۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
بایدن چگونه می تواند به اقتصاد ایران کمک کند؟
بلومبرگ بررسی کرد:

بایدن چگونه می تواند به اقتصاد ایران کمک کند؟

برداشتن موانع بر سر راه کمک صندوق بین المللی پول، یک مسیر تنفس اقتصادی و سیاسی برای ایران است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی بلومبرگ اخیرا مقاله ای با قلم «کارن یانگ» با عنوان «بایدن چگونه می تواند کمک امنی به اقتصاد ایران کند؟» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

ایران برای رهایی از تحریم ها و مبارزه با همه گیری کرونا به پول احتیاج دارد و آنرا گروگان بازگشت به توافق می داند. بایدن با همه گرایشش برای بازگشت به توافق، در برابر مخالفان داخلی و پشتیبانان آمریکا در خاورمیانه، دست بسته است.

بنابراین بهترین کاری که بایدن می تواند انجام دهد تشویق صندوق بین المللی پول به پرداخت وام به ایران است. با این کار بایدن به دولت حسن روحانی این شانس را می دهد تا دست کم اقتصاد ایران را از یک ابرتورم دور نگه دارد.

به این ترتیب دولت می تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران به رای دهندگان شایستگی خود را نشان دهد، مدل محافظه کاران از یک اقتصاد نظامی را پس بزند و شانس میانه روها را افزایش دهد.

دولت در تهران می تواند با سیاست های پولی سختگیرانه آغاز کند. بازار بورس و بخش بانکی، به ویژه قرارداد با شرکت های نظامی را با توان بیشتری ساماندهی کند. تلاش برای ایجاد کسب و کارهای مستقل کوچک و متوسط هوشمندانه ترین راه برای کمک به شهروندان است.

صندوق بین المللی پول می تواند این منابع را به تامین مراقبت های عمومی اختصاص دهد، کسب و کارهای کوچک را توانمند و استقلال بانک مرکزی و مدیریت پول را تشویق کند.

صندوق بین المللی پول شرایط و تاریخچه وام به اعضای خود را در پایگاه داده بازرسی بر وجوه ثبت می کند. اعمال محدودیت بر تسهیلات اعتباری به ویژه برای شرکت های دولتی و همچنین افزایش بازرسی بر بانک های مرکزی و برهم کنش های آنها با موسسات مالی دولتی چندان با رسم صندوق بیگانه نیست.

ایران حق دسترسی به بودجه ای که صندوق برای اعضایش در نظر گرفته را دارد. بودجه اضافی شامل بسته کمکی کویید 19 و دسترسی به تسهیلات اعتبار اضافی و برنامه های تسویه بدهی است.

در نهایت، مسئولیت بهبود اقتصادی و ورود دوباره به بازارهای جهانی با دولت تهران است. وام پنج میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول آتش بحران اقتصاد ایران را خاموش نمی کند اما می تواند شماری از شعله های آن را فروبنشاند و چه بسا بتواند فضای سیاسی مناسبی را برای یک دستور العمل ویرایشی و از سرگیری گفتگوها فراهم کند.

کد خبر: ۵۸٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha