام زیاد در اتاق نگهبانی خطر شیوع بیماری را افزایش می دهد.

این یک زنگ خطر برای تصمیم گیرندگان و مدیران کشور است و اگر می خواهند واحدهای تولیدی به کار خود ادامه دهند حداقل باید نظارت جدی و کافی به رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن های تولید داشته باشند

این کارگر کاشانی با بیان اینکه مسئولانی که اصرار به ادامه کار کارخانجات صنعتی دارند چرا فکری به حال سلامتی کارگران نمی کنند، تصریح کرد: متاسفانه کارگران حتی در بحران کرونا نیز مظلوم واقع شده اند و شاید بتوان گفت از کوچکترین و اصلی ترین حقوق کاری خود نیز محروم هستند.

پنهان کردن بیماری و حضور بر سر کار از ترس بیکاری
وی با اشاره به اینکه برخی از کارگران حتی با علم به اینکه مبتلا هستند سرکار حاضر می شوند، بیان داشت: یکی از کارگران شاغل در یک شرکت تولیدی در همین شهرک‌صنعتی مبتلا به کرونا شده بود و از ترس بیکاری بیماری خود را پنهان کرده بود که این موضوع باعث شد ناگهان در محل کار حالش وخیم شود و او را به بیمارستان منتقل کنند.

محمدعلی با اشاره به اینکه اگر منوال یه همین صورت باشد کارگران زیادی به کرونا مبتلا می شوند، افزود: این یک زنگ خطر برای تصمیم گیرندگان است و اگر می خواهند واحدهای تولیدی به کار خود ادامه دهند حداقل باید نظارت جدی و کافی به رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن های تولید داشته باشند چرا که در سایت های اداری این دستورالعمل ها خود به خود رعایت می شوند.

مهدی حدود ۵۰ سال دارد و صاحب سه فرزند است که با او نیز به گفت و گو می نشینیم. این کارگر که اصلیت وی مربوط به یکی از استان های همجوار اصفهان است و حدود ۱۵ سال در کاشان مشغول به کار است در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلات و مشکلات کارگران در بحران کرونا هنگام رفت و آمد به شرکت مربوط به سرویس ایاب و ذهاب است، اظهار داشت: متاسفانه در سرویس ها به دلیل اینکه جمعیت زیادی تجمع دارند و عملا هیچ فاصله اجتماعی رعایت نمی شود خطر بسیار زیادی برای شیوع ویروس وجود دارد.

وی اضافه کرد: من شنیدم نیروی خدماتی یکی از شرکت های تولیدی کاشان کرونا داشته است اما به دلیل فعالیت در قالب نیروی ساعتی و از ترس اخراج، بیماری خود را مخفی کرد و با این مخفی کاری چند نفر از پرسنل آن شرکت را نیز مبتلا کرد.

مهدی با اشاره به اینکه برخی از کارفرمایان نسبت به وضعیت کارگران نیز بی تفاوت هستند، تصریح کرد: البته غالب کارفرماها در مورد کارگران حساس هستند به نحوی که یکی از کارفرمایان کاشانی سرویس کارگران را حذف و هزینه ایاب و ذهاب را به کارگر می دهند تا خود آنها با وسائل شخصی تردد کنند.

کارگران قشر زحمتکش و آبرومندی هستند که لازم است با دیدی والا از طرف مردم و مسئولین و کارفرمایان به آنها نگاه شود؛ هر چند جامعه در شرایط کنونی از شرایط نامناسب و استرس آور افزایش بیکاری رنج می برد ولی این موضوع نباید مستمسکی به دست کارفرما برای افزایش فشار و اجبار به کار و فعالیت بیشتر کارگران شود.

طی مصاحبه و گفت و گو با تنی چند از کارگران موضوعی را که در اکثر موارد به آن تاکید داشتند اجبار برخی کارفرماها به کار کارگر بعد از ساعت کاری و به عبارتی اضافه کاری اجباری است.

در یکی از این مصاحبه ها کارگری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بعد از هشت ساعت کاری در برخی از روزها کارفرما از طریق سرشیفت ما را مجبور به حضور در شرکت می کند، اظهار داشت: همسر من باردار است و احتیاج دارد که در این شرایط خاص بیشتر در کنار او باشم ولی به علت اضافه کار اجباری نمی توانم؛ حتی این موضوع را به سرشیفت و مسئول سالن هم گفته ام ولی جوابی که به من داده اند این است که تصمیم کارفرما بوده است و اگه نمی توانید در این ساعات حضور داشته باشید باید به فکر کار جدیدی باشید.

قراردادهای سفید امضا، بلای جان کارگران
وی با بیان اینکه در کنار این شرایط کاری طاقت فرسا عملا از نظر برخی از حقوق های کاری نیز بی بهره ایم، گفت: قراردادهای کاری ما به صورت سفید امضا هست و بالاجبار مجبور به امضا هستیم چرا که با کوچکترین مخالفتی ممکن است کار خود را از دست بدهیم.

دغدغه ها و گلایه های کارگران تمامی ندارد. بحران کرونا باعث شده است که با وجود تمام سختی ها و مشکلاتی که آنها را تهدید می کند، سختی ها را به جان خریده و برای امرار معاش در جامعه تمام این نامهربانی ها را به جان بخرند و به عبارتی بر سر جان و نان جدال داشته باشند.

در یکی از شبکه های اجتماعی به صورت خیلی تصادفی با خانمی مواجه شدیم که از مشکلات محل کار خود در یکی از شهرک های صنعتی کاشان می گفت. با اطمینان دادن به وی درباره اینکه مشخصات او و شرکت محل کارش مخفی می ماند از او خواستیم که اطلاعاتی درباره محل کار و رعایت پروتکل های بهداشتی به ما بدهد.

این خانم کاشانی با بیان اینکه شرکت آنها سه شیفت و هر شیفت ۶۰ کارگر دارد، اظهار داشت: در هر شیفت ۱۰ خانم و ۵۰ مرد کار می کنند که در سالن تولید به غیر از استفاده از ماسک هیچکدام از دستورالعمل های بهداشتی دیگر رعایت نمی شود.

وی با اشاره به اینکه چند هفته پیش یکی از کارگران بر روی دستگاه و هنگام کار بی حال و به بیمارستان منتقل شد، ابراز داشت: متاسفانه این همکار ما کرونا داشته بود و به علت ترس از بیکاری به جز یکی از همکاران این موضوع را از بقیه پنهان کرده بود.

این خانم کاشانی با اشاره به اینکه بعد از انتقال این فرد، به جای او یک نفر دیگر سر دستگاه برای ادامه کار حاضر شد، افزود: به علت عدم ضدعفونی محل کار کارگر قبلی توسط شرکت، متاسفانه کارگر جایگزین هم به کرونا منتقل شد.

جای خالی ناظران بهداشتی در کارخانه جات تولیدی
وی با بیان اینکه در طول ۹ ماه گذشته هیچ بازرس و ناظری برای بازدید از سالن تولید به کارخانه ما مراجعه نکرده است، گفت: چند شب پیش در تلویزیون شنیدم که یکی از مسئولان وزارت بهداشت گفت در کارخانجات تولیدی ما حدود ۹۵ درصد پروتکل های بهداشتی رعایت می شود در حالیکه این موضوع اصلا واقعیت ندارد.

این خانم کاشانی با اشاره به اینکه لابد منظور مسئولان فقط استفاده از ماسک است، افزود: حتی در کوچکترین مسائل بهداشتی متاسفانه بسیاری از سالن های تولیدی اهمیتی به سلامتی کارگران نمی دهند که این موضوع نیز باعث شده است بسیاری از کارگران مبتلا به کرونا شوند به نحوی که در سالن تولیدی ما فقط در هفته گذشته پنج نفر از همکاران ما مبتلا به کرونا شده اند.

 مسئولین وزارت بهداشت از رعایت ۹۵ درصدی پروتکل های بهداشتی سخن می گویند و این در حالی است که  یا گزارش های غلط به آنها داده اند یا اینکه در این موضوع اغراق می کنند
 

در این ارتباط یک کارشناس بازار کار نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وزارت کار باید تمهیدات خاصی برای استفاده کارگران در زمینه امور بهداشتی درمانی در این ایام بحران بیاندیشد، اظهار داشت: برای مثال باید کارگران کارخانجات و واحدهای طولانی در بازه های زمانی مشخص دو هفته یا یک ماه چکاپ پزشکی شوند.

عباس عزیززاده با بیان اینکه این موضوع علاوه به اینکه در این بحران و در حالی که در جنگ اقتصادی هستیم به نحوی احترام به کارگران است، ابراز داشت: مسئولان وزارت بهداشت از رعایت ۹۵ درصدی پروتکل های بهداشتی سخن می گویند و این در حالی است که  یا گزارش های غلط به آنها داده اند یا اینکه در این موضوع اغراق می کنند.

نقش غیرقابل انکار کارگران در توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور
وی با اشاره به نقش غیرقابل انکار کارگران در توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور گفت: اینکه کارگران را محروم از کوچکترین حق آنها که کار و فعالیت در یک محیط استاندارد به خصوص در اوج بحران کروناست، می کنند به نوعی بی انصافی به آنهاست.

کارشناس بازار کار با بیان اینکه کارگران هم مانند دیگر اقشار جامعه دارای خانواده و همسر و فرزند هستند، افزود: بسیاری از این خانواده ها چشم انتظار عزیزان خود برای برگشت از محل کار هستند پس  اگر در جنگ اقتصادی هستیم باید از سربازان خود در این جنگ که همان کارگران هستند، محافظت کنیم.

بخش زیادی از مردم استان اصفهان و شهر کاشان قشر را را اقشار حقوق بگیر کارگری و کارمندی تشکیل می دهند که بخشی از این نیروهای کاری به خصوص در بین کارگران هموطنانی هستند که از سایر استانها به  اصفهان مهاجرت کرده و مقیم شده اند.

برخی از این کارگران به مناسبت های مختلفی یه شهرها و روستاهای اصلی خود مراجعه کرده و برمی گردند که این مسافرت ها هم می تواند ناقل احتمالی ویروس کرونا باشد؛ به نظر می رسد مسئولان محلی و استانی برای این موضوع فکری اساسی کنند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند که شاید یکی از آنها طرح غربالگری کارگران برای مثال هر دو هفته یا یکبار باشد.

کد خبر: ۵۸٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha